[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۵۳
  • دوره جدید

تسکین‌های طبیعی کمردرد، روزنامه شیراز نوین

تبیان- بی‌تحرکی و اضافه وزن ناشی از آن به طور تنگاتنگی با بروز و تشدید دردهای کمری و مفصلی در ارتباط هستند. در واقع عضلات مجبور می‌شود تلاش زیادی برای تحمل مازاد توده بدنی انجام دهد.
دردهای کمری از جمله مشکلاتی است که بیشتر مردم به ویژه افرادی که بی‌تحرک و پشت میز نشین هستند از آن شکایت دارند. این دردها با احساس ناراحتی، فشار و خشکی در قسمت انتهایی کمر بروز می‌کند که گاهی با گزگز و مشکل در حرکت کردن بروز می کنند.
دردهای کمری به واسطه یک حرکت یا وضعیت بدنی نادرست و یا یکجا نشستن طولانی مدت بروز می‌کند و می‌تواند جزو علائم اختلالات مفصلی، استخوانی یا عضلانی باشد. اگرچه روش‌های درمانی زیادی برای کاهش شدت این علائم و دردها وجود دارد، اما لازم است برخی شیوه‌های طبیعی برای پیشگیری و همچنین مقابله با این دردها را در نظر داشته باشید.
وضعیت نشستن بدن را اصلاح کنید
حفظ وضعیت بدنی درست در حین نشستن یک عادت ساده و سالم است که باعث جلوگیری از بروز کمردرد و همچنین کاهش بروز آن می‌شود. نشستن صحیح باعث می‌شود که عضلات در جای خود قرار بگیرند و بهتر از ستون فقرات حفاظت کنند.
درست نشستن همچنین باعث می‌شود که فرد از نظر اندامی نیز زیباتر به نظر برسد. بنابراین اگر شغلتان نیاز به نشستن دارد، حتماً صندلی مناسب انتخاب کنید و در حین نشستن وضعیت بدنی‌تان را اصلاح کنید.
ورزش کنید
با وجود اینکه در حین درد و احساس فشار زیاد در کمر باید استراحت کنید تا درد کاهش یابد، اما لازم است حتماً ورزش کنید. چون حرکات ورزشی و کشش بدن یک کار تکمیلی برای تسکین و کاهش دفعات شروع درد محسوب می‌شود. ورزش باعث بهبود جریان خون شده و در عین حال عضلات و استخوان‌ها را تقویت می‌کند و از بروز بیرون زدگی و پارگی دیسک و بروز مشکلات دیگر پیشگیری می کند.
با اضافه وزن مقابله کنید
برای تسکین و آرامش کمرتان و از بین بردن احساس درد و خستگی آن بالا نگاه داشتن پاها است. این تکنیک باعث فعال شدن جریان خون در قسمت تحتانی بدن و افزایش اکسیژن رسانی به عضلات و جریان خون می شود.
بی‌تحرکی و اضافه وزن ناشی از آن به طور تنگاتنگی با بروز و تشدید دردهای کمری و مفصلی در ارتباط هستند. در واقع عضلات مجبور می‌شود تلاش زیادی برای تحمل مازاد توده بدنی انجام دهد. در نتیجه برای مقابله و کنترل درد باید وزن را کاهش داد.
برای این کار حتماً برنامه غذایی‌تان را اصلاح کنید و به مرور وزن کم کنید. در کنار رعایت رژیم غذایی لازم است ورزش نیز داشته باشید.
از توپ تنیس استفاده کنید
بیشتر فیزیوتراپیست‌ها و مربی‌های ورزشی از توپ تنیس به عنوان ابزار درمانی در کاهش دردهای کمری استفاده می‌کنند. به این ترتیب که توپ تنیس روی سطح سفتی قرار داده می‌شود و بدن روی آن قرار می‌گیرد تا حرکات ملایمی به کمر داده شود. این کار علاوه بر افزایش جریان خون، باعث تسکین سفتی و خشکی کمر می شود.
عمودی قرار دادن پا روی دیوار
پاها را بالا نگه دارید.
یک تکنیک ساده برای تسکین و آرامش کمرتان و از بین بردن احساس درد و خستگی آن، بالا نگه داشتن پاها است. این تکنیک باعث فعال شدن جریان خون در قسمت تحتانی بدن و افزایش اکسیژن رسانی به عضلات و جریان خون می‌شود. لازم است که روی یک سطح صاف دراز بکشید، کمر را صاف کنید و پاها را بالا ببرید.
خوب بخوابید
داشتن خواب باکیفیت و خوب تأثیر زیادی در کاهش کمردردهایی دارد که به واسه کارهای روزمره ایجاد می‌شوند. افرادی که کمتر از 7ساعت در شب می‌خوابند در مقایسه با افرادی که خواب بیشتری دارند، کمتر از دردهای کمری رنج می‌برند.این مسئله به این دلیل است که در طول استراحت، عضلات به آرامش می‌رسند و جریان خون در کمر، گردن و شانه ها بیشتر می شود.
البته باید توجه داشته باشید که در حین خواب بدنتان در وضعیت درستی قرار داشته باشد؛ چون خوابیدن در وضعیت بدنی نامناسب مانند خوابیدن روی به شکم باعث اثرات بدی روی کمر می شود.
دمنوش آرام‌بخش بنوشید
مصرف دمنوش‌ها با خواص ضدالتهابی و مسکنی یک روش 100درصد طبیعی برای کنترل دردهای کمری است. ترکیبات فعال برخی ادویه‌ها و گیاهان باعث مسدود کردن واکنش‌های التهابی بدن شده و به ویژه باعث کاهش خشکی و سفتی عضلات می‌شود. برای مقابله با اولین علائم دردها از مصرف دمنوش‌های حاوی زنجبیل، زردچوبه، اسطوخودوس، پوست پرتقال، نعنا، شیرین بیان، رازیانه و بابونه غافل نباشید.
از کمپرس آب گرم و سرد استفاده کنید
درمان با کمپرس سرد و گرم روش مناسبی برای کاهش دردهای عضلانی است که قسمت پایین کمر را درگیر می‌کنند. گرم یا سرد کردن موضعی باعث تحریک جریان خون در ناحیه مورد نظر می‌شود و میزان التهاب را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، کمپرس آب گرم و سرد در کنار خواب برخی گیاهان یا عصاره‌های روغنی اثرات تسکین بخشی زیادی دارد.
با احساس درد در ناحیه کمر این روش‌های طبیعی را امتحان کنید. اما اگر دردتان شدید بود و یا بعد از دو تا سه روز برطرف نشد، حتماً به پزشک متخصص مراجعه کنید تا منشأ درد مشخص شود. ممکن است در ناشی از یک گرفتگی ساده باشد که خیلی زود برطرف می‌شود. اما گاهی ممکن است مشکل به دیسک‌ها مربوط شود که باید تحت بررسی و درمان قرار گیرد. اما به طور کلی برای پیشگیری از کمر درد به وضعیت نشستن خود در مقابل رایانه، وضعیت بدن در حال کار یا راه رفتن دقت کنید. دردهای کمری اغلب به طور مستقیم به نشستن و برخاستن‌های مکرر در وضعیت نامناسب بدنی مربوط می‌شوند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی