[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۳۸
  • دوره جدید

از افزایش نرخ کرایه تا کاهش هزینه پارکینگ‌های‌شبانه، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز گفت: برای ارتقا جایگاه شیراز و حل مشکلات به افزایش مشارکت‌های‌مردمی و گسترش همکاری شهروندان با مجموعه شهرداری نیازمندیم.
دکتر مجتبی زوربخش صبح سه‌شنبه ١٨ شهریورماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به خبرنگار روزنامه شیرازنوین مبنی بر تخلف شماری از پارکینگ‌داران در زمینه اخذ مبالغ اضافی از شهروندان گفت: هیچ تفاوت نرخی در سطح پارکینگ‌های‌سطح شهر شیراز وجود ندارد و همه آنها موظفند تعرفه‌های‌خود را بر اساس نرخ مصوبی که اعلام شده دریافت کنند. وی با اعلام این که کلیه پارکینگ‌ها موظف به الصاق نرخ نامه در مقابل دید شهروندان هستند خاطرنشان کرد: چنانچه تعداد تخلفات پارکینگ‌داران از 5 مورد اخطار و درج در پرونده عبور کند آنها در لیست سیاه شهرداری قرار گرفته و اجازه شرکت در مزایده‌ها را ندارند و مردم می‌توانند موارد تخلفات را با کارشناسان شهرداری در سامانه 137 در میان گذارند. معاون شهردار شیراز طرح مکانیزه کردن پارکینگ‌ها را به منظور مقابله با تخلفات احتمالی سودمند ارزیابی کرد و بیان داشت: پارکینگ‌داران در زمینه تأمین امنیت وسایل داخل اتومبیل شهروندان هم وظیفه دارند و اتومبیل‌ها از بدو ورود به پارکینگ به وسیله دوربین‌های‌مدار بسته باید رصد شوند تا وقوع جرایم به حداقل برسد. این مقام مسئول از ارسال نرخ نامه جدید قیمت‌گذاری پارکینگ‌ها به شورای اسلامی شهر شیراز خبر داد و گفت: شهرداری شیراز تقاضایی مبنی بر کاهش و افزایش نرخ تردد اتومبیل‌ها در پارکینگ‌ها را به شورا ارایه داده است. بر اساس این پیشنهاد تقاضای 20 درصد افزایش نرخ در طول روز مطرح شده و همچنین 33 درصد کاهش نرخ‌نامه در شب به منظور مراقبت از اتومبیل شهروندان ارایه شده است.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز  در ادامه به پارکینگ‌هایی اشاره کرد که زیر نظر شهرداری و وزارت صنعت و معدن نبوده و به صورت خودسرانه به فعالیت می‌پردازند و بیان داشت: در حال حاضر ٢٢پارکینگ تحت تملک شهرداری در شهر به خدمت‌رسانی مشغول هستند که از میان آنها ۴مورد پارکینگ طبقاتی است. به علاوه ۶۵ پارکینگ توسط بخش خصوصی زیر نظر شهرداری در شهر فعالیت دارند  به زودی ٢ پارکینگ دیگر به بهره‌برداری خواهند رسید.
دکتر زوربخش در بخش دیگری از سخنان خود به استقبال شهروندان شیرازی از دوچرحه‌های‌هوشمند اشتراکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ٢هزار دستگاه دوچرخه هوشمند اشتراکی  در سطح شهر در اختیار شهروندان قرار دارد و  پهنه خدماتی بیدودها به  ٣۶کیلومتر در شیراز افزایش یافته است. همچنین به منظور تسهیل دسترسی شهروندان ٢٨ ایستگاه دارای سازه و ٣۶ ایستگاه روباز و مجازی در سطح شهر شیراز فعال است.
این مقام مسئول در ادامه با ارایه آمار و ارقامی خبر از استقبال شهروندان از پروژه بیدودها داد و افزود: مطابق مستنداتی که در اختیار داریم تاکنون بیش از  ٧۵ هزار کاربر برای استفاده از دوچرخه‌های‌هوشمند اشتراکی ثبت‌نام کرده و نزدیک به 226 هزار سفر با آن‌ها انجام شده که متوسط زمان سفر 28 دقیقه بوده است. وی در ادامه میزان استقبال شیرازی‌ها از دوچرخه‌های‌هوشمند اشتراکی را به مراتب پررنگ‌تر از پایتخت ارزیابی کرد و گفت: سهم سفر شیرازی‌ها از بیدود ۶٨درصد بوده اما سهم سفر اهالی پایتخت ٣٨درصد می‌باشد. استقبال شیرازی‌ها از دوچرخه‌های‌بیدود باعث 66 هزار لیتر کاهش مصرف سوخت شده و از تولید بیش از 44 هزار کیلوگرم کربن جلوگیری کرده است و این به معنای جلوگیری از قطع 373 اصله درخت می‌باشد. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز  در ادامه با بیان این که تمامی تاکسی‌های شیراز تا ٣ماه آینده به سیستم کارت‌خوان پرداخت الکترونیک مجهز می‌شوند، خاطرنشان کرد: در برخی موارد مشاهده می‌کنیم که رانندگانی به دلیل کمبود پول خرد نرخ ١٢٠٠تومانی را خودسرانه به١۵٠٠تومان افزایش می‌دهند که مصداق عینی تخلف است. اگر قرار است هزینه گرد شود باید مبلغ یک‌هزار تومان را دریافت کنند.
دکتر زوربخش همچنین به افزایش ٢۵درصدی نرخ ناوگان اتوبوس و مینی‌بوس، افزایش ٣٠درصدی ناوگان تاکسی‌های‌بیسیم، پایانه‌ها، فرودگاه ‌و شرکت‌های حمل ونقل درون شهری و نیز افزایش کرایه هر کورس تاکسی‌های گردشی از ٨٠٠تومان به ١٢٠٠تومان اشاره کرد و بیان اشت:  افزایش نرخ‌ها براساس نظرات کارگروه کارشناسی و مطابق با افزایش نرخ تورم انجام پذیرفته که البته قیمت‌های پیشنهادی بیش از این بود که شهرداری شیراز برای مراعات حال شهروندان قیمت‌ها را تعدیل کرد و از ١۵شهریور ماه اجرایی شد. وی در ادامه افزود: کلیه رانندگان ملزم به الصاق نرخ نامه بر روی شیشه اتومبیل هستند و مسافران در صورت مشاهده تخلف موضوع را از طریق سامانه ١٣٧به شهرداری اعلام کنند تا مورد پیگیری قرار گیرد.
معاون شهردار شیراز همچنین از نصب دستگاه پوز در تاکسی‌ها خبر داد و گفت: به دلیل شیوع کرونا و مسائل دیگر تا ٣ماه آینده ٨۵٠٠ دستگاه  از تاکسی‌های‌شهر به ‌دستگاه‌های ‌پوز مجهز می‌شوند و شهروندان  از طریق کارت‌های‌شتابی بانک‌ها و کارت شهروندی می‌توانند هزینه کرایه خود را پرداخت کنند و تلاش داریم خریداری این دستگاه‌ها بار مالی برای تاکسی‌ها در بر نداشته‌باشد. این مقام مسئول در ادامه به گسترش طرح دوچرخه‌های‌هوشمند به سایر ابزار‌های‌حمل و نقلی خبر داد و گفت: مذاکراتی برای دوچرخه‌های ‌برقی و اسکوتر هم داشتیم که امیدواریم به زودی قرارداد آنها منعقد شده و شاهد حضور آنها در سطح شهر برای استفاده همه اقشار جامعه باشیم. 
وی در پایان در زمینه بستن برخی کوچه‌ها به وسیله زنجیر، راه‌بندان و استفاده از نگهبان توضیح داد: هیچکس حق انسداد مسیر هیچ کوچه‌ای را ندارد و این خلاف قانون است. البته ساکنان می‌توانند کیوسک نگهبانی بگذارند اما حق بستن کامل کوچه و اجازه عبور و مرور ندادن را ندارند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی