[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۴۷
  • دوره جدید

با خواص شگفت انگیز کنجد سیاه آشنا شوید (قسمت اول)، روزنامه شیراز نوین

کنجد سیاه دانه‌هایی ریز و صاف و چرب هستند که در میوه‌ گیاه Sesamum indicum رشد می‌کند و هزاران سال است کشت می‌شود. دانه‌های کنجد در رنگ‌های متنوعی رشد می‌کنند، از جمله سایه‌هایی از رنگ سیاه، قهوه‌ای، خاکستری، طلایی و سفید.
به گزارش بهداشت نیوز دانه‌های کنجد سیاه ابتدا در آسیا تولید شدند؛ اما خیلی زود در تمام دنیا شهرت پیدا کردند. این شهرت فراگیر می‌تواند به دلیل این باور باشد که کنجد سیاه برای سلامتی مفیدتر است، اما شاید این سؤال برایتان مطرح شود که آیا واقعاً این ادعا درست است؟
 ارزش غذایی کنجد سیاه
کنجد سیاه سرشار از مواد مغذی است. تنها دو قاشق غذاخوری (14 گرم) کنجد سیاه حاوی:
. انرژی: 100 کالری
. پروتئین 3 گرم
. چربی: 9 گرم
. کربوهیدرات: 4 گرم
. فیبر: 2 گرم
. کلسیم: 18 درصد از نیاز روزانه
. منیزیم: 16 درصد از نیاز روزانه
. فسفر: 11 درصد از نیاز روزانه
. مس: 83 درصد از نیاز روزانه
. منگنز: 22 درصد از نیاز روزانه
. آهن: 15 درصد از نیاز روزانه
. زینک: 9 درصد از نیاز روزانه
. چربی اشباع: یک گرم
. چربی تک غیراشباع: 3 گرم
. چربی چند غیراشباع: 4 گرم
کنجد سیاه منبع قابل‌توجهی از ماکرومینرال‌ها و ریزعناصر است. بدن شما فقط به مقدار کمی ریز عناصر نیاز دارد، در حالی که به ماکرومینرال‌ها (درشت عناصر) به مقدار زیادی نیاز دارد. مصرف بیشتر درشت عناصری مانند کلسیم و منیزیم می‌تواند ریسک فاکتورهای بیماری‌های قلبی، مانند فشار خون بالا را بهبود دهد.
برخی از ریزعناصر موجود در کنجد سیاه، به‌ویژه آهن و مس و منگنز، برای تنظیم متابولیسم، عملکرد سلولی و سیستم ایمنی و ضمناً جریان اکسیژن در سراسر بدن اهمیت دارند.
بیش از نیمی از دانه کنجد از چربی تشکیل شده و به همین دلیل کنجد، منبع خوبی از چربی‌های تک غیراشباع و چند غیراشباع محسوب می‌شود. جدیدترین شواهد علمی نشان می‌دهند جایگزین کردن غذاهای پُر از چربی‌های اشباع با غذاهایی که سرشار از چربی‌های غیراشباع هستند می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهند.
مقایسه‌ کنجد سیاه با کنجد معمولی
این باور وجود دارد که کنجد سیاه یا کنجد از رنگ‌های دیگر، کامل هستند یعنی پوسته‌ بیرونی‌شان حفظ شده است، در حالی که کنجد سفید یا معمولی، بدون پوسته است. این باور تا حدود زیادی درست است؛ اما باید مدنظر داشته‌باشید که بعضی از کنجدهای با پوست نیز به رنگ سفید یا سفید مایل به زرد هستند، به همین دلیل به سختی می‌توان کنجدهای پوست کنده را تشخیص داد. بهترین کار این است که بسته‌بندی محصول را خوب بررسی کنید تا متوجه شوید کنجد پوست کنده است یا با پوست.
کنجد با پوست معمولاً تُردتر بوده و در مقایسه با کنجدهای بدون پوست که نرم‌تر و نسبتاً سفید هستند، عطر و طعم قوی‌تری دارند. اما تفاوت میان کنجد با پوست و بدون پوست فقط به ظاهر و طعم آن مربوط نمی‌شود؛ این دو نوع کنجد از نظر ارزش غذایی و مواد مغذی نیز می‌توانند تفاوت‌های قابل توجهی داشته باشند. برخی از مواد شیمیایی گیاهی مفید در دانه‌های کنجد، مانند لیگنان‌ها، به مقدار زیاد در پوسته‌ی بیرونی این دانه‌ها وجود دارند. بنابراین کنجد سیاه با پوست، حاوی لیگنان‌های بیشتری نسبت به کنجد سفید پوست کنده است. همچنین پژوهش‌ها نشان می‌دهند کنجد سیاه و کنجد سفید از جهت محتوای مواد شیمیایی گیاهی مفید، اسیدآمینه‌ی پروتئین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌ها با هم تفاوت‌هایی دارند. ظاهراً کنجد سیاه دارای لیگنان‌ها و برخی از اسیدهای چرب غیراشباع مفید بیشتری است.
اما مطالعات کمی در مورد تفاوت‌های کنجد سیاه و کنجد سفید انجام شده است و برای فهم دقیق‌تر این مسئله به پژوهش‌های بیشتری نیاز است.
ادامه دارد ...

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی