[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۸۸
  • دوره جدید

تلطیف ‌بتن با زرد‌کهربایی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

تلطیف ‌بتن با زرد‌کهربایی

شهردار شیراز: برای ارتقای چشم‌انداز شب‌های‌شیراز ۲۰ پروژه منظر شهری تا پایان سال در دستور کار شهرداری قرار دارد

اشاره:
شهر شیراز کجاست؟ متروپلیسی بی‌ریشه که از هویت خود به دور افتاده و در محاصره سازه‌های‌بتنی گرفتار آمده و چشم اندازهایش مسیر زوال را می‌پیمایند یا کلانشهری که میراث گرانمایه‌ای از گذشتگان را در بطن خود می‌پروراند و در مسیر امواج مدرنیته هم حرف‌هایی برای گفتن داشته و از اسلوب مدرن شهرسازی و گرافیک شهری برای افزایش مناظر چشم نوازش بهره‌برداری می‌کند.
انتخاب با ماست. می‌توانیم با سازه‌های‌حجیم مردم تشنه به عمران و آبادانی را مسحور کنیم یا با اندکی خوش سلیقگی و پرورش دیدگاه انسان محوری و بهره‌گیری از نظر کارشناسان و اهالی فرهنگ و هنر در پی ارتقا کیفیت زندگی شهرنشینان برآییم. در دوران معاصر شاید پرداختن به گرافیک شهری به اندازه حفظ میراث گذشتگان و سازندگی در عرصه سخت افزارها اهمیت داشته‌باشند. روح بتن ذاتاً سخت و آزاردهنده است و می‌توان با زرد کهربایی و سبز چمنی و بنفش جیغ و سرخ ملایم به روح جامعه ذره‌ای رنگ دمید. همان جامعه‌ای که در مسیر بحران‌های‌سیاسی و تنش‌های‌اقتصادی و ناملایمات اجتماعی و ناکامی‌های‌ورزشی و طیف گسترده‌ای از خبرهای بد، رنجور و دردمند است و ضمیر ناخودآگاه و آگاهش برای برای یافتن نشاط به هر دری می‌زند. در چنین شرایطی می‌توان به راهکار نرم و زیرپوستی رجوع کرد و از مؤلفه‌های‌روانشناختی برای تزریق آرامش در بطن جامعه بهره برد. نورپردازی چشم‌نواز شهر یکی از راهکارهای مؤثری است که با استفاده از آن می‌توان به شهری زیباتر دست یافت و در کاهش ناهنجاری‌های‌اجتماعی نقش نرم و تأثیرگذاری را ایفا نمود.
مجموعه شهرداری شیراز در دوره جدید با مطرح کردن و اهتمام به اجرایی سازی شعار انسان محوری توجه ویژه‌ای به ارتفا کیفیت زندگی شهرنشینان در ابعاد معنوی دارد. گاهی با ساختن پیاده رو و پارک، گاهی با احداث پیاده‌راه‌های‌سلامت و پیست اسکیت و دوچرخه‌سواری و گاهی با آرایش سازه‌های‌سخت بتنی با رنگ‌های‌دل فریب و جانفزا. رنگ آمیزی شهر با نورهای جانفزا می‌تواند مردمی که در گره‌های‌ترافیکی گرفتار آمده‌اند را اندکی بر سر شوق آورد و آستانه تحمل‌پذیری و تاب آوری آنها را برای رویارویی با مشکلات اندکی افزایش دهد.
در ادامه گروه گزارش روزنامه شیرازنوین به نقش ارزنده نورپردازی‌ها در ساختار گرافیک شهری از نگاه مسئولان و اهالی فرهنگ و هنر و کارشناسان امور شهری می‌پردازد. جامعه هنرمندان و مسولان در دوران معاصر به این همگرایی و درک مشترک رسیده‌اند که زیباسازی مناظر شهر دست کمی از احداث سازه‌های‌ سخت و حجیم ندارد و چه بسا مردم در این روزهای سخت نیاز بیشتری به مبانی نشاط آور نسبت به گسترش سخت افزارهای فیزیکی داشته‌باشند. هر چند که پل‌ها و زیرگذرها و تقاطع‌ها به جای ان که گرهی از عقده‌ای ترافیکی باز کنند، آنها را به کوچه‌ها و خیابان‌های ‌اطراف پرتاب گردند.
 ارتقای منظر شب شیراز
شهردار کلانشهر شیراز با اشاره به اهمیت گرافیک شهری در زیباسازی چشم اندازهای محیطی می‌گوید: به منظور نورپردازی و ارتقای منظر شب شیراز ۲۰ پروژه منظر شهری تا پایان سال جاری در دستور کار شهرداری قرار دارد. مهندس اسکندرپور، نورپردازی اصولی را از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر زیبایی محیطی در شهرها برمی شمارد و می‌گوید: تعریف و تدوین پروژه‌های‌فاخر نورپردازی با هدف ایجاد جاذبه‌های‌جدید گردشگری، افزایش امنیت محلات و همچنین ایجاد فرصت برای حضور خانواده‌ها و گروه‌های‌مختلف اجتماعی، از مهم‌ترین برنامه‌های‌مورد نیاز برای زیباسازی سیما و منظر عمومی شیراز است و مسئولان طراحی شهر در مناطق باید به آن توجه ویژه داشته‌باشند.
 وی با اشاره به پتانسیل ارزنده شهر شیراز که در بستر پروژه‌های‌عمرانی مغفول مانده اظهار داشت: شهر شیراز با در نظر گرفتن جایگاه و ظرفیت‌هایی که دارد، نیازمند تعریف پروژه‌های‌شاخص و ماندگار نه تنها در حوزه عمران و ساخت و ساز بلکه با رویکرد زیباسازی، ایجاد فضای گفت‌وگو، تعامل و نشاط اجتماعی است.
 بهره‌گیری از کارشناسان برای زیباسازی شهر
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز با اشاره به فعالیت‌های‌شهرداری در زمینه نورپردازی خیابان‌ها و سازه‌های‌حجیم به خبرنگار روزنامه شیرازنوین گفت: معمولاً نورپردازی سازه‌ها 2 تا 3 ماه پس از پایان پروژه آغاز می‌شود. مهندس صالحی با بیان این که استفاده از نمای آلوبوند در طراحی پل‌ها و تقاطع‌ها منسوخ شده، خاطر نشان کرد:  در پروژه‌هایی بزرگی نظیر تقاطع شهید رودکی، بزرگراه مهدیه و تقاطع استاد بهمن بیگی به اندازه یک پارک بزرک کار فضای سبز انجام گرفته و نورپردازی آن نیز توسط جمعی از کارشناسان برتر این حوزه انجام می‌شود تا منظر شهری چشم نوازی را پیش روی شهروندان گذاریم.
 شب‌های‌کلانشهر به زیبایی روز
امتداد زیرگذر گلستان، پروژه رودکی، پل استاد بهمن بیگی و دیگر سازه‌هایی که عملیات نورپردازی آنها به پایان رسیده از پروژه‌های‌چشم‌نواز شیراز از نظر گرافیک شهری هستند که در ماه‌های‌اخیر به همت شهرداری شیراز به بهره‌برداری رسیده‌اند. رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبزشهری شهرداری شیراز در این زمینه می‌گوید: در زمینه زیباسازی شهر در شب‌های‌شیراز برنامه‌های‌ویژه‌ای در دست اقدام است تا شب‌های‌کلانشهر نیز همانند روز زیبا و چشم نواز به نظر برسند. شهزاد رونق‌زاده با اشاره به گوشه‌ای از اقدامات انجام شده در پروژه‌های‌شهرداری در زمینه نورپردازی گفت: در پروژه زیر گذرگلستان به طول 2 کیلومتر شاهد استفاده از تکنیک‌های‌ویژه‌ای برای نورپردازی هستیم که با استقبال افکار عمومی نیز روبرو شده است. همچنین عملیات نورپردازی پروژه رودکی، پل تقاطع باهنر، پل کابلی ولیعصر، تقاطع کشن و بسیاری دیگر از پروژه‌ها به اتمام رسیده یا به زودی به بهره برداری خواهند رسید.
 نقش گرافیک شهری در قانون‌مداری
یک دکترای پژوهش هنر در این زمینه به خبرنگار روزنامه شیرازنوین می‌گوید: امروزه مدیریت نور و زیباسازی در محیط‌های‌شهری در زمره تخصصی‌ترین رسالت‌ها و مأموریت‌های‌مدیران امور شهری قرار می‌گیرد. دکتر سجاد شکری با اشاره به این که استفاده از تنوع نورها و رنگ‌ها علاوه بر زیبایی در گرافیک شهری، تأثیر بسزایی بر گرایش شهروندان به قانون‌مداری و انجام وظایف مدنی دارد، می‌افزاید: روانشناسی رنگ و نور و زیبایی تحت‌تأثیر شناخت کاملی از مناطق شهری شامل جمعیت، قومیت، اقلیم، موقعیت جغرافیایی، میزان درآمد، هویت اجتماعی، ارزش‌ها، هنجارها، ویژگی‌های‌بارز روانشناختی، نوع معیشت، علایق و مواردی از این دست می‌باشد. این هنرمند مجسمه‌ساز و استاد دانشگاه شیراز نور را نمادی از خداوند می‌داند که در مقابل تاریکی و گمراهی و نیستی قد علم کرده و می‌گوید: از کهن ترین روزگاران در ایران، نور معنایی مساوی با وجود، تقدس، پاکی و حقیقت داشته است. به همین دلیل انتخاب نور مناسب می‌تواند بستر‌های‌بصری و تجسمی تمایل به جرم و آسیب‌های‌اجتماعی را کاهش داده و زمینه ساز روحیه همکاری، تعلق خاطر و تعهد اجتماعی باشد.
 دکتر شکری مبانی رنگ و نورپردازی را دارای ارتباط مستقیمی با نحوه کنش‌های‌اجتماعی ارزیابی کرده و بیان می‌دارد: در تمدن‌های ایران، نور دارای مراتب هفتگانه است و در تمدن ایرانی - اسلامی جایگاه رنگ و نور بیش از پیش اهمیت خود را حفظ نموده و بخش مهمی از تجلی سلوک عرفانی  در نورها ظهور پیدا می‌کنند.
 نورپردازی با هدف قدردانی از کادر درمان
یکی دیگر از اقدامات ارزنده شهرداری در استفاده از ابزار نورپردازی به دوران موج اول کرونا باز می‌گردد. چنانچه در روزهای جاری شاهد موج دوم کرونا در شیراز باشیم، شهرداری شیراز در روزهای اوج و در بحبوحه پیک اول بیماری با هدف تجلیل از کادر درمان، پل‌ها و تقاطع‌های‌شهر شیراز را با رنگ سپید نورپردازی کرد. این اقدام قدرشناسانه همزمان با روز جهانی «صلیب سرخ و هلال احمر» و همزمان با سایر شهرهایی که عضو مجمع «شهرداران آسیایی»، هستند به انجام رسید. نورپردازی پل‌ها و تقاطعات با رنگ سپید با شعار «درد مشترک» در جهان و با هدف قدردانی از تلاش بی وقفه کادر درمان در بحران کرونا در حالی به انجام رسید که شهر شیراز با همت شهرداری‌های‌مناطق یازده‌گانه در اجرای این اقدام مشارکت مطلوبی داشته است. در این طرح پل‌های‌«امام حسن مجتبی (ع)»، «رسول اعظم (ص)، «پودونک»، «شهید پرویزی»، «عدالت»، «دفاع‌مقدس»، «شهدای نیروی هوایی»، «ارگ کریمخانی» و دروازه قرآن‌ با نور سفید، نورپردازی شدند تا آحاد جامعه اندکی به زحمات و دشواری‌های‌کادر درمان اشراف یافته و پروتکل‌های‌بهداشتی و فاصله‌گذاری احتماعی را با دقت بیشتری رعایت کنند.
 نورپردازی با الهام از ستارگان
کارشناسان حوزه شهری بر این باورند که مولفه‌هایی نظیر «خوانایی، زیبایی و امنیت» در زمره اصلی‌ترین اهداف نورپردازی فضاهای شهری محسوب می‌شوند. «خوانایی» فضاهای شهری شامل نورپردازی به جهت شناسایی بهتر مسیر و فضا مانند معابر و راه‌های ارتباطی، فضاهای فعال در شب، نقاط مرجع، تابلوهای اطلاع‌رسانی و تبلیغاتی و نقاط پرحادثه مانند محل عبور عابران پیاده است.  «زیبایی» به‌عنوان دومین هدف نورپردازی شامل برجسته نمودن پتانسیل‌های شهری، استفاده در مناسبت‌های خاص در زمان‌ها و مکان‌های مشخص برای ایجاد فضاهای خاطره‌انگیز و هویت‌ساز و نیز جلوگیری از ایجاد آلودگی‌های نوری در سطح شهر می‌شود. بهره‌مندی از چنین ابزاری با نگاهی زیباشناختی، علاوه‌بر افزایش ایجاد جذابیت بصری برای شهروندان، می‌تواند نقش مهمی در تقویت گردشگری شهری ایفا نماید. «امنیت» نیز یکی دیگر از اهداف نورپردازی شهری است، چرا که با افزایش قابلیت دیدن و دیده شدن می‌توان از وقوع جرم و بزه جلوگیری کرد و فضای امنی برای انجام فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی در شهرها به‌وجود آورد. کلاویس وینتر هاگر، معمار برجسته آلمانی در این زمینه می‌گوید: «در زندگی شهری و شهرنشینی، رفته‌رفته نقش ستارگان کم‌رنگ‌تر می‌شود در حالی که باید دوباره به آنها نظر بیفکنیم و با الهام از آنها، نور مناسب شب را به شهرها هدیه کنیم».
 شهر شیراز کجاست
با همه این تفاسیر نوبت به انتخاب ما می‌رسد. می‌توانیم با احداث پل‌ها و زیرگذرهای حجیم مردم تشنه به عمران و آبادانی را مسحور کنیم و به اهداف خود دست یابیم یا با اندکی خوش‌سلیقگی و پرورش دیدگاه انسان‌محوری و بهره‌گیری از نظر کارشناسان و اهالی فرهنگ و هنر در پی ارتقا کیفیت شهرنشینان و تزریق شور و نشاط به افکار عمومی برآییم.
به راستی شهر شیراز کجاست؟ متروپلیسی بی‌ریشه که از هویت خود به دور افتاده و در محاصره سازه‌های‌بتنی گرفتار آمده و مناظرش چشم نوازش مسیر زوال را می‌پیمایند یا کلانشهری که میراث گرانمایه‌ای از گذشتگان را در بطن خود می‌پروراند و در مسیر امواج مدرنیته حرف‌هایی برای گفتن داشته و از اسلوب مدرن شهرسازی برای افزایش مناظر چشم‌نوازش بهره می‌برد. شب‌های‌شیراز زیبا شده‌اند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی