[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۴۸
  • دوره جدید

انگیزه، موتور محرک انسان «قسمت اول» ، روزنامه شیراز نوین

زمانی که هدفی را مشخص می‌کنیم، تنها موتور محرکی که ما را به هدفمان نزدیک می‌کند «انگیزه» است؛ بدون داشتن انگیزه زندگی بی معنی است. 
اگر انگیزه نداشته باشیم صبح که از خواب بیدار می‌شویم هیچ میل و رغبتی برای سپری کردن طول روز نداریم و حتی اگر برنامه ریزی کرده باشیم هیچ انرژی ای برای انجام کارهایمان نداریم.
فرد بدون انگیزه تمایل دارد زمان خود را بِکُشد و روز را به شب برساند و زمان زیادی صرف فضای مجازی، تلویزیون و چیزهایی از این قبیل می‌کند.
روانشناسان انگیزش را از دو جنبه بررسی می‌کنند: شدت و جهت.
«شدت انگیزش» راجع به این است که شخص چگونه برانگیخته می‌شود و نیرو می‌گیرد یا برای رسیدن به یک هدف مشخص چقدر سعی و کوشش می‌کند.
«جهت انگیزش» به انتخاب هدف مربوط می‌شود؛ گاهی اوقات در باشگاه‌های بدنسازی افرادی ثبت نام می‌کنند و پس از مدتی تمرین باشگاه و ورزش را ترک می‌کنند. این موضوع گاهی به باشگاه و موقعیت مکانی و فضای تمرینی مربوط می‌شود و گاهی نیز به هدف گذاری فرد بازمی‌گردد.
این شخص را اگر آنالیز کنیم، متوجه می‌شویم احتمال اینکه جهت انگیزشش با ورزش بدنسازی نبوده وجود دارد و همچنین احتمال اینکه علاقه و هدف این فرد به سمت و سوی رشته ای دیگر مانند رزمی یا ورزش‌های توپی بیشتر باشد وجود دارد.
انگیزش را می‌توان به دو منبع درونی (ذاتی) و بیرونی تقسیم کرد.
افرادی که دارای «انگیزه درونی» هستند خود را لایق رسیدن به هدفی که در ذهن دارند می‌بینند و جوشش درونی زیادی دارند و سرچشمه انگیزه آنها از داخل خودشان است و به عبارتی می‌توان گفت حتی در زمانی که کسی آنها را نمی‌بیند چیزی درون آنها می‌جوشد که وادار به حداکثر کوشش برای رسیدن به هدف می‌شوند.
«انگیزه بیرونی» از محیط و دیگران و از طریق تقویت‌های مثبت و منفی نشئت می‌گیرد.
(تقویت‌ها چیزهایی هستند که سبب افت و خیز رفتارها می‌شوند) این تقویت‌ها می‌توانند ملموس شبیه مدال و جایزه یا چیزهای غیرملموس مانند تحسین شدن و افزایش اعتبار در جامعه باشد.
گاهی برای رسیدن به هدف باید انگیزش روش درازگوش را تمرین کنیم؛ در این روش تنها راه تحریک به وسیله دادن هویج (به عنوان پاداش) و چوب زدن (به عنوان تنبیه) است؛ چوب زدن به دو شکل بدنی و روانی است.
برای مثال ورزشکاری که در رشته بدنسازی فعالیت می‌کند حکم و مدال را باید پاداش قرار دهد و برای رسیدن به آن علاوه بر تمرین مناسب، تغذیه مناسب و استراحت مناسب را در نظر بگیرد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی