[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۸۷
  • دوره جدید

سازندگی شیراز در روزهای نفس‌گیر کرونا، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
 به همت شهرداری شیراز پروژه زیرگذر گلستان به بهره‌برداری رسید. این مراسم شامگاه شنبه 14تیرماه با حضور شهردار کلانشهر شیراز، رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر و جمعی از مدیران و مسئولان شهری با همراهی اصحاب رسانه در محل پروژه برگزار شد.
ساماندهی ورودی‌های شیراز و پذیرش نقدها
شهردار شیراز در این مراسم با قبول نقدهایی که بر پروژه زیرگذر گلستان وارد است گفت: مقدمات طراحی و اجرای پروژه در دوره قبلی شهرداری انجام شده بود و مجموعه مدیریت شهری در دوره جدید نمی‌توانست بازطراحی و اجرای دوباره آن را در دستور کار قرار دهد. مهندس اسکندرپور با تبریک ولادت امام رضا(ع) و تشکر از تلاش‌های خستگی ناپذیر معاونت عمرانی و خدمات شهری و سازمان سیما منظر شهرداری شیراز خاطرنشان کرد: تأخیر در افتتاح پروژه‌ها حلاوت آنها را از بین می‌برد و افتتاح این پروژه به دلیل شرایط خاصی که از آن برخوردار بود، به طول انجامید. این مقام مسئول عدم برگزاری مراسم افتتاح زیرگذر گلستان در مقیاس گسترده و با حضور مقامات برجسته استانی را به دلیل جلوگیری از انتشار ویروس کرونا اعلام کرد و بیان داشت: پروژه زیرگذر گلستان در یکی از ورودی‌های شاخص شیراز واقع شده و برای هر 4 ورودی شهر باید اقدامات ویژه ای را در دستور کار قرار دهیم تا کلانشهر شیراز به جایگاه ارزنده ای که لایق آن است نزدیک شود. در همین رابطه در محور پل فسا زیباسازی فضای سبز و نورپردازی در دستور کار است. سکاندار مدیریت شهری شیراز با اشاره به ویژگی‌های این پروژه گفت: نورپردازی پروژه زیرگذر گلستان در شب نمای زیبایی را به ورودی شمال‌غربی شیراز می‌دهد و از سازمان سیما و منظر درخواست می‌کنم تا طراحی شایسته ای برای روز هم در دستور کار قرار دهند. شهردار کلانشهر شیراز با اشاره به مشکلاتی که در زمان اجرای پروژه زیرگذر گلستان وجود داشت، گفت: موقعیت پروژه به نحوی است که مسیر رفت و آمد در مرحله اجرا باید همواره باز باشد و به همین دلیل تدابیری اندیشیده شد تا عملیات‌های آسفالت، نورپردازی، حط کشی و دیگر پیش نیازهای افتتاح پروژه به‌صورت همزمان انجام شده و شهروندان در مدت زمان کوتاه تری بتوانند از آن بهره‌مند شوند. مهندس اسکندرپور با اشاره به مشکلاتی که در محور شمال غربی شیراز همچنان وجود دارد اظهار کرد: در منطقه گویم به محوری رسیده ایم که عقب نشینی‌های لازم انجام نشده و این مشکل را بارها و بارها با راه و شهرسازی مطرح کردیم که متأسفانه اداره راه و شهرسازی به وظایف خود در این باره عمل نکرده و چنانچه مشکلات تملک در این منطقه برطرف نشود، مجموععه شهرداری شیراز با حجم انبوهی از هزینه‌ها مواجه خواهد شد. وی با اعلام این خبر که برای تملک و تعریض جاده گویم به چندین میلیارد تومان اعتبار نیاز است، افزود: طبق قانون کمربندی شیراز و مسیرهایی از این دست در اختیار اداره راه و شهرسازی است و مردم درباره کاستی‌ها و مشکلات این محور نظیر نورپردازی ضعیف، کیفیت آسفالت، ایمنی و دیگر مشکلات شهرداری را مورد انتقاد قرار می‌‌دهند. در نظر داشته باشیم که شهرداری شیراز به تنهایی از عهده بر طرف سازی چنین کاستی هایی بر نمی‌آید.
حفظ جان شهروندان اولویت اصلی شهرداری
شهردار شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز نگرانی از افزایش آمار قربانیان ویروس کرونا در شیراز گفت: حفظ جان شهروندان اولویت اصلی شهرداری است. مهندس اسکندرپور با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۶۰۰ نفر مبتلا به کرونا در استان شناسایی شده‌ خاطر نشان کرد: از عادی جلوه دادن شرایط توسط مسئولان گلایه‌مندیم و این امر را سبب تشدید بی توجهی افکار عمومی به رعایت اصول بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی شده است. وی افزود: مردم فهیم شیراز نباید هزینه سفرهای غیر ضروری و بی مورد به استان را بپردازند و این در حالی است که مسافرت هموطنان ما از استان‌های جنوبی به استان فارس از دلایل خیز دوباره کروناست. چرا امروز باید شاهد ایجاد محدودیت‌ها در کسب و کار، حمل و نقل و سایر موارد زندگی روزمره مردم باشیم؛ در حالی که می‌توانستیم با ممانعت از این سفرها شیوع بیماری را به میزان درخور توجهی کاهش دهیم. مدیریت ارشد شهرداری شیراز خطاب به مردم‌ شیراز گفت: همشهریان عزیز، شناسایی روزانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ مورد جدید مثبت ابتلا به کرونا به معنی حضور چندین برابر ناقلان بدون علامت در جامعه است؛ بنابراین باید همچون اسفند ماه با همکاری و‌ همدلی به یکدیگر کمک کنیم و از سرعت شیوع بیماری بکاهیم. شهردارشیراز با اشاره به بعضی انتقادها درباره تعطیلی ناوگان حمل و ‌نقل عمومی، اظهار کرد: شهرداری و نمایندگان مردم در شورای شهر نیز از مشکلات مردم‌آگاه هستند اما موضوع حفظ جان شهروندان به‌عنوان‌اولویت اصلی مدنظر است. اسکندرپور ادامه داد: بازگشایی ناوگان حمل و‌ نقل عمومی در هفته‌های گذشته به شرط رعایت اصول‌ بهداشتی انجام شده است، متأسفانه در این مدت شاهد رعایت نکردن اصولی همچون استفاده از ماسک از سوی بعضی افراد بوده‌ایم و نمی‌شود خواهان فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم اما از ماسک استفاده نکنیم یا به فاصله گذاری اجتماعی بی توجه باشیم.
عبور از بحران با همکاری‌های مردمی
شهردار شیراز گفت: عبور از این بحران نیازمند کمک مردم است. چند روز قبل استاندار خوزستان در مصاحبه ای دلیل شیوع بیماری در شهرهای این استان را برگزاری مراسم‌‌ها و بی توجهی به شیوه نامه‌های بهداشتی در ایام عید فطر دانسته است.وی افزود: مدیران شهرداری شیراز از ارائه خدمات به افرادی که در محیط شهرداری از ماسک استفاده نکرده‌اند خود داری کنند. 
وی افزود: اگر مردم رعایت نکنند هیچ اتفاق مثبتی در مبارزه با کرونا رخ نخواهد داد، بی تردید حمایت مردم از شهرداری، مجموعه مدیریت ارشد استان و همچنین حمایت مردم ‌از یکدیگر تنها راه حل معضل پیش روست. اسکندرپور گفت: اگر ما در دور اول کنترل بیماری کرونا موفق بودیم به این دلیل بود که تمام دستگاه‌ها در کنار مردم و مردم در کنار دستگاه‌ها بودند، اما در دور دوم به دلیل بی خیالی ایجاد شده، در شرایط خوبی نیستیم از رسانه‌ها می‌خواهیم که از کنار این تعداد فوتی‌ها راحت رد نشود و آنها را فقط به چشم یک عدد نبینند؛ چراکه جان باختگان بخشی از خانواده ما هستند. 
اسکندرپور افزود: طی تماس‌های که در روز اول فروردین با رئیس علوم پزشکی داشتم، رئیس دانشگاه از اینکه یک مورد فوتی جدید داشتیم و تعداد جان باختگان از 13 نفر به 14 نفر رسیده بود بسیار ناراحت بود، اما امروز آمار فوتی ما در استان به ۱۵۰ نفر رسیده است که این یک فاجعه است.وی با انتقاد از برخی مطالب مطرح شده در فضای مجازی گفت: ما در فضای مجازی فقط تخریب و انتقاد داریم در حالی که تا مردم رعایت نکنند کاری پیش نمی‌رود، دو روز است پارک‌ها را تعطیل کردیم اما همچنان تعدادی زیادی از مردم در پارک‌ها هستند. اگر می‌خواهیم زندگی جاری شود باید همه رعایت کنند.
ادامه سازندگی در محور شمال‌غربی شیراز
در ادامه این مراسم رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای شهر شیراز گفت: امیدواریم با اجرای زیرگذر گلستان بخشی از مشکل ترافیکی محور شمال غربی شیراز برطرف شود. دکتر نواب قائدی با اشاره به اینکه بخشی از این پروژه در دوره مدیریت سابق شهرداری شیراز انجام گرفته، بیان داشت: نورپردازی و زیباسازی پروژه زیرگذر گلستان توسط کارشناسان شهرداری شیراز به خوبی انجام شده و با تکمیل و بهره برداری پروژه چپگرد صدرا مشکل ترافیکی این مسیر تا حدود زیادی برطرف خواهد شد. وی با اشاره به ابنکه این پروژه حدود ۴۳۰ هزار متر مکعب خاک‌برداری و ۶ پل و دوربرگردان دارد، گفت: همه تلاش ما در مجموعه معاونت فنی و خدمات شهری بر مبنای ساختن شهری زیبا و ترافیکی روان برای شهروندان استوار شده است.این مقام مسئول با طرح این پرسش کارشناسی که چرا پروژه گلستان به صورت زیر گذر طراحی و اجرا شده، گفت: طراحی پروژه به دوره قبلی مدیریت شهرداری بازمی‌گردد و مدیریت فعلی شهری و شورا در مقابل عملی انجام شده قرار گرفته و باید پروژه را با همان طرح ادامه می‌دادند. این مسئله هزینه‌های به‌مراتب زیادتری نسبت به اجرای روگذر داشت. دکتر قائدی با اشاره به مشکل ترافیک در منطقه گویم گفت: با هدف خدمت‌رسانی به مردم، چنین پروژه‌هایی در منطقه شمال‌غربی شیراز با بهره برداری از فضای روگذر ادامه خواهد یافت. وی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه محور شمال‌غربی شیراز به آزادراه شیراز به اصفهان متصل می‌شود، دارای اهمیت ویژه ای است و امیدواریم با تحقق وعده‌های دولت در این زمینه شاهد بهره برداری از آزادراهی امن و زیبا در این منطقه باشیم.
بهره‌برداری از زیرگذر گلستان
شایان ذکر است امتداد پروژه زیرگذر گلستان با اعتباری بالغ بر 88میلیارد تومان به بهره برداری رسیده که 58میلیارد تومان آن به هزینه‌های اجرا و 30میلیارد تومان برای تملک اختصاص یافته است. طول این زیرگذر 2100 متر و مساخت عرضه بالغ بر 2150 متر مربع می‌باشد. نوع سازه پروژه زیر گذر گلستان دال مجوف گیردار می‌باشد و تعداد پل‌ها و پایه‌ها به ترتیب 6 و 18 عدد است. شهرداری شیراز هدف از اجرای این پروژه را بهبود وضعیت ترافیکی ورودی شمال غربی کلانشهر شیراز و ساماندهی حمل و نقل عمومی در ورودی‌های شهرک‌های گلستان، مجتمع خلیج فارس، ایستگاه راه آهن و شهرک قصر قمشه بر می‌شمارد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی