[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۸۲
  • دوره جدید

انباشت ۴۵ هزار خودرو در کف پارکینگ خودروسازان، روزنامه شیراز نوین

سخنگوی انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو، ضمن تشریح مشکلات مالی قطعه‌سازان و ایجاد بدهی ۳۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان به آن‌ها که منجر به انباشت ۴۵ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه هر دو شرکت خودروساز شده است، تحقق دستور جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) را در صورت عدم رفع بحران نقدینگی خودروسازان، برنامه‌ای بدون عمل دانست. فرهاد به‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: شرایط فعلی صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی به گونه‌ای است که بحران نقدینگی برای هر دو صنعت منجر شده تا مجدداً شاهد افزایش خودروهای کف غیرتجاری در دو خودروساز بزرگ کشور باشیم. البته در تعطیلات اخیر (تابستانی) خودروسازان توانستند تعداد زیادی را تکمیل و خارج کنند اما همچنان طبق آمار، ۴۵ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانه‌ها خوابیده است.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعه و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه افزایش خودروهای ناقص، مشکلاتی هم به دنبال خواهد داشت، گفت: مصرف‌کننده انتظار دارد که خودرو در زمان مقرر تحویل شود اما تجاری نشدن خودروها در موعد مقرر، زمان تحویل را به تأخیر انداخته است. همچنین ۴۵ هزار خودرو با میانگین قیمت بین ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان،  شامل حدود ۲۸۰۰ تا ۳۰۰۰ میلیارد ریال نقدینگی خودروسازان می‌شود که در کف کارخانه‌ها درگیر شده است. وی ضمن تأکید براینکه افزایش خودروهای ناقص ناشی از عدم تخصیص ارز مورد نیاز قطعه‌سازان و خودروسازان است، گفت: بسیاری از قطعه‌سازان ما که قرار بود بخشی از مواداولیه و قطعات نیم‌ساخته خود را وارد کنند، با سوءمدیریتی که در تخصیص ارز ایجاد شد، نتوانستد قطعات دو خودروساز را تأمین کرده که در نهایت باعث افزایش تعداد خودروهای ناقص کف پارکینگ شرکت‌های خودروساز شد. البته دود آن به چشم سایر قطعه‌سازانی که از مواداولیه داخلی استفاده می‌کنند و فرآیند کاملاً ساخت داخل دارند، خواهد رفت؛ چراکه به دلیل بحران نقدینگی خودروسازان آن‌ها نیز در‌گیر این موضوع شده‌اند. سخنگوی انجمن قطعه‌سازان اعلام کرد: در حال حاضر بدهی هر دو خودروساز کشور حدود ۳۰ هزار‌میلیارد تومان است که نسبت به ۲۰ هزار میلیارد تومان سال گذشته، ۳۵ درصد افزایش یافته و  فشار بسیار زیای را بر دوش قطعه‌سازان کشور وارد آورده است. به‌نیا در رابطه با امکان عملیاتی شدن دستور جدید وزارت صمت مبنی بر داخلی سازی ۶۰۰ میلیون دلاری قطعات توسط خودروسازان تا پایان سال جاری، تصریح کرد: مادامی که روش برخورد با تولید داخل و در حقیقت خودکفایی همچون شرایط فعلی باشد، این کار امکان پذیر نخواهد بود؛ چراکه خودروسازان در حال حاضر برای تولید معمول و روزانه خود دچار بحران نقدینگی هستند. وی افزود: شرکت خودروسازی که برای تأمین حقوق و دستمزد ۳۰۰۰ کارگر خود، تأمین مواد اولیه و امثال آن دچار بحران است، لذا حتی اگر بخواهند هم نمی‌تواند در خودکفایی قطعات جدیدی سرمایه‌گذاری کنند؛ مگر آنکه این سرمایه توسط بانک یا هر نهاد دیگری تأمین شود. در غیراین صورت تا زمانی که شرایط به روال حاضر پیش رود، امید به داخلی‌سازی قطعات بیشتر، یک برنامه بدون عمل خواهد بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی