[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۴۸
  • دوره جدید

۵ راه رفع خستگی چشم در برابر مانیتور، روزنامه شیراز نوین

جام‌نیوز/ اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که در طول روز ساعت‌ها به صفحه نمایشگرتان خیره می‌شوید و تاکنون مشکلاتی از قبیل سوزش چشم، درد گردن، تاری دید و ضربان سر را تجربه کرده‌اید، بهتر است بدانید شما مشکل رایجی با نام «خستگی چشم» دارید! در واژه‌نامه پزشکی این بیماری با عنوان «سندرم بینایی کامپیوتر» شناخته می‌شود و علت این بیماری هم به خاطر نور پس‌زمینه نمایشگر و خیره نگاه کردن به یک صفحه نمایش برای مدت طولانی است.
روش‌های درمان سریع این مشکل، خوردن قرص ایبو پروفن و تمرینات چشمی است. اما در اینجا قصد داریم راهکارهایی برای پیشگیری از بروز این بیماری را به شما نشان دهیم.
این 5روش را برای جلوگیری از ناراحتی‌های چشمی ناشی از خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایشگرتان، امتحان کنید.
1. موقعیت مانیتور خود را تنظیم کنید
 انجام دادن یک سری تنظیمات جزئی در محل قرارگیری مانیتورتان می‌تواند به راحتی مشکلات چشمی ناشی خیره شدن به آن را کاهش دهد. برای راحتی بیشتر در بینایی، مانیتور باید 20 تا 30اینچ از چشمان شما فاصله داشته باشد. علاوه بر آن، بالاترین قسمت مانیتور باید درست هم سطح چشمانتان باشد؛ طوری که برای دیدن صفحه مانیتور خود مجبور باشید به پایین نگاه کنید، نه به بالا.
 اگر مدل مانیتورتان به گونه‌ای است که نمی‌توانید آن را بالا ببرید، می‌توانید از بالابرهایی که به همین منظور ساخته شده یا حتی کتاب‌های قدیمی که جلد گالینگور دارند استفاده کنید.
2. روشنایی صفحه را تنظیم کنید
 اگر نور محل کارتان بیش از حد مصنوعی یا طبیعی باشد، ممکن است خیرگی به مانیتورتان بدهد که خیلی سریع چشمان شما را خسته کند. بنابراین، اگر امکانش وجود دارد، تمام نورهای فلورسنت اطرافتان را خاموش کنید و مانیتورتان را در محلی قرار دهید که نور طبیعی به هر گوشه آن بتابد. نور هرگز نباید مستقیم از پشت یا از جلو به مانیتور بخورد.
 بهتر است از لامپ‌های زمینی یا رومیزی استفاده کنید که از دو طرف به مانیتورتان بتابد. به این ترتیب می‌توانید از خسته شدن چشمان خود جلوگیری کنید.
 3. از قانون 20-20-20 استفاده کنید
 هر 20دقیقه یک بار به شیء‌ای که در 20فوتی شما (6-7متری) قرار گرفته است به مدت 20ثانیه خیره شوید. این روش که از سایت labnol.org گرفته شده، می‌تواند به عنوان ورزش چشم عمل کند و پس از مدت‌ها خیره شدن به نور پس زمینه مانیتور، استراحتی به چشم‌ها بدهد.
 اگر فراموشتان می‌شود هر 20دقیقه یک بار این کار را انجام دهید، بهتر است از ریمایندرهایی مثل BreakTaker برای ویندوز یا Time Out برای مک استفاده کنید.
4. از عینک‌های مخصوص استفاده کنید
 همواره در هنگام کار با کامپیوتر، نور طبیعی با نور مصنوعی ترکیب شده و فشار غیر قابل اجتنابی را به چشمان شما تحمیل می‌کند. یکی از راه‌حل‌های این مشکل، استفاده از عینک‌های گونار است. این عینک‌های مخصوص که بیشتر به کمک گیم بازها می‌آید، برای جبران نور آبی خیره کننده مانیتور از شیشه‌هایی به رنگ زرد استفاده و همچنین با ایجاد بزرگ‌نمایی خفیفی در سطح عدسی خواندن متن‌ها را ساده‌تر می‌کنند (حتی کسانی که برای خواندن عینک نمی‌زنند، می‌توانند از این عینک‌ها استفاده کنند).
 قیمت گونار حدود 80دلار است؛ اما می‌تواند تفاوت بزرگی را برای شما ایجاد کند. این عینک‌ها همچنین طرح‌ها و مدل‌ها متنوعی دارند.
5. وضعیتی برای خود فراهم کنید که برای چشمانتان راحت‌تر است
 وقتی وسایل مورد نیاز برای کارتان در نقاط مختلف میزتان قرار داشته باشد، چشم‌های شما مجبور است مرتب برای نگاه کردن به فواصل مختلف، خود را تنظیم کند. برای درست کردن این وضعیت، کیبورد خود را مستقیم جلوی مانیتورتان قرار داده و آنچه باید بخوانید در نگهدارنده‌های مخصوص کاغذ و در مجاور خود بگذارید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی