[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۵۲
  • دوره جدید

قطار شهرداری در ایستگاه سازندگی، روزنامه شیراز نوین

سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت شهرداری شیراز، عملیات اجرایی خط سوم قطار شهری شیراز آغاز شد. این مراسم صبح پنجشنبه 9 مردادماه با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، نمایندگان مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، استاندار فارس، شهردار شیراز، رئیس و جمعی از اعضای شورای شهر، شهرداران مناطق، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) و با حضور  جمعی از مدیران استانی و شهری با همراهی اصحاب رسانه برگزار شد.
      پایبندی دولت به تعهدات اعتباری
معاون رئیس‌جمهور با تبریک فرارسیدن عید قربان در این مراسم گفت: دولت نیمی از مخارج پروژه خط سوم قطار شهری شیراز را پرداخت می‌کند. دکتر محمد باقر نوبخت خواستار ارایه سریع‌تر خدمات مترو به مردم شد و خاطر‌نشان کرد: دولت تا زمان بهره‌‌برداری از خط سوم قطار شهری شیراز در کنار شهرداری و شورا می‌ماند و از لحاظ پرداخت اعتبار مشکلی وجود ندارد. وی با تشکر از همراهی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: از استاندار فارس به عنوان نماینده عالی دولت می‌خواهیم تا نظارت‌های‌لازم را بر انجام پروژه‌های‌عمرانی داشته باشد و اعتبارات اختصاص یافته با تأیید استاندار پرداخت خواهد شد. رئیس سازمان برنامه و بودجه با اعلام این خبر که ۵۰ درصد منابع لازم برای احداث قطار شهری از جانب دولت تأمین می‌شود، گفت: تأکید مقام معظم رهبری واگذاری امور به مردم است و اصل ۴۴ قانون اساسی هم به سپردن امور به بخش خصوصی تأکید دارد. بنابراین دولت باید در جایگاه سیاستگذاری، نظارت و هدایت باشد و یکی از شاخص‌‌های‌ارزیابی دولتمردان به واگذاری امور به مردم باز می‌گردد. وی در بخش دیگری از سخنان خود به پرداخت ۱۲۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل آزاد راه شیراز - اصفهان اشاره کرد و افزود: این پروژه بیش از ۱۳۰ کیلومتر از مسافت بین این ۲ شهر را کوتاه می‌کند و نقش پر اهمیتی در کاهش زمان سفر و ایمنی جان هموطنان دارد. برای اتمام این پروژه به یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز بود که بر اساس تعهدات قبلی پرداخت شده است. همچنین در بزرگراه دشت ارژن - ابوالحیات بخشی از اعتبار این پروژه پرداخت خواهد شد و باقی‌ مانده تا پایان سال ۹۹ در دستور کار است. معاون رئیس‌جمهور جذب ۶۵ میلیارد دلار منابع ارزی در شرایط تحریم ممکن ندانست و اظهار داشت: برنامه ششم توسعه تحت‌الشعاع مسئله تحریم قرار گرفته اما با همین شرایط موظفیم که برنامه‌‌ها را به سرانجام رسانیم.
      فارس یک قرارگاه سازندگی بزرگ
دکتر نوبخت استان فارس را یک کارگاه سازندگی بزرگ توصیف کرد و بیان داشت: امروز در جای جای این استان پروژه‌های‌بزرگ و عمرانی در حال انجام است و این استان در حال اتصال ریلی به یزد می‌باشد. دولت به دنبال این است که با حمایت خود زمینه اتصال شیراز، اصفهان و یزد به یکدیگر را به عنوان مثلث گردشگری فراهم کند و بر همین اساس تعهد کرده‌ایم که تا قبل از پایان سال استان‌های‌فارس و یزد را از طریق ریلی به یکدیگر متصل کنیم تا مثلث گردشگری ایران کامل شود. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امروز در سخت‌ترین شرایط تحریم تاریخ قرار داریم و حتی سیاست نفت در برابر غذا هم از کشور ما دریغ شده است. اما اگر ما می‌خواستیم با اراده آنها به پیش برویم که در هشت سال دفاع مقدس کار نظام ساخته شده بود و به افتخارات این چنینی دست نمی‌یافتیم. خوشبختانه در شرایط فعلی علی‌رغم همه مشکلات حقوق کارمندان و یارانه‌‌ها به تعویق نیفتاده و از همه ظرفیت‌ها در سازمان برنامه و بودجه بهره‌برداری بهینه می‌شود.
      شیراز در مسیر گسترش عدالت اجتماعی
در ادامه این مراسم استاندار فارس گفت: خط ۳ مترو شیراز به بیش از ٣۵٠ هزار نفر از شهروندان خدمت‌رسانی می‌کند. دکتر عنایت‌الله رحیمی در آیین آغاز عملیات اجرایی خط ۳ متروی شیراز اعلام کرد: این خط می‌‌تواند به بیش از ٣۵٠هزار نفر ارائه خدمت کند و کاهش ترافیک، صرفه‌جویی در وقت، افزایش عدالت اجتماعی از جمله نتایج این پروژه سودمند خواهد بود. وی افزود: دولت به تمامی تعهدات خود در زمینه حمل و نقل ریلی و درون شهری عمل کرده که امیدواریم در اجرای خط سوم نیز شاهد پیشرفت مناسبی باشیم. این مقام مسئول  با اشاره به شرایط جغرافیایی شهر شیراز و الزامات تأمین زیر ساخت‌های‌حمل و نقل مربوط به آن گفت: با احداث خط دوم مترو  شیراز عدالت اجتماعی در توزیع خدمات حمل و نقل اجرایی خواهد شد و نتایج اقتصادی و اجتماعی بسیاری به دنبال دارد. استاندار فارس با بیان اینکه امیدوارم با بهره‌گیری از اعتبارات ملی شاهد اجرایی شدن پروژه طی سه سال باشیم، گفت: کلنگ خط یک متروی شیراز در سال ٧٩ به زمین زده شد و نزدیک به ٢٠ سال طول کشید با این حال اکنون از این طرح بهره‌برداری صورت گرفته است و افراد مختلفی از این طرح‌ها بهره‌مند شده‌اند. دکتر رحیمی تأکید کرد: در راستای خدمت‌رسانی به مردم تمامی دستگاه‌های اجرایی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و دولت در یک جهت بوده و امید است این تلاش‌ها موجب توسعه استان فارس به خصوص شهر شیراز گردد. وی با اشاره به حضور معاون رئیس‌جمهور در آیین آغاز عملیات اجرایی خط 3 متروی شیراز افزود: دکتر نوبخت شناخت مناسبی از شهر شیراز دارد و می‌داند که پراکندگی جمعیت در شهر شیراز زیاد است و هزینه‌های شهری افزایش یافته است. 
       سهم شیراز از اعتبارات ملی کافی نیست
در ادامه این مراسم رئیس شورای شهر شیراز با بیان اینکه سهم شیراز از اعتبارات ملی متناسب با موقعیت و شرایط این کلان‌شهر نیست، خطاب به معاون رئیس‌جمهور گفت: انتظار ما این است که استفاده از ظرفیت‌های پرشمار شیراز را یک فرصت برای توسعه کل کشور بدانید. دکتر «سید عبدالرزاق موسوی ویژگی‌های شیراز را منحصر‌به‌فرد توصیف کرد و گفت: توقع ما این است که دولت علاوه بر تعهدات معمول خود در قبال مردم شیراز، باید از مزیت‌ها و ظرفیت‌های این کلان‌شهر برای توسعه و تقویت ارتباطات سیاسی، علمی، تجاری و اقتصادی خود با جهان به ویژه حوزه خلیج فارس استفاده کند چرا که معتقدیم هرگونه تلاش در این جهت سرمایه‌گذاری برای توسعه کل کشور و خدمت به همه مردم است. وی افزود: تردیدی نباید داشت که شیراز پایتخت فرهنگ و تمدن ایران‌زمین، سومین حرم اهل‌بیت(ع)، شهر ایثار و شهادت و انسان‌دوستی و نماد زندگی مسالمت‌آمیز اقوام و حتی ادیان مختلف و نه‌تنها در جنوب ایران بلکه در میان کشورهای حوزه خلیج فارس و به ویژه مردم آن از اعتبار ویژه‌ای برخوردار است. دکتر موسوی اضافه کرد: حرم مطهر حضرت احمدبن موسی (ع)، حافظ، سعدی، ملاصدرا، سیبویه و دیگر بزرگان این شهر، مراکز بزرگ علمی، فرهنگی، دانشگاهی و درمانی این شهر، نخبگان آن که بعضاً شهره جهانی هستند و البته مردم خوب و نجیب شیراز، برای کشور یک فرصت و غنیمت است که باید قدر دانسته شود. رئیس شورای شهر شیراز در ادامه سهم شیراز از اعتبارات ملی را ناکافی توصیف کرد و خطاب به مقامات ملی حاضر در مراسم گفت: البته نمی‌خواهم از واژه ناعادلانه استفاده کنم اما سهم شیراز از اعتبارات ملی متناسب با موقعیت و شرایط این کلان‌شهر نیست و توقع ما این است که توسعه شیراز را توسعه کشور تلقی کنید. موسوی با بیان اینکه انتظار از دولت این است که توسعه حمل و نقل ریلی در کلان‌شهری همچون شیراز را دغدغه جدی خود بداند، خاطرنشان کرد: البته خوشبختانه در این جهت از گذشته تاکنون تلاش‌های خوبی صورت گرفته و شهرداری شیراز در دوره فعلی نیز با حمایت استاندار به عنوان نماینده عالی دولت در استان، همکاری خوب قرارگاه خاتم به عنوان پیمانکار طرف قرارداد و حمایت‌های شورای شهر عملکرد قابل قبول و بلکه قابل تقدیری داشته است.
      تعهدات دولت به مردم منتقل نشود
وی در عین حال با تأکید بر اینکه برای اجرای پروژه‌های بزرگ شهری به حمایت‌های مالی دولت نیاز داریم، تصریح کرد: ما می‌دانیم که شرایط اقتصادی کشور سخت است اما به هرحال دولت نباید تعهدات خود را به مردم منتقل کند و انتظار از دولت این است که در چنین شرایط سختی گره‌ها را باز کند و مردم را بیش از زمان عادی دریابد.رئیس شورای شهر شیراز خطاب به نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت برنامه و بودجه کشور گفت: همه می‌دانیم که نقش جنابعالی در تخصیص اعتبار و بودجه، منحصر به فرد است و به همین دلیل از شما به عنوان مسئول بودجه کشور انتظار داریم که حداقل در این پروژه شیراز و فارس را مشابه رشت و گیلان ببینید و در جهت تسهیل و تسریع انجام پروژه خط سوم مترو به نمایندگان مردم و شهروندان شیرازی قول بدهید که به این پروژه با ویژگی‌های خاص و برجسته خود، به صورت ویژه نگاه کنید تا در پایان عمر دولت نام نیکی از خود بر جای بگذارید. موسوی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برخی معضلات آلاینده‌های زیست‌محیطی، گفت: امروز متأسفانه برخی کارخانه‌های آلاینده در شیراز و به‌طور خاص وجود کارخانه سیمان در درون شهر، روح و روان شهروندان را آزرده کرده است و امیدوار هستیم همین امروز برای این مشکل نیز چاره‌اندیشی و به دست معاون رئیس‌جمهور حل شود. وی همچنین از رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به واسطه تلاش در موضوع حمایت از بازنشستگان آموزش و پرورش تقدیر کرد و خواستار تداوم حمایت‌ها از فرهنگیان کشور شد. رئیس شورای شهر شیراز در پایان، آغاز فعالیت خط سوم مترو شیراز را به همه شهروندان شیراز تبریک گفت و خاطرنشان کرد: در آستانه آغاز اجرای این پروژه لازم می‌دانم که از تلاش‌های کارگران، کارکنان و مهندسان سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز، رئیس و اعضای کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر، شهردار پرتلاش شیراز و حمایت‌های استاندار فهیم فارس قدردانی کنم.
      ثبت رکوردهای جدید در عرصه سازندگی
شهردار کلانشهر شیراز با تبریک عید بزرگ مسلمانان در این مراسم گفت: خط سوم مترو یکی از مهم‌ترین خطوط ارتباطی شهر محسوب می‌شود و اگر امروز می‌خواستیم اولویت خطوط  مترو شیراز را مشخص کنیم به طور حتم خط سوم در امتداد محور شمال غربی شیراز در صدر لیست قرار می‌گرفت. مهندس حیدر اسکندرپور به اهمیت احداث خط سوم اشاره کرد و افزود: ترافیک سنگینی در منطقه شمال غربی شیراز حاکم است و با توجه به حجم سنگین عبور و مرور عملیات خط سوم متروی شیراز در امتداد خط اول طراحی و آغاز شده است. وی با اعلام این که خط خبر که سوم نیازمند 1200 میلیارد تومان اعتبار در بخش سیویل خاطرنشان کرد: شهرداری کلانشهر شیراز مطابق قانون آمادگی کامل برای پرداخت 50 درصد سهم خود را در پروژه‌های ‌مترو دارد و امیدواریم سهم دولت نیز در یکی دو سال آینده محقق شده و این پروژه بزرگ عمرانی به بهره‌برداری برسد. این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که خط اول و دوم متروی شیراز توسط شهرداری به صورت همزمان به مرجله اجرا در آمده بیان داشت: خط یک مراحل پایانی کار خود را پشت سر می‌گذارد و ایستگاه بیستم هم آماده افتتاح است. عملیات سازندگی خط دو هم در شرایط مطلوبی به سر می‌برد و ما در سال گذشته با ثبت رکورد 6.5 کیلومتر حفاری یک رکورد به ثبت رساندیم. شهردار شیراز از آغاز عملیات ریل‌گذاری به موازات حفری در خطوط مترو خبر داد و گفت: برنامه و اراده ما بر این است که تا پایان سال خط دوم متروی شیراز را با 3 ایستگاه به بهره‌برداری رسانیم اما تحقق این پروژه‌های ‌بزرگ محتاج مقدماتی است و دستور ویژه معاون محترم رئیس‌جمهور می‌تواند در زمینه بسیار مؤثر باشد. مهندس اسکندپور با اشاره به فرایند تأمین اعتبار برای اجرای پروژه قطارهای زیرزمینی شیراز گفت: در سال 97 همزمان با سفر دکتر جهانگیری به شیراز تعهد دادیم که در صورت تحقق دو مرحله اوراق ششصد میلیارد تومانی می‌توانیم در پایان این دولت خط دوم متروی شیراز را به بهره‌برداری رساینم. خوشبختانه ششصد میلیارد اول در سال 97 تأمین شد و نتایج آن پیشرفت‌های‌همه‌جانبه پروژه در سال‌های‌97 و 98 بود. اما متأسفانه ششصد میلیارد مرحله دوم در سال 98 با وجود ان که همه مقدمات کار فراهم شده بود، در آخرین روزها به نصف این اعتبار، یعنی سیصد میلیارد‌ تومان تقلیل یافت.
       نیمی از سهم شیراز به مشهد رفت
وی با ابراز گلایه از کم شدن سهم مترو شیراز و اختصاص اعتبار آن به مشهد اظهار داشت: اتفاق ویژه‌ای که در گسترش خطوط مترو کشور افتاد حاصل همکاری دولت و شهرداری کلانشهرها و به ویژه محصول ابتکار دکتر نوبخت و سایر کارشناسان حوزه برنامه و بودجه برای اختصاص اوراق مشارکت بود. شهردرای شیراز در سال 92 اولین اوراق مشارکت به مبلغ 120 میلیارد تومان و سال 93 دومین مرحله به مبلغ 180‌میلیارد تومان را برای پیشبرد این پروژه دریافت کرد و در سال 97 این اعتبار به میزان ششصد میلیارد تومان افزایش یافت. شهردار کلانشهر شیراز گسترش خطوط مشهد و اصفهان و تهران و شیراز را حاصل اختصاص اوراق مشارکت ارزیابی کرد و گفت: مجموعه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء در خط 2 نشان داد در صوری که مورد حمایت قرارگیرد خواهد توانست در مدت کوتاهی پروژه‌ها را به بهره‌برداری رساند و امیدواریم با قول مساعد مهندسان این قرارگاه سازندگی عملیات حفاری خط 3 را تا پایان سال آینده به اتمام رسانیم.
       شمال غرب شیراز قلمرو مترو
در ادامه این مراسم رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با تبریک عید بزرگ مسلمانان گفت: خط سوم فطار شهری شیراز سهم مهمی در سفرهای شهری خواهد داشت. مهندس حسن مرادی با بیان اینکه خط سه مترو شیراز ادامه توسعه خط یک قطار شهری از میدان احسان تا ایستگاه راه‌آهن است، اظهار کرد: خطوط مترو شیراز در مجموع دارای ۶ خط است که تاکنون خط یک آن به طور کامل به بهره‌برداری رسیده است و پیش از شیوع ویروس کرونا روزانه ۱۱۰ هزار سفر را پوشش می‌داد که سهم قابل توجهی در سفرهای شهری داشته است و خط دو قطار شهری نیز در حال اجرا و دارای پیشرفت خوبی  است و امروز عملیات اجرایی خط سه قطار شهری آغاز خواهد گردید. وی با اشاره به توسعه محور شمال غرب شیراز و ایجاد شهرک‌های ‌متعدد در این قسمت از شهر گفت: افزایش جمعیت طی سال‌های اخیر در این قسمت و ویژه شهر صدرا موجب شده تا مسیر بلوار دکتر حسابی از نظر حجم ترافیک اتومبیل‌ها به یکی از شلوغ‌ترین شریان‌های‌اصلی شهر تبدیل گردد که روزانه حدود دویست هزار دستگاه خودرو در آن تردد دارند بنابراین احداث خط سه در این محور ضروری و لازم بود. مهندس مرادی با بیان اینکه خط سه قطار شهری به طول ۱۲ کیلومتر است، افزود: فاز اول خط سه به طول ۹ کیلومتر با سه ایستگاه ظرف ۵ سال و در صورت تسریع تخصیص بودجه ظرف ۳ تا ۴ سال به بهره‌برداری خواهد رسید. رئیس سازمان حمل و نقل ریلی شهرداری شیراز با بیان اینکه هزارو ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه اجرا در بخش سیویل و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه تجهیزات این خط است، اظهار کرد: این خط پس از تکمیل و بهره‌برداری سهم قابل توجهی در سفرهای درون شهری خواهد داشت و با به بهره‌برداری رسیدن آزاد راه شیراز به اصفهان قطعاً سهم بیشتری در سفره‌های‌ درون شهری خواهد داشت.
      رشد در سال جهش تولید
در ادامه این مراسم فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء ضمن ارائه گزارشی از فعالیت‌ گفت: در حال حاضر پروژه‌های ‌ما در وضعیت خوبی قرار دارند و در صورتی که در سال جهش تولید اعتبارات هم به پروژه‌ها اختصاص یابد، برخی از آنها از جمله راه‌آهن اقلید- یزد، سدهای نرگسی و هایقر، محور ابوالحیات تا پایان سال می‌تواند به بهره‌برداری برسد. دکتر سعید محمد تصریح کرد: در متروشیراز بخش سیویل خط دوم مترو را به عهده گرفتیم که در حال حاضردر این بخش ۶٠ درصد پیشرفت داشتیم به گونه‌ای که در دی‌ماه رکورد زدیم و ٨۵٠متر عملیات حفاری و لاینینگ انجام شد. محمد ادامه داد: با توجه به اینکه شیراز شهری طولی است و در غرب شاهد ترافیک شدید هستیم توسعه خط یک از میدان میرزای شیرازی  تا راه آهن با توجه به تقاطع  این خط با خط دوم می‌تواند برای ترافیک شیراز  گره‌گشا باشد. وی اظهار داشت: شیراز معروف به شهر لطافت تبع است و  ما نباید بگذاریم با دود و ترافیک خراب شود، در این راستا مترو می‌تواند خیلی خوب کمک کند. فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء تصریح کرد: در حال حاضر قرارگاه خاتم در چندین پروژه فعالیت دارد به طوری که  از ۵۹۰کیلومتر مترو در حال اجرا در کشور ٢٩٠ کیلومتر آن  توسط قرارگاه در حال انجام است و در کنار شیراز، مترو شهرهای قم، مشهد، تبریز و تهران هم در زمینه اجرای مترو فعال است. ‬‬‬وی افزود: امروز دیگر هیچ وابستگی خارجی در زمینه ساخت مترو چه از نظر دانش ساخت و چه تجهیزات مورد نیاز آن نداریم و همه نیازها در این حوزه بومی‌سازی شده و با شهرداری‌ها نیز به صورت تهاتر، اوراق مشارکت و نقدی کار می‌کنیم و امیدواریم دولت نیز در خصوص پرداخت ۵٠درصد سهم خود با ماهم کاری بهتری داشته‌باشد و ما نیز تمامی تلاش خود را به کار می‌بندیم تا این پروژه‌ها را سریع‌تر به اتمام برسانیم.‬‬
      از فرودگاه تا راه‌آهن
بر اساس این گزارش خط سوم قطار شهری شیراز به طول 12 کیلومتر دارای 8 ایستگاه است که به عنوان توسعه محور غربی خط یک قطارشهری نیز شناخته می‌شود. این محور با عبور از بلوار میرزای شیرازی، میدان صنایع، بلوار دکتر حسابی به ایستگاه راه‌آهن شیراز می‌رسد. مسیر بلوار دکتر حسابی از پرازدحام‌ترین شریان‌های ‌اصلی شهر شیراز است و در این مسیر روزانه بیش از 200هزار دستگاه اتومبیل رفت و آمد می‌کنند. گفتنی است کارفرمای پروژه سازمان حمل و نقل ریلی شرداری شیراز و پیمانکار آن قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء  و هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی و مؤسسه مهندسی رهاب می‌باشند. مدت پیشنهادی این تفاهم‌نامه 44 ماه است و با بهره‌برداری از این پروژه مشکل رفت وآمد ساکنان شهرک‌های‌غرب شیراز را تا حدود زیادی حل خواهد کرد. 
این طرح در آینده قابل اتصال به ایستگاه راه‌آهن شیراز و خطوط مترو در صدرا و گویم و دوکوهک است. 
خط سوم قطار شهری شیراز توانایی جابجایی 18هزار مسافر در ساعت را خواهد داشت. با اتمام خط سوم قطار شهری شیراز فرودگاه شهید دستغیب به ایستگاه راه‌آهن متصل خواهد شد. به همت شهرداری شیراز، عملیات اجرایی خط سوم قطار شهری شیراز آغاز شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی