[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۳۸
  • دوره جدید

با خواص بی‌نظیر انبه آشنا شوید، روزنامه شیراز نوین

الودکتر- انبه یکی از میوه‌های خوشمزه استوایی است. در این مقاله سعی داریم شما را با خواص انبه آشنا کنیم.
هنگام خوردن انبه شیرین و خوشمزه در هر فصل، شاید به خواص آن برای سیستم ایمنی فکر نکرده‌اید. انبه پادشاه میوه‌ها است. به جز طعم شیرین و لذیذ بودن، انبه سرشار از ویتامین، املاح و آنتی‌اکسیدان است که سلامت شما را تضمین می‌کند. دهه‌های زیادی است که از انبه برای تسکین معده استفاده می‌شود. همانند پاپایا، حاوی آنزیم‌های خاصی است که در آرام کردن معده مؤثر است. با گسترش یافتن محبوبیت انبه، خیلی از تولیدکنندگان غذا، فرآورده‌هایی مانند ژله، مربا، شربت، ترشی، سس و ادویه انبه به بازار ارائه دادند.
ارزش غذایی انبه
انبه سرشار از فیبر است، بنابراین اگر حداقل روزی یک انبه بخورید، از خطر ابتلا به یبوست، بواسیر و علایم کولون اسپاستیک در امان خواهید ماند. بر اساس تحقیقات منتشر شده در مقالات جامع علوم غذایی، فیبر تأثیر مثبتی بر ازبین بردن بیماری‌های برگشت‌ناپذیری مانند سرطان و بیماری‌های قلبی دارد. بنابراین، هم‌اکنون دلایل محکم‌تری برای قرار دادن این میوه در رژیم غذایی خود دارید. با تحرک بیشتر، پتاسیم بیشتری هم از دست می‌دهید، بنابراین انبه با دارا بودن پتاسیم بالا یکی از راه‌های مناسب برای جبران پتاسیم از دست رفته است.
انبه به خانواده پسته، گانداریا، مومبین و بادام هندی تعلق دارد. منشأ این میوه به ۴۰۰۰سال پیش و به آسیای جنوبی، مخصوصاً برمه و هند شرقی برمی‌گردد. در خیلی از داستان‌های اسطوره‌ای هند، به این میوه اشاره شده است و گفته می‌شود بودا هم اغلب در جنگل انبه مدیتیشن انجام می‌داده است. کشت انبه از مالزی، آسیای شرقی آغاز و سپس به آفریقای شرقی گسترش یافت و در نهایت، حدوداً سال ۱۸۸۰ به کالیفرنیا معرفی شد. کاشفان پرتغالی انبه را به آفریقا و اروپا معرفی کردند و قرن ۱۹کشت انبه در‌هاوایی و فلوریدا آغاز شد.
براساس باورهای هندی‌ها، انبه سمبل زندگی است و در مراسم مذهبی استفاده می‌شود. همواره برگ‌های انبه برای فستیوال‌ها و مراسم ازدواج به کار می‌رود. چاتنی، غذای معروفی است که از انبه هندی به دست می‌آید. در حال حاضر، هند اصلی‌ترین تولیدکننده انبه است اما تایلند، چین، برزیل و مکزیک نیز به کشت این میوه می‌پردازند.
مواد مغذی انبه
میزان چربی اشباع شده، کلسترول و سدیم انبه پایین است. این میوه منبع غنی فیبر و ویتامین B6 و همچنین ویتامین A و ویتامین C است. این میوه سرشار از املاحی مانند پتاسیم، منیزیم و مس است و یکی از بهترین منابع رنگدانه‌هایی مانند کورستین، بتاکاروتن و آستراگالین است.چنین آنتی‌اکسیدان‌های قوی می‌توانند رادیکال‌های آزاد بدن را خنثی کنند. رادیکال‌های آزاد عامل بیماری‌های قلبی، پیری زودرس، سرطان و بیماری‌های تخریبی هستند.
فواید انبه
تونیک یین (yin tonic)، تونیک انبه است که در طب پزشکی چین استفاده می‌شود و برای قطع خونریزی، درمان آنمی، یبوست، تهوع، تب، دریا زدگی و ضعف گوارشی به کار می‌رود.
حفظ سلامت عمومی
انبه با دارا بودن ویتامین سلامت عمومی را تضمین می‌کند. منبع غنی پتاسیم و منیزیم است و فشار خون بالا را درمان می‌کند. همچنین سلنیوم، کلسیم، آهن و فسفر دارد. این میوه سرشار از ریبوفلاوین، ویتامین B6، ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E، ویتامین K، نیاسین، فولات، تیامین و پانتوتنیک اسید است. چنین ترکیباتی از بروز بیماری‌های ناشی از فقدان ویتامین و املاح جلوگیری می‌کنند. ویتامین Eموجود در این میوه با تحریک فعالیت هورمون جنسی به ارتقای زندگی جنسی فرد کمک می کند.
جلوگیری از سرطان
انبه حاوی مقادیر بالایی از فیبر محلولی به نام پکتین است که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کند. پکتین همچنین می‌تواند از بروز سرطان پروستات جلوگیری کند. اخیراً مطالعات انجام شده در مؤسسه تحقیقات غذایی نشان می‌دهد مکمل پکتین با گالکتین ۳ (نوعی پروتئین که نقش مهمی در تمام مراحل سرطان دارد)، ترکیب می‌شود. براساس تحقیقاتی که در اروپا درخصوص سرطان انجام شده است، میان مصرف انبه و کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ ارتباط قوی وجود دارد.
مصرف انبه یکی از راحت‌ترین روش‌های افزایش وزن است. مصرف ۱۵۰گرم انبه حدود ۸۶واحد کالری دارد که به راحتی بدن آن را جذب می‌کند. علاوه بر این، انبه حاوی نشاسته است که به قند تبدیل می‌شود و به افزایش وزن کمک می‌کند. خوردن شیرانبه روند افزایش وزن را تسریع می‌کند.
از کجا انبه بخرید و چطور نگهداری کنید
برخی از انواع انبه زرد، نارنجی یا قرمز نمی‌شوند. اگر تمایل دارید انبه سبز بخرید، برای اطمینان از رسیده بودن میوه به دنبال نشانه‌های دیگر مانند عطر شیرین باشید. انبه سبز در تایلند، هند و مالزی محبوبیت دارد. در بازار هند، شما می‌توانید انبه سبز خشک شده پیدا کنید که به پودر انبه تبدیل شده‌اند و در هند بسیار محبوب اند.
برای انتخاب انبه رسیده، ضربه آرامی بزنید و مطمئن شوید خیلی سفت نیست. اگر انبه نرسیده خریدید، آن را داخل کیسه کاغذی در محلی گرم قرار دهید تا ظرف دو روز برسند. اگر انبه نرسیده را در دمای اتاق نگهداری کنید، ممکن است حتی یک هفته طول بکشد تا کاملاً برسند.
شما می‌توانید انبه تازه را با توجه به اندازه شناسایی کنید. انبه تازه حدود ده سانتی متر است و وزن آن بین ۲۵۵گرم تا ۱۸۰۰گرم متغیر است. میوه بزرگ‌تر، نسبت دانه به میوه‌اش بالاتر است. فصل انبه از ماه می تا سپتامبر است، اما در خیلی از بازارها انبه وارداتی از مناطق گرم در سراسر سال دیده می‌شود.
شما می‌توانید انبه رسیده را به مدت دو هفته در یخچال نگهداری کنید یا آن را فریزی، خشک یا پوره کنید. شما می‌توانید انبه را به صورت کنسروی، تازه یا خشک در بازار بخرید. اگر انبه خشک می‌خرید، حتماً آن را به مدت ۴ساعت در آب گرم قرار دهید تا آبرسانی مجدد انجام شود و سپس به غذای دلخواه خود اضافه کنید.
اگر می خواهید انبه خام را فریزری کنید، فقط کافی است مقداری شکر روی تکه‌های میوه بریزید و با قاشق چوبی هم بزنید تا شکر به خورد انبه برود و سپس داخل ظرفی فاقد هوا قرار دهید و فریزری کنید.
چند نکته راجع به انبه
دو نوع انبه وجود دارد، انبه هندی و انبه فیلیپینی جنوب شرق آسیا. انبه هندی برنگ زرد روشن یا قرمز است، در حالی که انبه فیلیپینی برنگ سبز کم‌حال است. گیاه انبه در آب و هوای فاقد یخ‌بندان رشد می‌کند. در صورتی که دمای هوا کمتر از ۴درجه سانتی‌گراد باشد، میوه و گل انبه آسیب می‌بیند. بهترین شرایط رشد برای این میوه آب و هوای گرم و خشک است.
درختان انبه تا ارتفاع ۲۰متری هم رشد می‌کنند و چشم‌اندازی زیبا خلق می‌کنند. این درختان به دلیل ارتفاع بلندشان و میوه دادن با طول عمر بیش از ۳۰۰سال معروف‌اند. برگ‌های انبه معمولاً سبز روشن‌اند که با رشد درخت و افزایش ارتفاع پررنگ می‌شوند. برگ‌های جوان‌تر معمولاً قرمزاند. گل‌های انبه در امتداد شاخه دیده می‌شوند. گل‌های قرمز انبه به صورت دسته‌ای هستند و به حدود ۲۰۰۰تا می‌رسند. چنین گل‌هایی ماده‌ای فرار منتشر می‌کنند که ممکن است آلرژن باشند و برای برخی از افراد مشکلات تنفسی ایجاد کنند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی