[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۸۲
  • دوره جدید

می خواهیم موانع حضور بانوان در موتورسواری را برداریم، روزنامه شیراز نوین

شیراز نوین: دقیقاً یک سال از سپردن مسئولیت هیئت اتومبیل‌رانی و موتورسواری فارس به مسعود طهماسبی می‌گذرد. او در 16 شهریور 98 جانشین محمدرضا عالی‌منش شد و طی یک سال گذشته، یکی از رؤسای فعال هیئت‌های‌ورزشی فارس بوده است. صحبت‌های‌طهماسبی را در آستانه ورود به دومین سال فعالیتش را در ادامه می‌خوانید:
معرفی اجمالی هیئت 
من در ابتدا لازم می‌دانم یک معرفی از هیئت داشته‌باشم. یکی از معضلاتی که امروز در حوزه ورزش و خصوصاً هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی درگیرش هستیم این است که این هیئت به درستی معرفی نشده و اطلاعات عمومی جامعه نسبت به این هیئت پایین است.
هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان فارس نزدیک به چهل سال است که در استان فارس به صورت مستمر فعالیت دارد. همانطور که از اسم این رشته مشخص است، در دو رشته موتورسواری و اتومبیل‌رانی و در ۲۶ شهرستانِ استان فعالیت دارد. از جمله رشته‌های‌موتورسواری که به صورت حرفه‌ای دارند دنبال می‌شوند می‌توان به موتور ریس، موتور کراس، موتور تریل و موتور تریال اشاره کرد. یک نوع موتور چهار چرخ هم داریم که در استان فارس فعلاً فعالیت حداقلی دارد. رشته‌های‌تحت پوشش اتومبیل‌رانی هم رشته‌های‌اسلالوم، دریفت، سرعت میدانی، درگ، آفرود، تورینگ، سافاری و رالی هستند.
معرفی کمیته‌های‌هیئت
خوشبختانه متناسب با هر کدام از این رشته‌ها، یک گروه‌های‌وابسته به این رشته‌ها فعالیت دارند که به طور نمونه اگر بخواهم بگویم گروه(اس اُ اس به انگلیسی) است که این گروه دوره‌های‌مختلف امداد و نجات آتش‌نشانی و هلال‌احمر را دیده و در مواقع بحران خصوصاً در زمان سیل زلزله و آتش‌سوزی به کمک مردم می‌آیند و امروزه هم در شرایط فعلی که ما با آتش‌سوزی در ارتفاعات،  کوهستان و طبیعت روبرو هستیم، این گروه به خوبی از عهده آن اهدافی که برایش در نظر گرفته شده بر آمده و یک تعامل بسیار خوبی را با دستگاه‌های خدمات‌رسان دارد.
 ما در هیئت ۱۸ کمیته فعال داریم که هر کدام مرتبط با این رشته هایی که عنوان شد، یک کمیته فعال دارند و تعدادی کمیته‌های‌پشتیبان که به طور اختصار کمیته بانوان، آموزش، داوری، امنیت، انتظامات، کمیته فنی و روابط عمومی هستند. اگرچه ما در استان فارس قریب به ۱۶ پیست موتور کراس داریم و تعداد 5 پیست آفرود و سه باشگاه فعال در بخش کارتینگ را در حال حاضر در حال فعالیت داریم، اما در باب حوزه نفوذ هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی  با توجه به شرایط جامعه انسانی و نیاز انسان به حمل و نقل و جابجایی، نفوذ خوبی در کلیه ابعاد جامعه و خانوارها داریم. در عین حال، گاهی یک سوالاتی از ما پرسیده می‌شود که شرایط عضویت و ورود به هیئت به چه شکل است. باید بگویم ما در هیئت محدودیت سنی نداریم و حداقل سنی که می‌تواند در این هیئت عضویت داشته‌باشد چهار سال است. یعنی کودکان ما از 4 سالگی می‌توانند در رشته کارتینگ فعالیت خود را شروع کنند و همچنین افراد مسنی که از هوشیاری لازم جهت رانندگی برخوردار باشند، در هر سنی می‌توانند بیایند و فعالیت کنند
ارتقای سطح کیفیت رانندگی یکی از هداف ماست
در هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی استان فارس، اهدافی را در این دوره به طور کلی مد نظر داریم که بحث توسعه ورزش جزو اهداف عالی آن است. در کنار این موضوع، بحث ارتقاء سطح کیفیت رانندگی در سطح جامعه  چه در زمینه موتور و چه در زمینه اتومبیل را به صورت جدی در دستور کار داریم و با آموزش مهارت رانندگی، خیلی از معضلات برطرف خواهد شد. 
ارتقاء فرهنگ رانندگی، کشف استعدادها در بین اقشار مختلف جامعه در رشته‌های‌مختلف وابسته به این هیئت و در عین حال پرورش ورزشکاران به صورت حرفه‌ای و همچنین بحث اعزام به مسابقات را حتماً در دستور کار داریم. هدف ما این است که در نهایت آن هیجاناتی که در سطح جامعه ناشی از رانندگی به خصوص در سطح خیابان‌ها و معابر شاهد هستیم را بتوانیم با هدایت این افراد به سمت پیست‌ها کنترل کنیم
راه‌اندازی کمیته پیشکسوتان ضروری است
علاوه بر  کمیته‌هایی که در حال حاضر فعال هستند و کمیته‌های‌را هم به طور ویژه در صدد هستیم که انشاءالله در سال جاری راه‌اندازی شوند. یکی از این کمیته‌ها، کمیته پیشکسوتان است. افرادی که سالیان سال در این حوزه فعالیت داشته‌اند و نیاز است که از تجربیاتشان نهایت بهره را ببریم و در تصمیم‌سازی‌ها حتماً از آنها استفاده کنیم.  ما این را یکی از رسالت‌های خود می‌دانیم و خوشبختانه این موضوع را مصوب کرده‌ایم. در کنار این موضوع، کمیته دیگری که به زودی پس از طی تشریفات قانونی دنبال راه‌اندازی‌اش هستیم، کمیته "نمایشی" است. امروزه در سطح جامعه شاهد هستیم که یک جوان یا نوجوان با یک موتورسیکلت بسیار ارزان قیمت، یک سری حرکات نمایشی را انجام می‌دهد که از عهده هر فردی بر نمی‌آید. ما نباید به این موضوع به عنوان یک تهدید امنیت جامعه نگاه کنیم، بلکه به عنوان یک فرصت است که این افراد را به سمت مسیر صحیح خودشان هدایت نماییم.  یعنی در پیست‌هایی که موجود است و مکان‌های‌دیگری که به کمک مسئولان احداث خواهد شد، این افراد هدایت شده و از ظرفیت‌هایشان استفاده کنیم. به این شکل می‌توانیم نفراتی که از توانایی بیشتری برخوردارند را شناسایی کرده و افراد نخبه‌ای را پرورش دهیم. 
در هیئت ما، آموزش بر هر فعالیتی مقدم است
در عین حال ما به دنبال این هستیم که فرصت‌سازی در جهت گرایش جامعه به سمت رشته‌های‌مرتبط با هیئت را دنبال کنیم  و سپس فرصت‌سازی جهت فعالیت حرفه‌ای ورزشکاران را دنبال خواهیم کرد. به طور نمونه، یکی از موضوعاتی که به صورت جدی از سال گذشته در دستور کار ما بوده، بحث آموزش است. ما آموزش را بر هر فعالیتی در هیئت مقدم می‌دانیم و خوشبختانه با توجه به اتفاقاتی که در سال گذشته به خصوص در حوزه آموزش افتاد، نتایج بسیار خوبی را در مسابقات قهرمانی استان و کشور به دست آورده‌ایم. 
در مبحث آموزش، ما یک بخش آموزش همگانی داریم که طبیعتاً متعلق به همه آحاد جامعه است. با توافقی هم که با مجموعه صدا و سیمای مرکز فارس داشتیم،  قرار شد که پخش یکسری دوره‌های آموزش رانندگی را از شبکه فارس داشته‌باشیم. این جنبه عمومی موضوع است. در عین حال، یکسری کارگاه‌های‌آموزشی را داریم که قبل از شیوع بیماری این برنامه‌ها برگزار می‌شد اما در صدد هستیم که ما با مساعد شدن شرایط، این دوره‌ها را مجدداً برگزار کنیم. در کنار این موضوع بحث آموزش حرفه‌ای هم برای ورزشکاران حرفه‌ای خواهیم داشت.
در تلاشیم تا موانع حضور بانوان در موتورسواری را برداریم
خوشبختانه در رشته اتومبیل‌رانی شاهد حضور چشمگیر بانوان هستیم. قهرمانان استانی و کشوری داشته‌ایم در سالیان متوالی و هم اکنون هم به طور جدی فعالیت دارند، اما در حوزه موتور‌سواری اگر چه در سایر استان‌ها فعالیت بانوان به صورت جدی در حال انجام است اما در استان فارس با  یکسری محدودیت‌هایی روبرو هستیم. با توجه به مذاکراتی که با عزیزان در حوزه ورزش داشته‌ایم، این قول را دادند که این موانع برطرف شود و بتوانیم از ظرفیت بانوانی که علاقه‌مند به حضور در حوزه موتورسواری هستند استفاده کنیم.
با آموزش صحیح می‌توانیم از تصادف‌های‌زیادی جلوگیری کنیم
ما همواره در اخبار می‌شنویم که بالای ۷۰ درصد تصادفات، ناشی از مهارت نداشتن در رانندگی است.  خب هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی این آمادگی را دارد که بتواند این نقیصه را در حد توان خودش برطرف کند. من همین جا خدمت دستگاه‌های متولی این را عرض می‌کنم که ما ظرفیت این کار را در هیئت داریم. نحوه نشستن پشت اتومبیل خودش می‌تواند در کاهش تصادف به شدت اثرگذار باشد.  نحوه کنترل خودرو در پیچ‌ها و سایر موضوعاتی که با یک آموزش دو سه دقیقه‌ای می‌تواند منجر به کاهش تصادفات شود.
ورزشکاران در دوره کرونا آسیب دیده‌اند
در شرایطی که بحث بیماری را هم داریم، مجموعه زحمتکش ورزشکاران و مربیان خصوصاً کسانی که کل درآمد و معیشتشان مرتبط است، متضرر شده‌اند. امیدواریم مسئولان ما فعالان حوزه ورزش را فراموش نکنند. اگرچه تا امروز شاید کمتر به این موضوع پرداخته شده، انتظار است یک  اقدام جدی صورت بگیرد. البته این خارج از بحث هیئت است وما شاید سهم کمتری در این موضوع داشته‌باشیم، اما من الان دارم می‌بینم که غالب ورزشکاران از این بابت متضرر شده‌اند و حتی در معیشت حداقلی خودشان با مشکل روبه رو هستند. نکته دومی که وجود دارد این است که برابر مصوبات شورای عالی ترافیک کشور، به منظور جلوگیری از حرکات نمایشی در سطح معابر و جلوگیری از بحث رفتارهای ناهنجاری که ممکن است موتورسواران در سطح جامعه ایجاد کنند و امنیت خاطر و امنیت روانی مردم را دچار مخاطره کنند،  قرار بر این بود که در کلیه شهرها با حمایت استاندار و مجموعه ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌ها، یک پیست با حداقل هزینه ایجاد شود. ما هم انتظارمان از مجموعه استان این است که انشاءالله این مصوبه در شهر ما اجرایی شود. در عین حال، یک حمایتی از قهرمانان ما شود. ورزشکاران ما با هزینه شخصی در مسابقات شرکت می‌کنند و کمترین حمایت مالی از این دوستان می‌شود. انتظار است که این اتفاق هم بیفتد
گروه‌های‌طبیعت گردی چهره آفرود را مخدوش کرده‌اند
ما شاهد هستیم که دوستان ما در مجموعه کمیته‌های‌مختلف، به صورت جدی و حرفه‌ای در حال فعالیت هستند  و در سطح کشور حرف‌های زیادی برای گفتن داریم، اما یکسری گروه‌ها به صورت غیررسمی طبیعت‌گردی در حال فعالیت هستند که چهره آفرود را  مخدوش می‌کنند. ما بارها اعلام کرده‌ایم، عزیزانی که عضو هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی هستند یک لیبل و نشانه مشخصی دارند و این را باید دستگاه‌های متولی از سایر گروه هایی که به صورت غیررسمی دارند فعالیت می‌کنند و چهره ورزش را مخدوش می‌کنند، جدا کنند. 
البته ما به طور قطع این آمادگی را داریم و بارها هم اعلام کرده‌ایم که همه ورزشکاران و ورزش‌دوستان، هر کسی با هر ظرفیتی می‌تواند در هیئت موتورسواری و اتومبیل‌رانی عضو شود و ما حتماً زمینه فعالیت این عزیزان را فراهم می‌کنیم. گاهی شنیده می‌شود که یک اظهارنظری توسط فردی باعث می‌شود که یک فعالیت چشمگیری که می‌تواند باعث تولید ثروت برای استان و کشور شود، مخدوش شود. من این انتظار را دارم که بین فعالیت‌های‌ورزشی و سایر فعالیت‌هایی که در قالب گردشگری به صورت غیررسمی انجام می‌شود، حتماً یک خط‌کش و فاصله ایجاد شود تا عزیزان ما که با هزینه شخصی دارند فعالیت می‌کنند، از این موضوع آسیب نبینند.
صحبت پایانی
می‌خواهم تشکر ویژه‌ای داشته‌باشم از همه عزیزانی که به هیئت ما کمک کردند، خصوصاً خیرین عزیز، بنگاه‌های اقتصادی که همیشه کمک حال ما هستند. هزینه این ورزش بسیار بالاست اما با ورود این بنگاه‌ها و خیرین می‌توانیم یک بستری را فراهم کنیم که ورزشکاران بتوانند با فراغ ‌بال فعالیت خودشان را داشته‌باشند. همچنین از مجموعه دادگستری، نیروی انتظامی، پلیس راهور، پلیس راه، استانداری و مجموعه ارتش که پای کار آمدند و کمک کردند، دادستانی و سایر عزیزانی که بسترساز این موضوع بودند که ما در سال گذشته فعالیت وسیعی داشته‌باشیم و خوشبختانه در بین هیئت‌های‌سطح کشور از رتبه خوبی برخوردار شویم، تشکر می‌کنم و امیدوارم امسال هم بتوانیم این همکاری و تعامل را در سطح استان داشته‌باشیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی