[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۴۰
  • دوره جدید

آزمون‌های مهارتی و ادواری فارس برپا شد ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، سید کریم میری از برگزاری آزمون‌های مهارتی آموزشگاه‌های هنری استان فارس و ادواری همزمان با سراسر کشور خبر داد و گفت: آزمون‌های عملی جداگانه و با رعایت پروتوکل‌های‌بهداشتی در حوزه‌های‌مختلف شیراز و رشته‌های‌گرافیک، کامپیوتر، عکاسی، چهره‌سازی، موسیقی و مدیریت خانواده ویژه چهارحوزه به‌گونه عملی و حضوری اجرا گردید است و بیشترین شرکت‌کنندگان در رشته گرافیک ثبت‌نام داشته‌اند که 780 نفر می‌باشند. مسئول آموزش اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: آزمون‌های مهارتی آموزشگاه‌ها و ادواری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان فارس همزمان با سراسر کشور در استان فارس برپا شده است که در شهرستان‌ها 30 نفر در رشته مدیریت خانواده حضور دارند و 40 نفر چهره‌سازی، 80 نفر نیز در گرایش هنر موسیقی که در پنج حوزه شهرستانی اعم از ممسنی، داراب، مهر و گله‌دار، لار و خرم‌بید هستند و گله‌دار با 277 نفرآزمون عملی و 300 نفر نیز آزمون آنلاین کتبی، بیشترین شرکت‌کننده را در میان شهرستان‌های استان به خود اختصاص داده است. وی با اشاره به اینکه علاوه بر آزمون جامع، آزمون‌های ادواری هم برگزار شده است که در کل استان 365 نفر در تمام رشته‌های‌اعلام شده ثبت‌نام کرده‌اند و همزمان آزمون عملی و کتبی آنها نیز با همان شرایط اجرا می‌گردد، افزود: در این دوره به دلیل شیوه بیماری کرونا و جلوگیری از ازدعام جمعیت و رعایت پروتکل‌های‌بهداشتی؛ آزمون کتبی در قالب آنلاین اجرا می‌شود و همچنین آزمون‌های‌عملی نیز با کمترین میزان حضور هنرجویان و جدا جدا و با حداقل زمان جلسه، در نظر گرفته شده که در شیراز و شهرستان‌های‌یاد شده برگزار گردید. مسئول آموزش فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس اظهار داشت: آزمون یاد شده با هدف سنجش دانش نظری و عملی مهارت آموزان و ارائه واحد‌های‌تخصصی برای دریافت دیپلم هنری در دوبخش نظری و عملی برگزار گردیده و تفاوت در این است که در آزمون‌های ادواری شرکت‌کننده خودش مهارت را دارد و فقط نیاز است تا با امتحانات عملی و تئوری مدرک لازم رشته هنری را نیز کسب نماید، اما شرکت‌کنندگان بخش مهارت آموزی‌های‌جامع به دلیل اینکه تازه به سمت رشته‌های‌هنری روی می‌آورند و قصد ادامه تحصیل دارند، بایستی در یک آموزشگاه مهارت‌آموزی ثبت‌نام کرده و کلاس‌های حضوری و آنلاین و دروس مربوطه را بگذرانند و پس از آن در آزمون شرکت کنند. سید کریم‌میری اعلام داشت: نتایج 48 ساعت بعد از برپایی آزمون‌های‌کتبی و عملی در سامانه هنر آنلاین اعلام خواهد شد. در ادامه استاد بهروز مسلمی، آزمونگر رشته‌های‌هنری هم در این باره با ابراز رضایت از سطح علمی داوطلبان آزمون مهارتی آموزشگاه‌ها اعلام کرد: امسال از نظر تکنیکی و سرعت عمل شاهد پیشرفت خوبی در حوزه چهره‌پردازی و هنرهای تجسمی بودیم. این هنرمند نقاش در خصوص آسیب‌هایی که می‌تواند در دوره‌های‌آینده از سوی داوطلبان مورد توجه قرار گرفته تا آن‌را تکرار نکنند، افزود: چه به لحاظ تکنیکی و استفاده از مواد بیشتر در حوزه تجزیه و تحلیل موارد پایه‌ای که در کار هنر نیاز است باید مورد توجه قرار گیرد. وی که مقام برتر جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی حضرت امام رضا‌(ع) را دارد، با ابراز رضایت از افزایش سطح تکنیکی داوطلبان اعلام کرد: خوشبختانه مدرک‌گرایی از سوی داوطلبان کمتر مورد توجه قرار گرفته است و با علاقه به رشته‌های‌هنری این آزمون‌ها دنبال می‌شود، اما آموزش هنر در یک چرخه‌زیستی شکل می‌گیرد که در این مسیر  جامعه و خانواده نقش به سزایی دارند و آموزش نیز مجموعه‌ای منظم از اعمال و رفتار است و آموزش و پرورش فعل و انفعالیست میان دو قطب سیال که آموزگار و فراگیرنده هستند و مستلزم هدف و برنامه‌ریزی است.مسلمی ادامه داد: دوران کودکی، ابتدایی تا دیپلم و مرحله ورود به دانشگاه مراحلیست که دارای اهمیت و قابل بررسی می‌باشد و متأسفانه به دلیل کم توجهی به روش آموزشی و عدم توجه به درس هنر در مقطع تحصیلات ابتدایی تا دیپلم، بسیاری از افراد هنرجو و هنردوست به سوی آموزشگاه‌های‌آزاد هنری سوق پیدا می‌کنند و در اکثر اوقات دیده می‌شود که آموزشگاه‌ها صرفاً عملکرد اقتصادی را در پیش گرفته و به مراکزی برای کنکور هنر و فقط برای تست‌زنی و دستیابی به پاسخ تبدیل شده‌اند و این در حالیست که نخستین بارقه‌های‌شکوفایی هنری برای هنرجویان در این مراکز آموزشگاهی پدید می‌آید. آموزشگاه‌ها و مؤسسات هنری دروازه‌های‌ورود به عرصه هنر هستند و از این رو ساز و کار و عملکرد آموزش هنر در این مکان‌ها باید مد نظر کارشناسان هنر قرار گیرد و دروس و سرفصل‌های هنر در آموزشگاه‌ها می‌تواند با مشورت متخصصین این امر انجام پذیرد و متأسفانه دانشگاه‌های‌هنری نیز در خوش‌بینانه‌ترین حالت، کارشناس هنری تربیت می‌کنند نه هنرمند و یکی از آسیب‌های اساسی در این مسیر راهیابی آسان افراد به این مراکز می‌باشد.
از دیگر آسیب‌ها می‌توان به عدم تدوین و طراحی سرفصل‌های‌آموزشی، افزایش مراکز آموزشی عالی غیر انتفاعی بدون کنکور، جذب اساتید صرفاً دارای مدرک دانشگاهی و ... اشاره کرد.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی