[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۸۶
  • دوره جدید

سازندگی کلانشهر در کشاکش بحران‌ها، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز گفت: فعالیت‌های‌مجموعه شهرداری شیراز همسو با منویات مقام معظم رهبری در راستای حمایت از جهش تولید اجرا می‌شود.
مهندس محمد هادی هاشم‌پور ظهر دوشنبه 20 مردادماه در جمع خبرنگاران از شهرداری به عنوان نهادی برخاسته و همسو با مردم یاد کرد و افزود: اتخاذ تمامی تصمیمات در مدیریت شهری کلانشهر شیراز در جهت رشد و ارتقا مشارکت‌های‌عمومی است و به عنوان یک نهاد اجتماعی و مسئولیت‌پذیر فراتر از مسئولیت‌های‌ذاتی خود گام برداشته‌ایم.
وی به گوشه‌ای از خدمات شهرداری شیراز در دوران کرونا اشاره کرد و بیان داشت: شهرداری شیراز با ضدعفونی گسترده و هدفمند کانون‌های‌بحران در خیابان‌های‌شیراز به یاری مجموعه علوم پزشکی شتافت و برای عبور از روزهای سخت در کنار شهروندان و مجموعه درمان بوده و هست.
این مقام مسئول به روز بودن اطلاعات اقتصادی را یک نیاز ضروری برای مدیریت شهری و امور سرمایه گذاری برشمرد و گفت: حوزه املاک و مستغلات در مجموعه شهرداری همیشه یکی از چالش‌های‌اساسی بوده که با آن مواجه هستیم و این مسئله به دلیل ارزش دارایی مهمی را که در بر می‌گیرد از پیچیدگی‌هایی برخودار است. با شناسایی این چالش و در راستای رفع مشکلات، سامانه مستغلات شهرداری از سال گذشته شروع به کار کرد و امیدواریم در آینده نزدیک به بهره‌برداری کامل برسد و اطلاعات به روز و منسجمی را در اختیار کارشناسان شهرداری و مردم قرار دهیم. به علاوه با اتخاذ این راهکار کلیه فعالیت‌های‌شهرداری به صورت شفاف قابل رصد است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری با اشاره به بودجه شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با ارایه امار و ارقامی درباره عملکرد مالی شهرداری اظهار داشت: بودجه شهرداری شیراز در سال 99 معادل 4200 میلیارد تومان است و در چهار ماهه اول سال 67درصد جذب منابع داشته‌ایم و 2094 مورد معاونت اصولی صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 44درصدی را نشان می‌دهد. همچنین در صدور پروانه ساختمانی مجوز احداث 989000 مترزیربنا در سال جاری صادر شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 57درصدی را نشان می‌دهد.
مهندس هاشم‌پور یکی از عوامل رشد شهرداری‌ها را ایجاد درآمدهای پایدار ارزیابی کرد و گفت: شهرداری شیراز اولین مجموعه مدیریت شهری در کشور است که در حوزه املاک و مستغلات اطلاعات را به صورت بر خط و شفاف ارایه می‌کند و بدین‌وسیله شاهد برچیده شدن بسیاری از موانع و چالش‌ها خواهیم بود. با تکمیل این سامانه دیگر شاهد مشکلاتی نظیر فروش تکراری و تهاتر و همچنین عدم اطلاع از اقدامات انجام گرفته نخواهیم بود و کلیه مستندات به صورت برخط در اختیار کارشناسان خواهد بود.
وی در ادامه خبر از تبیین و ابلاغ دستورالعمل مدیریت هزینه داد و بیان داشت: مجموعه شهرداری از لحاظ منابع درآمدی مستقل است. هر چند که در حوزه درآمدهای ناشی از ارزش افزوده به دلیل بحران‌های‌مختلفی که در کشاکش آنها گرفتار آمده‌ایم نتوانستیم جذب اعتبارات مطلوبی داشته‌باشیم. در سال‌های‌گذشته منابع حاصل از مالیات بر ارزش افزوده در حدود 10‌تا 15 درصد از کل بودجه را محقق می‌کرد.
معاون مالی اقتصادی شهرداری شیراز پیرو چالش‌هایی که در زمینه ارزش افزوده وجود دارد، خاطرنشان کرد:  یکی از مشکلات همیشگی که با آن روبرو هستیم به این مسئله بازمی گردد که چه عددی از محل ارزش افزوده وصول شده و سهم شهرداری در این میان چقدر است.
به همین منظور بارها به سازمان امور مالیاتی درخواست خود را ارایه داده اما از آن جایی که مبلغ به خزانه کشور واریز می‌شود و از انجا اعتبارات به مراکز اختصاص می‌یابد به درستی نمی‌دانیم سهم 50 درصدی شهرداری از مالیات بر ارزش افزوده چقدر است.
این مقام مسوول در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه‌های‌انسان محور و عمرانی شهرداری شیراز اشاره کرد و کفت: در سال گذشته شاهد اتمام بسیاری از پروژه‌های‌مشارکتی بودیم. بازارچه هنر در تاریخی محله سنگ سیاه  از مهم‌ترین پروژه‌های‌مشارکتی شهرداری است که در رشد اقتصادی هنر و رونق بافت فرسوده تأثیر بسزایی دارد و در آینده نزدیک به محفلی برای حمایت از هنرمندان و صنایع دستی استان بدل می‌شود. البته شهرداری شیراز در سال گذشته آماده بهره‌برداری این پروژه بود که به دلیل شرایط و محدودیت‌های‌کرونایی این امر محقق نشد. همچنین عملیات مجموعه رفاهی کوهستان و جاده دسترسی آن نیز به اتمام رسیده است. 
مهندس هاشم‌پور در بخش دیگری از سخنان خود به طلب یکهزار میلیاردی شهرداری شیراز از دستگاه‌های‌اجرایی اشاره کرد و خبر داد: با وجود مساعدت‌های‌دستگاه‌های‌اجرایی در مرحله آخر فرایند تخصیص اعتبار توسط سازمان برنامه و بودجه کشور انجام نشد. روند وصول شدن این مبالغ بسیار طولانی است و شهرداری شیراز توانست مبلغی در حدود 350 میلیارد تومان را از طریق تهاتر وصول کند. وی با اشاره به جذب اعتبارات از طریق فروش اوراق مشارکت گفت: در سال گذشته 500 میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت درآمدزایی داشتیم که از این مبلغ 200 میلیارد تومان برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و 300 میلیارد تومان برای خط دوم قطار شهری صرف شد. در سال 97 هم 600 میلیارد تومان اوراق مشارکت به فروش رسید که این اوراق قابل خرید و فروش در بورس هم هستند. معاون مالی اقتصادی شهرداری شیراز با اعلام این خبر که در سال گذشته 22 پروژه توسط شهرداری شیراز با اعتباری بالغ بر 827 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است، خاطر‌نشان کرد: این پروژه‌ها در دو محور عمرانی و انسان محور طبقه‌بندی می‌شوند که احداث زیرگذرها، تقاطع‌ها، پیاده‌راه‌های‌سلامت، احداث پیست‌های‌دوچرخه سواری و اسکیت، زیباسازی معابر شهری، احداث پارک‌های‌سلامت و بوستان سپهری و موارد کلانی نظیر این‌ها را شامل می‌شود.
مهندس هاشم‌پور از حمایت‌های‌مالی شهرداری شیراز از پروژه‌های‌انسان محور خبر داد و گفت: دوچرخه‌های‌هوشمند اشتراکی یک راهکار جدید و مؤثر برای حمل و نقل در کلانشهرها محسوب می‌شوند و دوچرخه‌های‌اشتراکی بیدود در شیراز با قراردادی شفاف‌تر نسبت به پایتخت فعالیت خود را آغاز کرده‌اند. در همین زمینه مجموعه شهرداری به ازای هر شهروندی که از این وسایل عبور و مرور پاک استفاده می‌کند مبلغ 130تومان را به عنوان سوبسید پرداخت می‌کند و 20 هزار تومان آن را مردم پراخت می‌کنند.
وی در ادامه با اشاره به احداث تراموا در شیراز گفت: شهرداری شیراز برای اولین بار در ایران پروژه تراموای شهری را با اهداف تقویت گردشگری، ایجاد ارزش افزوده و رونق بافت تاریخی و فرهنگی شهر کلید می‌زند. همچنین شهرداری شیراز 3 میلیون متر مکعب آسفالت معابر را با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان در دستور کار قرار داده که تا پایان تابستان نزدیک به یک میلیون و 700 هزار متر مکعب انجام شده و مابقی تا پایان سال صورت خواهد گرفت. این مقام مسئول خبر از حمایت شهرداری شیراز از اصناف آسیب دیده از کرونا داد و گفت: با تصویب شورای اسلامی شهر شیراز مبلغ 9 میلیارد تومان به دانشگاه علوم پزشکی برای مقابله کرونا اهدا شد.
همچنین مستأجران و غرفه‌داران شهرداری می‌توانند سه ماه بیشتر از قرارداد را بدون پرداخت مبلغ اجاره بها در محل کسب خود به کسب درآمد پرداخته یا از دریافت اجاره بهای این مدت از آنها خودداری می‌شود. البته این رویکرد حمایتی با تصویب شورای شهر می‌تواند تداوم پیدا کند. البته در دوران تعطیلی‌های ‌ناشی از کرونا حمایت‌هایی هم از رانندگان ناوگان اتوبوسرانی به عمل آمده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی