[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۰۸۲
  • دوره جدید

این ماده غذایی بیش از گوشت آهن دارداین ماده غذایی بیش از گوشت آهن دارد، روزنامه شیراز نوین

الودکتر- اگر گوشت‌خوار نیستید و به دنبال جایگزین خوب برای تأمین آهن موردنیاز بدنتان هستید، این مطلب را دنبال کنید.
آهن یکی از عناصر ضروری و مورد نیاز بدن است که وظیفه  انتقال اکسیژن در گلبول‌های قرمز، تولید هموگلوبین خون، مقاومت در برابر استرس و ناخوشی، عملکرد درست آنزیم‌ها و تقویت سیستم ایمنی را بر عهده دارد. ما گوشت را به عنوان منبع اصلی آهن می‌شناسیم، اما جالب است بدانید برخی مواد غذایی بیش از گوشت، آهن دارند. در این مطلب شما را با منابع غنی آهن آشنا می کنیم.
این‌طور توصیه شده که زنان بین سنین ۱۹ تا ۵۰سال حداقل ۱۸میلی‌گرم آهن در روز باید مصرف کنند و این میزان در زنان باردار باید ۲۷میلی‌گرم باشد. زنان بالای ۵۰سال فقط به ۸میلی‌گرم آهن در روز نیاز دارند. مردان بالای ۱۹سال نیز روزانه ۸میلی‌گرم آهن باید مصرف کنند.
تخم‌مرغ
بسیاری از پروتئین‌های حیوانی مانند تخم‌مرغ و به خصوص زرده آن، حاوی آهن هم هستند. آهن در دو نوع هم و غیر هم موجود است. نوع هم در منابع حیوانی و نوع غیر هم در منابع گیاهی یافت می‌شود. نوع هم بسیار بیشتر از نوع غیر هم قابل جذب است. مقدار آهن موجود در تخم‌مرغ ۲۹میلی‌گرم است.
نخود
هر یک فنجان از آن ۵میلی‌گرم آهن به همراه مقادیر زیادی پروتئین به بدن می‌رساند و یک گزینه هوشمندانه برای گیاه‌خواران محسوب می‌شود. اضافه کردن آب‌لیمو به نخود پخته شده، میزان جذب آهن موجود در آن را چند برابر می‌کند.
لوبیا سفید
خوردن یک فنجان و نیم کنسرو لوبیا سفید، در هر وعده ۴میلی‌گرم آهن به بدن می‌رساند. لوبیا همچنین یک نیروگاه تغذیه‌ای برای رساندن پروتئین و فیبر به بدن است. مصرف این ماده غذایی منجر به کاهش کلسترول و کنترل بهتر قند خون می‌شود. برای جذب آهن لوبیا سفید، می‌توانید آن را با ویتامین ث مصرف کنید.
اسفناج
یک فنجان اسفناج پخته شده چیزی حدود ۳ و نیم میلی‌گرم آهن گیاهی به بدن می‌رساند. اسفناج همچنین منبع خوبی از ۲۰ماده معدنی و ویتامین دیگر است. اسفناج را نیز باید به همراه مرکبات مصرف کرد تا آهن آن بیشتر جذب بدن شود. این گیاه معطر و خوش‌طعم سرشار از آهن است و در هر ۱۰گرم آن ۱۲میلی‌گرم آهن وجود دارد. علاوه بر آویشن، جعفری نیز سرشار از آهن است. در هر ۱۰۰گرم جعفری حاوی حداقل ۳, ۸میلی‌گرم آهن وجود دارد.
کاکائو و پودر کاکائو
 فقط ۳اونس کاکائو یا پودر آن، ۷میلی‌گرم آهن به بدن می‌رساند. این آهن البته غیر هم است، اما کاکائو سرشار از فلاوونوئیدها برای ترویج سلامت قلب نیز محسوب می‌شود و منیزیم موجود در آن سلامت مغز را به همراه دارد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی