[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۳۵
  • دوره جدید

از ساماندهی میدان تره‌بار تا مدیریت آب‌های‌خاکستری، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز گفت: مدیریت شهری در بسیاری از زمینه‌ها ناچار به بازنگری قوانین در بازه‌های‌زمانی کوتاه است. دکتر لیلا دودمان در نشست خبری با اصحاب رسانه به تغییراتی که در کالبد شهرها به وقوع می‌پیوندد اشاره کرد و افزود: در قرن 21 تغییرات الگوهای رفتاری زندگی مردم آن چنان با شتاب صورت می‌گیرد که مدیریت شهری چاره‌ای جز بازنگری قوانین و ضوابط ندارد.
وی با بیان نقدی تاریخی بر عملکرد مدیریت امور شهری که ریشه در انتقادات افکار عمومی دارد خاطر نشان کرد: از دهه‌های‌گذشته برخی از عملکرد شهرداری‌ها به‌عنوان مهم‌ترین نهاد خدمت‌رسان شهری مورد انتقاد مردم قرار داشته که البته این گلایه و انتقاد از بدیهی‌ترین و پایه‌ای‌ترین حقوق شهروندان قرار می‌گیرد. اما باید با نگاهی عمیق‌تر به این مسائله نگریست و به این پاسخ رسید که ریشه‌یابی این نارضایتی‌های ‌نسبی در کجا قرار داشته و به چه رشته عواملی بازمی گردد.
این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود به مشکلاتی عدیده‌ای که در میدان تره‌بار وجود دارد اشاره کرد و بیان داشت: در میدان میوه و تره‌بار شیراز دو تا چالش مهم و بنیادین وجود دارد. در مرحله اول به ساماندهی محوطه فیزیکی میدان از لحاظ تجهیزات و امکانات و بهداشت باید توجه شود و به دنبال آن حقوق مصرف کنندگان باید در زمینه قیمت و کیفیت رعایت گردد. دکتر دودمان تأثیر بسیاری از بحران‌ها را بر افزایش نرخ میوه وتره‌بار منطقی نداسنت و تصریح کرد: امیدواریم نرخ گذاری روزانه میوه وتره‌بار و صدرو فاکتورهای معتبر تأثیر مثبتی در زمینه ساماندهی این چالش داشته باشد و به کاهش تفاوت نرخ بین میدان و مغازه‌ها بینجامد. چرا که این اختلاف قیمت باعث نارضایتی بسیاری از مردم شده است.عضو کمیسیون فرهنگی ، اجتماعی و ورزشی در ادامه خبر از تشکیل کارگروه ویژه‌ای برای کنترل کیفیت و قیمت در میدان میوه و تره‌بار شیراز داد و اظهار داشت: به منظور عملکرد مؤثرتر  این کارگروه  فعالیت خود را در فرمانداری دنبال می‌کند. البته در گذشته این کارگروه  به صورت هفتگی برای اجناس میدان میوه و تره‌بار  تعیین نرخ می‌کرد که عملا کارایی لازم را نداشت و بر‌اساس شرایط بازار و نیاز مردم قیمت‌گذاری صورت می‌گرفت. وی در ادامه خبر از نرخ گذاری روزانه در میدان میوه وتره‌بار و تشدید بازرسی‌ها داد و گفت: چنانچه تخلفی در میدان میوه و تره‌بار صورت گیرد، اتحادیه و بازرس صنف موظفند محل کسب متخلفان را از یک روز تا یک هفته پلمپ کند.
عضو کمیسیون عمران، حمل ونقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: چنانچه از بررسی مسایل کلان و پایه‌ای نظیر اقتصاد و درامد مدیریت  شهری و سیستم مدیریت جامع و یکپارچه شهری  و یا بوروکراسی‌های‌ خسته کننده موجود در سیستم‌های‌اداری عبور کنیم به یکی از مهم‌ترین علت‌های‌این نارضایتی مردم می‌رسیم که همانا فاصله عمیق و معنادار میان قوانین مصوب شهری با اجرای آن‌ها است. دکتر دودمان به آسیب‌شناسی شکافی که میان برنامه‌ریزی طرح‌های‌شهری تا  اجرای طرح‌های‌تفصیلی وجود دارد پرداخت و علل آنها را این گونه ارزیابی کرد: مواردی نظیر عدم مطالعات جامع وعمیق و کامل می‌تواند ریشه در توجه ناکافی به اسناد فرا دستی یا عدم توجه و تسلط  کافی به وضع موجود از سمت طراحان مدیران و برنامه ریزان شهری داشته باشد. همچنین  با فقدان بانک‌های‌اطلاعاتی و شناسنامه‌های‌فنی و اطلاعات بروز از شهر مواجه هستیم.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیراز در ادامه به تشریح بیشتر این مشکلات ساختاری پرداخت و اظهار داشت: توجه بیش از اندازه طرح جامع و طرح تفصیلی به موضوع پهنه‏بندی‏ها و تأکید بر حوزه‏های سخت‌افزاری و عدم توجه به برنامه ریزی مشارکتی و تعاملی در کنار عدم استقلال مشاورین و برنامه ریزان شهری از آسیب‌های‌طرح‌های‌شهری در هنگام تهیه و طرح ریزی می‌باشند. همچنین اتلاف زمانی شدید و بوروکراسی‌های‌ غیر ضروری و دخالت‌های‌غیر کارشناسانه و جانبدرانه از آسیب‌هایی بوده که در فرایند تصویب طرح تفصیلی به آن وارد گردیده است.
عضو کمیسیون شهرسازی و معماری در بخش دیگری از سخنان خود به الزام توجه به رویکردهای محیط‌زیستی خبر داد و افزود: آب‌های خاکستری مجتمع‌های‌بلندمرتبه مسکونی برای استفاده در فضای سبز داخل ساختمان‌ها، بام‌های سبز کارایی مطلوبی دارند و خرید این آب توسط شهرداری شیراز برای آبیاری فضای سبز شهری نیز می‌تواند کارایی خوبی داشته‌باشد که اقدامات مؤثری در این زمینه انجام شده است. همچنین به دنبال ایجاد سیستم‌های اطلاعاتی جامع «مدل‌سازی اطلاعات ساختمان» در شهر شیراز هستیم که این طرح در مرحله  قرادادهای مطالعاتی بسر می‌برد.
این مقام مسئول از اعمال سلیقه و دخالت‌های‌شخصی مدیران یا کارشناسان اجرایی و عدم نظارت مشخص دقیق و ضابطه مند بر اجرای قوانین و عدم تطابق قوانین و طرح‌ها  با وضع موجود در کنار مسایل اجتماعی و فرهنگی آسیب‌های‌اجرایی را از دیگر مشکلات موجود برشمرد و اظهار داشت: بعد از تصویب طرح تفصیلی در اوایل دهه 70 شمسی طی یک دهه این قوانین باید مورد بازنگری و آسیب‌شناسی قرار می‌گرفت که تأخیر بیش از یک دهه در تهیه و ابلاغ اولین بازنگری در طرح تفصیلی باعث شد این طرح کارآیی و قدرت لازم جهت تطبیق با شرایط موجود شهری را از دست داده و مدیران شهری را جهت حل این معضلات به اعمال سلیقه و تفسیر‌های‌شخصی یا تخلف از این ضابطه‌ها هدایت کند. دکتر دودمان با مطرح کردن انتقاداتی اظهار داشت: تغییر و تحولات پرشتابی در کالبد شهر  دراواخر  دهه 80 و اوایل دهه 90 شمسی  روی داد و مجوزات منتج از استعلام از مشاور کار را به انجا رساند که ابلاغ طرح بازنگری سریعاً رخ دهد. اما عملاً ضرورت بازنگری و تغییر یکسری راهبردها براساس مقتضیات زمانی در قوانین  بوجود آمده بود که اساساً دیگر نه زمانی برای آن وجود نداشت و نه موضوعیتی می‌یافت. به عبارتی دیگر از دیدگاه کارشناسان بلافاصله بعد از ابلاغ بازنگری طرح تفصیلی  ضرورت بازنگری بر آن بوجود آمد. این عضو کمیته تلفیق در ادامه بیان داشت: در یک اقدام کارشناسانه وپیشگیرانه به‌منظور عدم تکرار این تجربه تلخ اکنون که بیش از نیمی از مسیر و عمر ۶ ساله طرح بازنگری گذشته است و علی‌رغم توصیه کمیسیون ماده پنج مبنی بر بازنگری مجدد یکسال پس از تصویب بازنگری در سال ۹۳ با پیشنهاد اینجانب در کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهرشیراز  و همکاری و مدیریت اداره کل راه و شهرسازی استان و حوزه شهرسازی شهرداری شیراز و سازمان نظام مهندسی  و منابع طبیعی و سایر نهادهای متولی و با همراهی و همدلی  اساتید دانشگاه‌های شیراز و کارشناسان  مرتبط کمیته‌ای  با عنوان بازنگری طرح تفصیلی تشکیل شده است. این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: اکنون افتخار این را دارم که به عنوان مسئول کمیته هر هفته به‌صورت مداوم طی ۳۰جلسه  بندهایی از ضوابط و مقررات طرح تفصیلی که مهم‌تر بوده و اجرای آن تأثیرات کالبدی و عملکردی قابل ملاحظه‌ای بر ساختار شهر داشته در اولویت بررسی قرار داده است و اصلاحات و تغییرات آنها جمع بندی و در حال ارسال به کمیته فنی و کمیسیون ماده 5 می‌باشد.
رئیس کمیسیون هوشمندسازی و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر شیرازبه ثمرات پایدار این گونه اصلاحات و بازنگری‌ها اشاره کرد و افزود: با توجه به تجارب گذشته و اتلاف زمانی نهادهای متولی  جهت تأیید و تهیه بازنگری‌های‌مجدد و مدت زمان چند ساله کوتاه باقیمانده تا ابلاغ بازنگری  مجدد این کمیته می‌تواند بعنوان یک ثمره پایدار از این دوره از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز به  یادگار مانده و منجر به آن شود تا بستری را برای مدیریت شهری فراهم نماید و در اجرا  بتواند به مهم‌ترین تعهدات شهری خود در زمینه کیفیت‌افزایی به شهر جامه عمل بپوشاند. دکتر دودمان در بخش دیگری از نشست خبری با اصحاب رسانه به تشکیل کارگروه «شهر دوستدار کودک» اشاره کرد و بیان داشت: شیراز به عنوان شهر پایلوت در این مجمع انتخاب شده و کارهای زیرساختی آن در دست پیگیری می‌باشد. همچنین توافقاتی با آموزش و پرورش فارس انجام شده تا برای اولین بار شورای شهر کودکان و نوجوان تشکیل شود و این شورا پیشنهادات کارشناسی خود را به شورای اسلامی شهر شیراز و کارگروه شهر دوستدار کودک ارائه نماید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی