[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۴۰
  • دوره جدید

آسیب‌شناسی وضعیت سرانه مطالعه در فارس ، روزنامه شیراز نوین

نشست آسیب‌شناسی وضعیت سرانه مطالعه در فارس با همکاری کتابخانه‌های‌عمومی و دفتر امور اجتماعی استانداری برگزار شد. به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های‌عمومی استان فارس، نشست آسیب‌شناسی وضعیت سرانه مطالعه در فارس با حضور روح الله منوچهری، مدیرکل کتابخانه‌های‌عمومی فارس، زهیر حیاتی از اساتید برجسته علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه شیراز، محمدرضا قانع، عضو انجمن کتابخانه‌های‌عمومی استان فارس و اعضای هیئت اندیشه‌ورز در سالن کتابدار اداره کل کتابخانه‌های‌عمومی استان فارس برگزار شد. مدیرکل کتابخانه‌های‌عمومی استان فارس در این نشست با اشاره به اینکه شاخص‌های‌کتابخانه‌ای در استان باید افزایش یابد، تصریح کرد: بر اساس شاخص‌های‌تعیین شده در سند چشم انداز ۱۴۰۴ در حوزه زیربنا باید به ازای هر ۱۰۰ نفر ۸ مترمربع فضای کتابخانه‌ای موجود باشد که این آمار در استان 1.53 است. همچنین در شاخص عضویت باید ۳۵ درصد مردم عضو کتابخانه‌های‌عمومی باشند اما در حال حاضر ۳.۲ درصد عضو هستند.منوچهری در ادامه گفت: در جلسه انجمن کتابخانه‌های‌عمومی استان مصوب شد نشستی برای آسیب‌شناسی وضعیت سرانه مطالعه در استان برگزار شود. تاکنون نیز به دلیل اهمیت موضوع، بررسی آسیب‌های‌مطالعه در سطح ملی توسط  نهاد کتابخانه‌های‌عمومی کشور و وزارت ارشاد در این زمینه برگزار شده است. وی با اشاره به وضعیت مطالعه در بین ایرانیان گفت: متأسفانه سرانه مطالعه در جامعه ما پایین است و به رغم همه تلاش‌ها وضعیت مطالعه رضایت بخش نیست. منوچهری تصریح کرد: سیاست گذاری‌های‌انجام شده در زمینه خواندن و مطالعه، خیلی کارآمد نیست و نیاز به اصلاح و بازنگری دارد. طرح‌های‌بزرگی به صورت پیمایشی انجام شده و این طرح‌ها به نهایت نرسیده و منجر به ارتقای سرانه مطالعه نشده است.وی ضمن اشاره به دلایل ناکامی طرح‌های‌گذشته، تأکید کرد: از جمله دلایل عدم موفقیت طرح‌ها می‌توان به  ضعف در هدف‌گذاری و تحقق زیرساخت‌ها و پریشانی در اطلاع‌رسانی اشاره کرد. مدیرکل کتابخانه‌های‌فارس گفت: انتظار ما این است که رصد آینده پژوهانه داشته‌باشیم، نیازهای اجتماعی محله‌ای را شناسایی کنیم تا دسترسی عادلانه برای همه اقشار جامعه ایجاد شود، پشتیبان این طرح را در نظر گرفته و متصدی این کار را مشخص کنیم. به همین منظور از هیئت اندیشه‌ورز و اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی استان دعوت کردیم تا با هم اندیشی به نتیجه خوبی در زمینه آسیب‌شناسی مطالعه برسیم. زهیر حیاتی، از اساتید برجسته علم اطلاعات و دانش‌شناسی در این نشست با اشاره به اینکه پایین بودن سرانه مطالعه بحث جدیدی نیست و موضوعی حل نشده در جامعه ما محسوب می‌شود، گفت: در زمینه مطالعه باید مسئله اقتصادی را هم در نظر بگیریم. عدم نیاز مردم ایران به مطالعه، بیشتر به شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه بر می‌گردد. اگر مردم دغدغه مسائل اقتصادی را نداشته‌باشند، بیشتر به سمت مطالعه گرایش پیدا می‌کنند. محمدرضا قانع، عضو حقیقی انجمن کتابخانه‌های‌عمومی استان فارس گفت: توجه ما بیشتر این است که چرا مردم کتاب نمی‌خوانند. با این حال، سرانه مطالعه یک بخش از موضوع است. اگر سرانه مطالعه بالا رود چه تغییری در فرهنگ مردم به وجود می‌آید. هندوستان با ۱۱ ساعت مطالعه در ماه بالاترین آمار مطالعه را دارد اما آیا یک جامعه مدنی پیشرفته است. وی ادامه داد: تاکنون طرح مدونی در ایران به صورت تحقیقی برای آسیب‌شناسی مطالعه انجام نشده، هرچند در همایش ها، کارگاه ها، مصاحبه‌ها به صورت پراکنده به این مقوله پرداخته شده است. این طرح می‌تواند به صورت پایلوت در فارس آغاز شود. برای این طرح به کارگروهی از متخصصان مختلف از جمله محققان در رشته‌های‌از علوم تربیتی، روان شناسی، آمار، جامعه شناسی، علم اطلاعات و دانش‌شناسی نیاز است. ناصر بهمنی، روان‌شناس و دبیر هیئت اندیشه‌ورز مسائل اجتماعی استان نیز در این نشست عنوان کرد: هیئت اندیشه‌ورز با دستور دفتر رهبر انقلاب اسلامی در استان‌ها و زیرنظر دفتر امور اجتماعی استانداری تشکیل شد. حیطه کار ‌ما مسائل اجتماعی و مرتبط با خانه و خانواده است و مطالعه از عواملی است که برای جلوگیری از آسیب‌های‌اجتماعی نقش مؤثری دارد
وی نبود انگیزه را مهم‌ترین دلیل کتاب نخواندن مردم دانست و گفت: عوامل انگیزشی دو بعد برون ذاتی و درون ذاتی است که در جامعه ما هیچ کدام وجود ندارد. بیژن خواجه نوری، استاد جامعه‌شناسی دانشگاه شیراز در این جلسه عنوان کرد: در طرح جامع فرهنگی و اجتماعی شهر شیراز، سرانه مطالعه کتاب در شیراز در هفته یک ساعت برآورد شده است.
این طرح در شهرداری رابطه معکوس بین مطالعه و آسیب‌های‌اجتماعی را نشان می‌داد، هرچه مردم بیشتر کتاب بخوانند آسیب‌ها کمتر است. وی تصریح کرد: در کشورهای توسعه یافته میزان درآمد، مطالعه، تحصیلات و رتبه کاری با هم هماهنگ است. طبقات اجتماعی متفاوت رویکرد جداگانه‌ای نسبت به مطالعه دارند. طبقه متوسط جامعه دغدغه کتاب دارد اما تاحدودی باید نیازهای اولیه‌اش رفع شود.
خواجه نوری هزینه تولید کتاب و چاپ را از دیگر دلایل کتاب نخواندن مردم دانست و گفت: رفتارهای مطالعه تغییر کرده اما سیاست‌گذاری ما در حوزه کتاب و کتابخوانی تغییر نکرده است. ‌کتابخانه‌های‌عمومی هنوز پر از کتاب‌هایی است که با سلیقه مخاطب همخوانی ندارد و نیاز مخاطب امروز را برآورده نمی‌کند.
سوسن سهامی، عضو هیئت علمی دانشکده جامعه شناسی دانشگاه آزاد اسلامی، کتاب خواندن را یک فعالیت عقلانی دانست و تأکید کرد: علاوه بر نیاز و انگیزه، مسئله دیگر، آموزش است. نظام آموزشی ما بر موضوع پایین بودن مطالعه تأثیر داشته است. کنکور سبب شده که بیشتر افراد، کتاب و خواندن را امری استرس زا بدانند. وی توزیع نابرابر کتابخانه‌های‌عمومی و ناشران را از دیگر عوامل عدم اقبال مردم به مطالعه دانست و ادامه داد: افراد برای انتخاب آزاد هستند اما انتخاب تحت تاثیر فرهنگ و آموزش است. دسترسی به کتاب وجود ندارد و در انتخاب کتاب علایق افراد کتابخوان در نظر گرفته نمی‌شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی