[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۷۹
  • دوره جدید

علائمی که می‌گویند دچار ضعف حافظه شده‌اید ، روزنامه شیراز نوین

روانشناس بالینی گفت: زمانی که فردی نمی‌تواند یک شماره تلفن و یا خبری را به خاطر بسپارد و به سرعت اعداد و کلمات را فراموش می‌کند،‌ حافظه کوتاه مدت او با مشکل مواجه است.
به گزارش بهداشت نیوز به نقل از ایرنا رها شاهد اظهار داشت: در مواقعی برای هر فردی شاید این موضوع پیش آمده باشد که مطلبی را به خاطر می‌سپارد اما پس از لحظاتی سریعاً آن را از یاد می‌برد و این اتفاق باعث می‌شود که فرد شدیداً ناراحت شده و خود را مؤاخذه کند و یا اطرافیان او را به حواس‌پرتی متهم می‌کنند. 
وی با بیان اینکه فقدان و تضعیف حافظه کوتاه مدت می‌تواند بسیار ناراحت کننده و تأثیرات اجتماعی بدی بر فرد بگذارد،‌ برای جلوگیری از ضعیف‌تر شدن آن افزود: حافظه کاری یا کوتاه مدت، از فعال‌ترین بخش‌های حافظه است که بدون آن، هیچ چیزی در حافظه بلند مدت ثبت نخواهد شد. با اطلاع از عملکرد و همچنین روش‌های تقویت آن، می‌توان ذهن را پرورش داد و از ابتلا به اختلالات پیش آمده برای حافظه کاری نیز پیشگیری کرد.
این متخصص شناختی رفتاری با بیان اینکه ظرفیت حافظه کاری یا کوتاه مدت در حال حاضر طبق تحقیقات به عمل آمده از هفت رقم یا کلمه به چهار یا کمتر از آن تنزل کرده، ‌تصریح کرد: در عصر دیجیتال و زمانی که ابزاری جواب سوالات را برای افراد به سرعت پاسخ می‌دهد، دیگر مغز فعالیت و تلاشی از خود نشان نمی‌دهد و بطور معمول حافظه مطلبی را درون خود ذخیره نخواهد کرد.
وی برای مثال به دستگاه تلفن همراه و در کنار آن دسترسی به شبکه گسترده اینترنت اشاره کرد که یکی از راه‌های کاهش حافظه کوتاه مدت استفاده زیاد از این وسایل دانست و افزود: یکی از روش‌ها برای تقویت حافظه کوتاه مدت و جلوگیری از ضعیف‌تر شدن و بهبود سلامت مغز، تنظیم رژیم غذایی سالم است.
شاهد، خوردن میوه و سبزی، پروتئین‌های خالص و در مقابل پرهیز از خوردن مواد دارای چربی، نمک و شکر و از همه مهم‌تر مواد دارای نیکوتین را برای تقویت حافظه مفید دانست و گفت: در کنار رژیم غذایی، ورزش منظم و روزانه، پیاده‌روی و حرکات آرام بخش مثل یوگا نیز می‌تواند در تقویت عملکرد حافظه مؤثر باشد.
این روانشناس بالینی با بیان اینکه برای تقویت حافظه کوتاه مدت باید از سلامتی جسمی و روانی خود مطلع بود،‌ اظهار داشت: بیماری دیابت، ‌فشار خون، ‌اختلالات خواب، ‌افسردگی و استرس به عنوان عمده مشکل جسمی و روانی برای فردی که به ضعف حافظه دچار شده تأثیرگذار است.‌  
وی گفت: ضعف حافظه با حواس پرتی متفاوت است و برای اینکه بتوان عملکرد و ظرفیت حافظه کوتاه مدت را افزایش داد می‌توان به نوشتن، ‌شماره‌گیری تلفن،‌ حل کردن جدول کلمات متقاطع، نقاشی، ‌خواندن با صدای بلند و یا بازی‌های‌ذهنی اقدام کرد.  
شاهد تصریح کرد: حافظه کوتاه مدت از ورود اطلاعات غیرضروری به حافظه بلندمدت جلوگیری می‌کند و چنانچه فردی اطلاعات روزانه خود را فراموش کرد این بدان معنا نیست که دچار ضعف حافظه شده بلکه یک نوع حواس‌پرتی موقت پیش آمده که با کمی تمرین و تمرکز می‌توان از زوال عقل جلوگیری کرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی