[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۸۷
  • دوره جدید

۷ تأثیر منفی بالش بر سلامتی ما؛ از بدخوابی تا سردرد، روزنامه شیراز نوین

روزیاتو- شاید در نگاه اول اینطور به نظر نرسد اما انتخاب بالشی که هر شب می‌خواهیم روی آن بخوابیم کار بسیار مهمی محسوب می‌شود. شاید خودتان متوجه نشده باشید، اما نوع بالشی که انتخاب می‌کنید و نحوه مراقبت‌تان از آن روی کیفیت خواب شما و سلامت کلی‌تان تأثیر می‌گذارد. مثلاً ممکن است علت جوش‌های‌همیشگی تان در روبالشی تان نهفته باشد.
در ادامه با تأثیرات منفی‌ای که بالش بر سلامتی ما می‌تواند بگذارد بیشتر آشنا خواهیم شد.
۱- گردن درد
اگر سرتان را مدت زیادی خم نگه دارید، مثل وقتی که خواب هستید، این مسئله می‌تواند باعث مشکلاتی برای شما شود. به علاوه، میزان سفتی بالش هم بسته به مدل خوابیدن‌تان مهم است. چون بالش اگر خیلی نرم یا خیلی سفت باشد، می‌تواند باعث گردن درد شود.
مثلاً اگر عادت دارید به پهلو بخوابید، باید از بالش سفت‌تری استفاده کنید تا تکیه‌گاهی که گردن تان به آن نیاز دارد را برای آن فراهم کنید و گردن تان دیگر خیلی به یک طرف خم نشود. اگر عادت دارید به شکم بخوابید، بهتر است سراغ بالش‌های‌نرم‌تر بروید، در غیراینصورت، بالش سرتان را به عقب می‌آورد که این مسئله باعث می‌شود گردن تان انحنا پیدا کند. اگر هم عادت دارید به پشت بخوابید، بالش‌های‌سفت گزینه ی مناسبی برای شما نیستند چون گردن شما را خیلی جلو می‌آورند و آن را نامیزان می‌کنند.
۲- پشت درد
نحوه قرارگیری سر، گردن و شانه‌ها هنگام خوابیدن روی بالش هم می‌تواند روی وضعیت پشت شما تأثیر بگذارد. نامیزان بودن آن‌ها در هنگام خواب می‌تواند پشت درد شما را تشدید کند.
مثلاً اگر عادت دارید به شکم بخوابید، بهتر است از یک بالش صاف استفاده کنید، درغیراینصورت دچار کمر درد خواهید شد. کسانی که عادت دارند به پهلو بخوابند، بالش آن‌ها باید آنقدر ارتفاع داشته‌باشد که گردن و ستون فقرات شان در یک سطح قرار بگیرند. اگر هم جزء کسانی هستید که عادت دارند به پشت بخوابند، باید به دنبال بالشی باشید که انحنای طبیعی گردن تان را حفظ کند.
۳- سردرد
خوابیدن روی بالش نامناسب می‌تواند باعث سردرد هم شود. اگر بالش‌تان تکیه گاه مناسبی نباشد، ممکن است گردن تان هنگام خواب در وضعیت راحتی قرار نگیرد. این مسئله می‌تواند باعث وارد شدن فشار به گردن و درنتیجه، بروز سردرد شود.
۴- واکنش آلرژیک
اگر سخت خواب‌تان می‌برد، چشم هایتان می‌خارد و سردرد دارید، یا اگر روزها عطسه می‌کنید و احساس خستگی می‌کنید، بهتر است وضعیت بالش تان را بررسی کنید. برای جلوگیری از ایجاد حساسیت باید بالش خود را مرتب بشویید. علت این مسئله مایت‌های‌گرد و غبار هستند که بسیاری از ما به آن‌ها حساسیت داریم. دیگر نشانه‌های‌این حساسیت ممکن است آسم، اگزما و مشکلات سینوسی باشد.
۵- بدخوابی
چه به خاطر حساسیت باشد و چه به خاطر گردن درد که شب‌ها خوابتان نمی‌برد، استفاده از بالش نامناسب می‌تواند علت بدخوابی شما باشد. به این ترتیب بدن شما فرصت کافی برای تجدید قوا پیدا نمی‌کند. کمبود خواب می‌تواند مشکلات زیادی ایجاد کند، از تحت تأثیر قرار گرفتن مهارت‌های‌فکری گرفته تا بالا رفتن ریسک بروز دیابت، چاقی و فشار خون.
۶- مشکلات پوستی
وقتی به شکم یا پهلو می‌خوابید، صورت تان با روبالشی تماس پیدا می‌کند. به این ترتیب، همه باکتری‌ها، آلودگی‌ها و چربی‌های‌صورت‌تان به بالش منتقل می‌شوند. همه ی این‌ها می‌توانند پوست شما را تحریک کنند و باعث بروز جوش شوند. روش‌های‌مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد. روبالشی خود را مرتب عوض کنید، و یا بالش یا روبالشی‌های‌مخصوص بخرید. بعضی بالش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که جلوی چرخیدن به پهلو و تماس پیدا کردن با روبالشی را می‌گیرند. به علاوه، روبالشی‌هایی وجود دارد که در پارچه ی آن‌ها نقره یونی به کار رفته که باکتری‌های‌مضر را از بین می‌برد.
۷- خروپف
نامناسب بودن بالش یا سفت بودن آن که باعث جلو آمدن سر می‌شود، می‌تواند موجب خروپف کردن شود. اگر هم به مایت‌های‌گرد و غبار حساسیت داشته باشید، التهابی که بر اثر این حساسیت در داخل بینی و حلق شما رخ می‌دهد هم می‌تواند باعث مسدود شدن مجرای تنفسی شما و در نتیجه خروپف کردن‌تان شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی