[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۹۱
  • دوره جدید

سنگ بزرگ آموزش، روزنامه شیراز نوین

پیمان کشاورز - دبیر خبر

این روزها به هر گوشه‌ای از شهر و محلات سرک می‌کشی، بحث بودن یا نبودن فرهنگ در جریان است. این که معیار سنجش بود و نبود آن را مردم از کجا به دست آورده‌اند قطعاً به تجربیات گرانبها و ارزشمندی برمی‌گردد که هر شخص در برخورد روزانه با اقشار گوناگون جامعه به دست می‌آورد. از صف نانوایی تا صف بنزین و همه صف هایی که این روزها دچار آنها هستیم، مسئله فرهنگ به یک بحث چالش‌برانگیز تبدیل شده است. این که کسی نیامده می‌خواهد جمعیت را دور بزند و زودتر از دیگران به مقصود برسد عارضه‌ای است که درمان آن به همین راحتی‌ها هم نیست. فرهنگ در جامعه امروزی ما، نه تنها پیشرفت نداشته  بلکه در جهت عکس در حال حرکت است. این که ما قدرت انتقال مفاهیم مثبت را نداریم و در عوض از قدرت تخریب بالایی برخورداریم. نقطه مشترکی که در این موارد تخریبی به چشم می‌خورد، رشدنکردن فرهنگ شهروندی در میان ماست. این که چطور این معضل تقریباً به صورت یک مشکل همگانی در یک جامعه نمود می‌یابد نیز خود جای طرح پرسش و سؤال دارد. پایین بودن میزان سرانه مطالعه در جامعه، یکی از مشکلات بزرگ بر سر راه رفع این معضل است. نظام آموزش و پرورش به عنوان متولی شخصیت سازی نسل‌های آینده اما، به این مهم توجهی نداشته و به نظر بر این امر پافشاری ویژه‌ای هم دارد. نحوه تألیف کتب درسی دوره‌های جدید در نهایت، تلاش برای گریزان کردن بچه‌ها از مطالعه است. این که دانش‌آموزی سعی دارد تا هر چه سریع تر از کتاب و مطالعه نجات یابد، نشان‌دهنده مشکلی ساختاری در نظام آموزشی کشور بوده و کسی نمی تواند منکر این موضوع شود. اکنون نه تنها دانش‌آموزان بلکه اولیاء و مربیان نیز سر ناسازگاری با این نظام را برداشته‌اند. این که بازار رقابت میان اولیاء داغ شده و معلمان نیز از پس این حجم از دروس برنمی‌آیند نشان از فاجعه‌ای عمیق دارد و بدون شک با این روش و منش که آموزش و پرورش در پیش گرفته قطعاً تا چند سال آینده سرانه مطالعه در کشور به یک دقیقه خواهد رسید که آن هم تنها به خوانش آگهی‌ها و تابلوهای سر در مغازه‌ها مربوط خواهد شد. 

Peyk59@gmail.com

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی