[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۴۸
  • دوره جدید

برای داشتن حافظه قوی چه کنیم؟، روزنامه شیراز نوین

گاهی کنجکاو می‌شوم که بدانم حافظه‌ام به خوبی که باید باشد هست یا نه؛ مخصوصاً وقتی که درباره افرادی چون دیوید توماس می‌خوانم که عنوان قهرمان حافظه سال ۲۰۰۷ آمریکا را با یادآوری ترتیب تمام کارت‌های بازی ورق تنها در دو و نیم دقیقه از آن خود کرد.
به گزارش بهداشت‌نیوز به نقل از مجله سلامت، البته انتظار ندارم که مثلاً برای چنین عنوانی رقابت کنم، اما به‌عنوان یک عصب شناسی که بخش عمده مطالعاتم درمورد حافظه بوده، باید ترفندهایی را بلد باشم که حداقل یک یا دو راند با او رقابت کنم، درست است؟
من واقعاً امیدوارم که چنین باشد. توماس قطعاً یک استثناست، اما من هم چیزهایی درباره سلامت مغز می‌دانم؛ عاداتی که حافظه را تیز و قوی نگه می‌دارد. یکی از علاقه‌مندی‌های من این است که بدانم چه چیزی را و چه وقت فراموش کنم.
انباشت زیاد اطلاعات روزانه اغلب باعث می‌شود فکر کنیم حافظه ما در حال ضعیف شدن است و فراموشی داریم؛ درحالی‌که در حقیقت، فقط با اطلاعات غیرضروری و بی‌مصرف اشباع شده است.
بیشتر اطلاعاتی که هر روز به ما می‌رسد، به‌راستی ارزش به‌خاطرسپاری را ندارد. یک مغز سالم، با چابکی و مهارت داده‌های بی ارزش و بی‌معنی را غربال کرده و دور می‌ریزد تا بتواند آنچه را که مهم است حفظ کند. برای نمونه، هرچه سریع‌تر پین کُد قبلی یا کُد دسترسی‌تان را فراموش کنید، زودتر و درست‌تر خواهید توانست شماره‌های جدید را به‌خاطر بسپارید.
فواید فراموشی و از دست دادن حافظه، در تحقیقی از دانشگاه استنفورد که نتایج آن در Nature Neuroscience منتشر شد اثبات شده است.
محققان با استفاده از fMRI برای کنترل فعالیت مغز، نشان دادند وقتی شرکت‌کننده‌ها به‌دنبال یادآوری موضوعی که درحافظه‌شان ثبت شده بود بودند و با اطلاعاتی جدید و نامربوط حواسشان پرت شده بود، پوسته جلویی مغزشان -بخشی که مربوط به تصمیم‌گیری است- بسیار شلوغ و درگیر بود. زمانی که آنها اطلاعات را فراخوانده و به راحتی توانستند به‌یاد آورند، وقتی با حواس‌پرت‌کن‌های مداوم مواجه شدند، فعالیت پوسته جلویی مغز، تا اندازه قابل توجهی کُند شد؛ یعنی مغزشان به هم ریختگی و بی‌نظمی اطلاعاتی را حذف کرده و حالا آماده انجام فعالیت‌های مهمی مثل تصمیم‌گیری بود.
برای حفظ سلامت مغزتان، این تکنیک‌های ساده را برای تقویت فراموشی امتحان کنید:
چیزهایی را که می‌خواهید به حافظه بسپارید، انتخاب کنید.
ازخودتان بپرسید آیا این اطلاعات جدید در آینده به‌دردتان خواهد خورد یا نه. مثلاً در یک مهمانی، تنها اسم‌ افرادی را یاد بگیرید که امیدوارید باز هم ملاقات‌شان کنید. روزنامه را با هدف به‌یادسپاری چیزهایی که برای شما مهم است بخوانید.
از تکنولوژی‌تان بهترین استفاده را بکنید.
لیست آدرس‌ها و فایل‌ها را در کامپیوتر یا تلفن‌تان نگه دارید و اجازه دهید بانک اطلاعاتی این وسایل، عمل حفظ کردن را انجام دهد. هنوز هم نمی‌توانید شماره تلفن همسرتان را به حافظه بسپارید چون فقط سراغ حافظه تلفن می‌روید؟ همین درست است!
خاطرات ناخوشایند را بلاک کنید.
تداوم دادن به خاطرات ناخوشایندی که باید مدت‌ها پیش پردازش شده و حذف می‌شدند -ضربه روحی دوران کودکی، محرومیت‌های احساسی، یا هر سرخوردگی و ناکامی که در زندگی اجتناب‌ناپذیر است- می‌تواند حافظه شما را کُند کند.
وقتی احساس کردید یک خاطره مشکل‌دار و حل و فصل نشده وارد ذهن‌تان می‌شود، آن‌را با یک خاطره خوشایند و شاد جایگزین کنید. تصور کنید که دارید یک دی وی دی را بیرون می‌آورید و جدیدش را وارد می‌کنید.
یک رویداد لذت‌بخش را یادآوری نمایید با تمام جزئیاتش -تصاویر و صداهای آن حادثه- و سعی کنید در چشم ذهن‌تان جایش دهید.
با کمی تقویت سازماندهی شده و مرتب، خاطرات مزاحم کم‌رنگ‌تر شده، محو شده و به گوشه‌ای دوردست از بانک حافظه‌تان رانده خواهند شد. شاید قهرمان بعدی حافظه شما نباشید اما گامی بزرگ در جهت سلامت مغزتان خواهید برداشت.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی