[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۵۲
  • دوره جدید

با فقر داستان‌های جذاب در فیلم‌ها مواجهیم، روزنامه شیراز نوین

دکتر محمد عارف استاد دانشگاه، پژوهشگر، نویسنده، کارگردان، فیلمساز و منتقد هنری و از هنرمندان برجسته استان فارس در گفت‌وگوی اختصاصی با پایگاه خبری هنر شیراز، بودجه، آزادی منطقی و فیلمنامه خوب را سه محور مهم برای حمایت و رشد فیلم کوتاه برشمرد و به تشریح آن پرداخت. به گزارش پایگاه خبری هنر شیراز، به دنبال انتشار خبر اعلام فراخوان حمایت از تولید فیلم کوتاه توسط معاون هنری و سینمایی و نیز مدیر گروه سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، پایگاه خبری هنر شیراز در گفت‌وگویی اختصاصی با دکتر محمد عارف استاد دانشگاه، پژوهشگر، نویسنده، کارگردان، فیلمساز و منتقد هنری و از هنرمندان برجسته استان فارس، به بررسی این موضوع پرداخته است که فیلم کوتاه و فیلمسازان فعال در این حوزه، اصولاً در چه بخش‌هایی و به چه نحوی از دستگاه متولی یعنی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس انتظار حمایت و کمک دارند و این اداره برای هموار کردن مسیر فیلمسازان و ایده‌پردازان این حوزه از هنر سینما، چه موانعی را باید از پیش روی هنرمندان این بخش بردارند؟دکتر محمد عارف در این گفت‌وگو، سه موضوع مهم را برای حمایت از فیلمسازان کوتاه حائز اهمیت دانست؛ وی مهم‌ترین موضوع را که نه تنها در استان فارس بلکه در کشور اهمیت ویژه ای دارد را کمبود منابع مالی و نبود بودجه کافی خصوصاً در استان‌ها برشمرد و افزود: مشکل مهم علی‌الخصوص در شرایط فعلی اقتصادی این است که ادارات دولتی بودجه و پولی برای حمایت مادی از فیلم‌سازها ندارند و بنابراین نمی‌توان از آنها انتظار حمایت مالی داشت و نباید این مسئله منجر به وعده‌هایی به هنرمندان و فیلمسازان شود که بعداً آنها را ناراحت و دل‌زده کند؛ وعده‌های حمایتی اگر از بُعد مالی است، باید منابع آن مشخص و تضمین شده باشد. وی بر همین اساس نیاز به اسپانسرهای خصوصی برای حمایت مالی از فیلم‌های کوتاه را به دلیل نبود پول در دستگاه‌های دولتی ضروری دانست تا ایده و خلاقیت هنرمندان در تولید فیلم کوتاه بتواند شکل بگیرد و بروز یابد. استاد انسان شناسی هنر دانشگاه‌های کشور، همکاری استان با مرکز گسترش سینمایی در تهران را هم باز به دلیل نبود بودجه و منابع مالی، عامل پاسکاری فیلمسازان بین مرکز و استان پیش‌بینی کرد که رغبت کار را از هنرمندان می‌گیرد. این هنرمند کشوری با توجه به ظرفیت‌های استان فارس، بر این عقیده است که اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند با بهره گیری از این ظرفیت‌ها مستقلاً جشنواره برگزار کند؛ وی معتقد است که در خود اداره کل یا صدا و سیمای مرکز استان افراد بسیاری هستند که بتوانند فیلمنامه بخوانند و آثار و فیلمنامه‌ها را بررسی کنند، در استان داوری کنند و حتی چنانچه اصلاحاتی نیاز است آموزش دهند و اصلاحات را اعمال کنند و نیازی به مرکز گسترش سینمایی نیست.پژوهشگر برگزیده هنر دانشگاه‌های ایران، دومین مسئله مهم در حمایت از ایده‌های ساخت فیلم کوتاه را ممیزی‌های سختی برشمرد که از سوی دستگاه‌های متولی دولتی انجام می‌پذیرد و هنرمندان خوش فکر را به خودسانسوری غیرمحسوسی وادار می‌کند و در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در حمایت از ایده‌ها حذف و یا تسهیل این ممیزی‌هاست؛ به ویژه اینکه اغلب مسئولین (تأکید می‌کنم اغلب مسئولین و نه همه آنها) افراد غیرمتخصصی هستند که رکود خلاقیت را رقم می‌زنند. بنابراین چون نیاز و نهاد در سینما را بر اساس یافته‌های مردم شناسی نمی‌دانند، اغلب آثار خوب را رد می‌کنند و باز هم چون متخصص مردم شناسی سینما نیستند، اگر یک فیلمساز مطرح جهانی هم بخواهد در این فضا کار کند، برخوردهای خشک اداری با وی صورت می‌گیرد. لذا یکی از محورهای مهم حمایت از ایده‌ها، در همین بحث ممیزی‌ها و تخت کردن سوژه‌های بومی یا ملی می‌تواند باشد. او همچنین عنوان داشت که محور موضوعات فستیوال‌ها هم باید طوری باشد که مورد رغبت و علاقه فیلم‌سازان باشد و از آن استقبال کنند و انگیزه‌ها از دست نرود و در یک جمله استاندارد ایجاد انگیزه، حمایت و هنرمندی رعایت شود.دکتر عارف سومین مسئله را متوجه خود هنرمندان و فیلم کوتاه سازان دانست و افزود: متأسفانه مطالعه و پژوهش‌های چهارگانه مردم شناسی از سوی فیلم‌سازان صورت نمی‌گیرد. در اغلب فیلم‌ها قصه و داستانی جذاب و بدیع وجود ندارد. آغازه، میانه و پایانه‌ای منطقی و ساختارمند برای فیملنامه‌ها در نظر گرفته نمی‌شود. وی فیلمنامه خوب را در موفقیت یک اثر کوتاه بسیار مهم ارزیابی کرد که نباید از آن غافل شد. نویسنده کتاب حبیب، روند ساخت فیلم کوتاه توسط فیلمسازان تبریزی (به دلیل نگاه جهانی که استان آذربایجان شرقی دارد) و فیلمسازان استان‌های یزد و خوزستان را خوب و موفق ارزیابی کرد که می‌تواند برای استان فارس هم الگو باشد. وی استان فارس را مهد داستان‌ها و افسانه‌ها و اسطوره‌ها و تاریخ و تمدن و کهن الگوهای قابل دراماتیزه برای سینما و تئاتر و تولید فیلم‌های کوتاه دانست. وی از دیگر ظرفیت‌های غنی هنرهای نمایشی این استان را هنرمندان مطرح و برجسته‌ کشوری از جمله محمود پاک نیت، مهوش صبرکن، دنا رزاقی، اصغر همت، رحیم هودی، گوهر خیراندیش، امین تارخ، بخشی‌زاده، سپاس‌دار، دکتر مسعود دلخواه، دکتر فرشاد فرشته حکمت، مهدی فقیه و مانند اینها عنوان کرد که می‌توان از فکر، اندیشه، نظر و تجربیات آنها در آموزش‌های مستقیم یا غیر مستقیم بسیار استفاده کرد و بهره برد. وی افزود: جشنواره باید به گونه ای باشد که لااقل 100 گروه فیلم‌ ساز برای تولید فیلم کوتاه مشغول کار شوند. این یعنی 100 گروه 20 تا 30 نفره که حداقل 2 تا 3 هزار هنرمند را درگیر کار کند تا وارد یک فستیوال شوند. اما با این فرصت کم در این فراخوان، اکثراً فیلم‌هایی که قبلاً ساخته شده ارائه می‌شود که دیگر نه بازیگری هست، نه عوامل آن کار حضور دارند و جایزه و لوحی هم داده می‌شود؛ اما این کار پیش‌برنده و حرفه ای نیست. بیشتر جنبه کارنامه‌ای دارد. نویسنده و کارگردان فیلم «ساحل پریشان» به دست اندرکاران جشنواره فیلم کوتاه شیراز توصیه کرد که از هم اکنون باید برای سال آینده فراخوان جشنواره را اعلام کنند تا فیلمسازان فرصت داشته باشند افراد و عوامل را پیدا کنند و طرح‌های خود را دور هم بررسی کنند و امید داشته باشند و کار کنند و فیلمنامه را بررسی کنند و بازیگر، فیلم‌بردار، نورپرداز، صداگذار، تدوینگر و 30 تا 40 نفر عوامل جمع شوند و جهانی را برای خود عوض کنند. نویسنده فیلمنامه سینمایی «آیه‌های زمینی» خاطر نشان کرد: اصولاً اساس هنر یعنی همین و جشنواره تنها استارت و شروع و انگیزه‌ای برای کار است؛ اما این مسیر و حرکت بسیار لذت بخش است که عده‌ای جمع شوند و امید داشته باشند و کار کنند. گفتنی است دکتر محمد عارف زاده ۱ مهر ۱۳۴۰ در کازرون، دانشیار دانشگاه و عضو اصلی هیئت‌رئیسه انجمن انسان‌شناسی ایران، انسان‌شناس، نویسنده، کارگردان، عضو هیئت‌علمی دانشگاه، پژوهشگر برگزیده هنر دانشگاه‌های ایران و نامزد دریافت قلم طلایی دوازدهمین فستیوال بین‌المللی سینمایی با فیلمنامه «روز تولد تو» است. باران و بوران از دیگر کتاب‌های منتج از مطالعات میدانی مبتنی بر مصاحبه و مشاهده مشارکتی دکتر محمد عارف در سال‌های جنگ تحمیلی عراق بر ایران است که توانسته به چاپ پنجم برسد و در میان رزمندگان و اهل هنر جایگاهی ویژه بیابد. کتاب شور شیرین و جریره نیز دو کتاب دیگر محمد عارف در زمینه نمایش و متکی بر کهن الگوهای ایران باستان است که دراماتیزه شده و مورد توجه کارگردانان قرار گرفته‌است. نمایشنامه پشت درهای خاکی یکی دیگر از نمایشنامه‌های چاپ‌شده دکتر محمد عارف است که بالغ بر هجده جایزه نخست جشنواره‌های تئاتر ایران را به خود اختصاص داده است. خاک خنده ریز هم از دیگر کتب عارف به‌شمار می‌آید که این نیز به طنز در جبهه‌ها پرداخته و در سال 1382 برنده جایزه نقدی و تقدیرنامه کتاب سال دفاع مقدس ایران گردیده است. همچنین کتاب حبیب با موضوع انسان‌شناسی دفاع مقدس که تحلیل یکی از شخصیت‌های دفاع مقدس با استفاده از نظریه‌های کارکردگرایی و نظریه تفسیرگرایی نمادین کلیفورد گیرتز بوده‌ است.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی