[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۴۸
  • دوره جدید

اسکندر رحیمی: فعالیت برخی از رشته‌های ورزشی مثل فوتبال با وجود کرونا ریسک بزرگی است، روزنامه شیراز نوین

استاد دانشگاه شیراز اعلام کرد: ورزش کردن و انجام برخی از رشته‌های ورزشی همچون فوتبال، کشتی، بدنسازی و دیگر رشته‌هایی که مستلزم تماس بدن با وسایل و افراد در شرایط کرونایی باشد با ریسک بالایی همراه است.
دکتر اسکندر رحیمی دیروز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا، بیان داشت: باید توجه کرد برای مقابله با کرونا مهم‌ترین روش پیروی از پروتکل سازمان جهانی بهداشت و دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و آموزش پزشکی کشورمان است و مهم‌ترین آن استفاده از ماسک، شست و شوی مرتب دست‌ها و رعایت فاصله اجتماعی است و تغذیه و ورزش در مرحله بعد قرار دارد.
این استاد علوم تغذیه و فیزیولوژی ورزشی ادامه داد: اگر فعالیت بدنی با شدت انجام و موجب خستگی زیاد فرد شود احتمال تضعیف سیستم ایمنی وجود دارد و نمونه بارز آن کوهنوردی در آخر هفته است که ضررش بیشتر از منافعش است.
وی بیان کرد: مصرف متناسب و متعادل مواد غذایی و تنوع در صرف غذا و دوری از غذاهای آماده و فرآوری شده، عامل مهمی در تقویت سیستم ایمنی در برابر اکثر بیماری‌ها به ویژه ویروس کرونا است.
 غذا و آسیب‌های ورزشی، تغذیه و خستگی
رحیمی، خستگی و مقابله با آن و کاهش عوارض آن یکی از چالش‌های پیش روی ورزشکاران و دست ‌اندرکاران مسائل ورزشی دانست و افزود: کاهش عملکرد ورزشکاران در مسابقات و تمرینات، بخصوص اواخر تمرین و مسابقه ناشی از خستگی است اگر چه خستگی در تمام ورزش‌ها به وجود می‌آید اما این عامل در برخی از رشته‌ها مانند شنای استقامتی و طولانی، دو ماراتن، دوچرخه سواری و... بیشتر اتفاق می‌افتد.
وی به عوامل متعددی در ایجاد خستگی مزمن اشاره کرد و گفت: رژیم‌های غذایی نامناسب، عوامل روانی، کم خونی، سرما خوردگی، سفرهای طولانی، کم آبی، گرمای هوا و تمرین‌های سخت، شدید و طولانی مدت از جمله مواردی هستند که در ایجاد خستگی اثر دارند.
تغذیه صحیح اثری مطلوب در کاهش خستگی دارد 
این استاد دانشگاه افزود: تغذیه صحیح اثری مطلوب و چشمگیر در کاهش بروز خستگی مزمن در ورزشکاران دارد و از دیدگاه علم تغذیه دو عامل اصلی در خستگی وجود دارد که می‌توان به کمبود آب و تخلیه گلیکوژن اشاره کرد.
رحیمی اضافه کرد: از دست رفتن فزاینده آب بدن از طریق تعریق و تنفس، با کاهش حجم خون و کاهش جریان خون به اندام‌ها همراه است که می‌تواند منجر به کاهش تعریق و دفع گرما شود و تحت شرایط فعالیت شدید ورزشی در گرما این مسئله ممکن است منجر به گرمازدگی و سنکوب شود.
مدیرکل سابق تربیت بدنی فارس اشاره کرد: از دست دادن مایعات به میزان بیشتر از یک و نیم لیتر باعث کاهش ظرفیت انتقال اکسیژن بدن و خستگی و اختلالات معده‌‌ای و روده‌ای می‌شود.
تخلیه منابع گلیکوژن
رحیمی گفت: ‌به منظور مبارزه با تخلیه منابع گلیکوژن لازم است که ورزشکار از رژیم غذایی سرشار از مواد قندی استفاده کند و قبل از تمرین و مسابقه باید از قندهایی استفاده کرد که شاخص قندی آنها پایین یا متوسط است مانند ذرت، چیپس، ماکارونی، برنج و سیب؛ بعد از ورزش هم باید از قندهایی که شاخص قندی آنها بالاست مانند قند و شکر، هویج، عسل، شکلات، کشمش و موز استفاده کرد.
 اثر تغذیه در پیشگیری و بهبود آسیب‌های ورزشی
 وی گفت: آسیب در ذات فعالیت‌های ورزشی نهفته است و بنابراین هر ورزشکاری در طول دوران ورزشی خود آسیب می‌بیند که علت‌های بسیاری دارد و با این وجود به منظور کاهش آسیب‌ها چندین موارد پیشنهاد می‌شود: ورزشکاران به منظور کاهش آسیب به استخوان‌ها و تسریع در بهبود از مواد حاوی کلسیم مانند لبنیات، آجیل و گوشت با استخوان استفاده و برای کاهش آسیب به عضلات و تسریع در بهبود از مواد حاوی پروتئین، ویتامین B۶، سدیم و پتاسیم کنند.
وی گفت: یکی از مشکلاتی که ورزشکاران با آن مواجه هستند گرفتگی عضلانی است که دلایل آن عبارت است از: کم آبی، کمبود کلسیم که در انقباض عضلانی نقش اساسی دارد، کمبود پتاسیم (با اینکه پتاسیم در فعالیت‌های ورزشی کمتر دفع می‌شود اما کمبود احتمالی آن می‌تواند موجب گرفتگی شود)، کمبود سدیم که آغاز انقباض عضلانی توسط سدیم انجام می‌شود و کمبود منیزیم که از جمله الکترولیت‌هایی است که در انقباض ماهیچه‌‌ها نقش مهمی بر عهده دارد.
رحیمی گفت: توصیه می‌شود ورزشکاران به منظور کاهش گرفتگی عضلانی، از لبنیات، آب میوه‌های طبیعی حاوی پتاسیم و نیز مغزها ( مغز بادام، پسته، فندق، تخمه، گردو و بادام هندی) استفاده کنند.
 اثر تغذیه در پیشگیری از گرمازدگی
این استاد دانشگاه با بیان اینکه گرمازدگی زمانی اتفاق می‌افتد که مکانیسم خنک کننده بدن نتواند با گرمای حاصله مقابله کند افزود: این عامل می‌تواند مصیبت بار هم باشد؛ زیرا یکی از وظایف فیزیولوژیکی آب حفظ درجه حرارت بدن است و سیستم خنک کننده بدن شبیه سیستم خنک کننده ماشین است. زمانی که سطح آب در رادیاتور پایین است موتور بیش از اندازه گرم می‌شود که مشابه بدن آدمی است که سیستم خنک کننده بدنش با آب کار می‌کند.
پیشگیری از اختلال گرمایی؛ در گرم‌ترین زمان روز تمرین نکنید
وی گفت: برای جلوگیری از گرمازدگی و خستگی ناشی از آن باید در گرم‌ترین موقع روز تمرین نکنیم. لباس ورزشکار باید روشن و گشاد و از الیاف طبیعی (کتان) باشد تا جریان هوا به‌خوبی جابه جا شود. آشامیدن آب قبل، ضمن و بعد از تمرین مورد تأکید است. در صورت امکان ورزشکار فقط شورت بپوشد. در غیر این صورت از پیراهن‌های توری آستین کوتاه و جوراب ساق کوتاه استفاده کند.
رحیمی بیان داشت: ورزشکار قبل و بعد از تمرین باید خود را وزن و مدت تمرین را نیز محدود کند؛ ضمن اینکه باز هم تأکید می‌کنم آشامیدن آب کافی قبل، ضمن و بعد از تمرین و مسابقه فراموش نشود (آب خنک و حتی یخ را بسیاری از ورزشکاران بدون ناراحتی استفاده می‌کنند).
اثر تغذیه در پیشگیری از سردردهای ناشی از ورزش
وی گفت: سردردهای ناشی از ورزش دلایل مختلفی دارد؛ زیرا آنچه مربوط به تغذیه می‌شود عبارت است از: افت قند خون و کمبود اکسیژن به‌خصوص در هوای آلوده. به‌منظور پیشگیری از افت قند خون توصیه می‌شود مواد قندی همراه با آب به اندازه کافی مصرف و همچنین از جگر، گوشت و دیگر غذاهای حاوی آهن استفاده شود.
 در ورزشکاران گیاه‌خوار، عدم استفاده از ویتامین‌ها مشکلاتی به‌همراه دارد
استاد دانشگاه شیراز با بیان اینکه یکی از اشکالات رژیم گیاه‌خواری این است که برخی از مواد معدنی، ویتامین‌ها و اسیدهای آمینه در این رژیم قرار ندارند و ممکن است باعث بروز مشکلاتی شود، اظهار داشت: این امر، به خصوص در گیاهخوارانی که از شیر و غذاهای حاوی ویتامین B۱۲ یا مکمل‌های آن استفاده نمی‌کنند، قابل مشاهده است.
رحیمی اضافه کرد: رژیم گیاه‌خواری نامناسب ممکن است باعث کمبود کلسیم، اسیدهای چرب امگا۳، ید، آهن، روی، اسیدهای آمینه و ویتامین B۱۲ شود و کمبود این مواد مغذی موجب بروز مشکلات سلامتی شود که منجر به آسیب دیدگی دستگاه عصبی، کم‌کاری تیروئید، کم خونی، شکستگی استخوان‌ها و افسردگی شود. به ورزشکارانی که قرار است از رژیم گیاه‌خواری استفاده کنند، حتماً توصیه می‌شود با متخصصین تغذیه ورزشی و فیزیولوژیست‌های ورزشی مشورت کنند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی