[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۴۳
  • دوره جدید

فواید پروبیوتیک‌ها در کاهش مشکلات خواب، روزنامه شیراز نوین

مواد خوراکی پروبیوتیک می‌تواند به کاهش مشکلات خواب ناشی از استرس کمک کند.
به گزارش خبرنگار مهر، پروبیوتیک‌ها فیبرهای غیرقابلی هضم هستند که موجب تقویت باکتری‌های‌خوب روده می‌شوند. حال محققان دانشگاه کلورادو دریافته‌اند فیبرهای موجود در پروبیوتیک‌ها می‌توانند به مشکلات خواب مرتبط با استرس کمک کنند.
محققان در این تحقیق، به موش‌های آزمایشگاهی به مدت چندین هفته رژیم غذایی پروبیوتیک داده و سپس برای ایجاد استرس آنها را در معرض شوک قرار دادند. گروه کنترل برای مقایسه با موش‌هایی که قبل از شوک پروبیوتیک مصرف نکرده بودند استفاده شدند.
محققان دریافتند موش‌های‌تغذیه شده با پروبیوتیک‌ها اختلالی در میکروبیوم‌های روده تجربه نکردند و در مقایسه با گروه موش‌هایی که رژیم غذایی ویژه را دریافت نکرده بودند سریع‌تر به الگوی خواب سالم بازگشتند.
دکتر «رابرت تامسون» سرپرست تیم تحقیق، در این‌باره می‌گوید: «شوک استرس‌زای ایجاد شده در موش‌ها معادل با یک دوره پراسترس در انسان‌ها نظیر تصادف با اتومبیل یا مرگ یک عزیر بود.»
وی در ادامه افزود: «مجموعه مطالعات بعدی در مورد بررسی این موضوع خواهد بود که آیا پروبیوتیک‌ها می‌توانند به انسان‌ها در حفظ و بازسازی میکروبیوم‌های روده و احیای الگوی نرمال خواب بعد از یک استرس پس از سانحه کمک کنند.»
به گفته محققان، درصورت اثبات تأثیر مصرف پروبیوتیک بر کاهش استرس، افزودن آن به رژیم غذایی می‌تواند شیوه حفاظتی خوبی برای مقابله با اضطراب باشد.
غذاهای حاوی پروبیوتیک شامل موز، پیاز، سیر، تره فرنگی، مارچوبه، کنگر فرنگی، سویا و خوراکی‌های تهیه شده از گندم سبوس‌دار هستند.


 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی