[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۴۳
  • دوره جدید

پایش هوشمند بر عملکرد ناوگان اتوبوسرانی، روزنامه شیراز نوین

  سعیدرضا امیرآبادی - گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

اشـــاره: 
وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی ارتباط مستقیمی با کیفیت زندگی مردم دارد. در کلانشهرهای دنیا مدیریت امور شهری سرمایه‌گذاری‌های ‌وسیعی را به منظور ایجاد و ارتقا و نوسازی اتوبوس، مترو، تاکسی و تراموا  دارد و با راهکارهای مختلف می‌کوشد مردم را برای استفاده از این سیستم‌های‌حمل و نقلی دوستدار محیط‌زیست ترغیب کند. بخشی از این بسته‌های‌تشویقی به ارتقا وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی باز می‌گردد و قسمت عمده‌ای از آن اختصاص مسیرهای ویژه‌ای است که عملیات تردد در آنها بدون مانع و سریع انجام شود. امروز در کلانشهر شیراز به عنوان یکی از پرفروغ‌ترین شهرهای ایران و نگین انگشتری خاورمیانه با دو رویکرد متفاوت روبرو هسیتم. به همت سرمایه‌گذاری‌های‌شهرداری شیراز عملیات قطارریلی و نوسازی دستگاه‌های‌اتوبوس و حمایت از تاکسیرانان و ایجاد تراموا به صورت مطلوبی در جریان است. اما در بسیاری از خیابان‌های‌اصلی شهر مسیرهایی برای تردد اتوبوس‌ها هنوز تعبیه نشده و این امر سبب می‌شود تا همه اقشار جامعه روی خوشی برای استفاده از حمل و نقل عمومی نشان ندهند. البته در شرایط کرونا جامعه پزشکی و کادر درمان از مردم می‌خواهند که با رعایت پروتکل‌های‌بهداشتی تا حد امکان ازتجمع در فضاهای شلوغ مانند اتوبوس و مترو پرهیز کنند و به یاد داریم که شهردار شیراز در همان موج اول کرونا دستور به تعطیلی ناوگان حمل و نقل داد و پس از آن بود که سهم 27 درصدی انتقال ویروس در سیستم حمل و نقل عمومی از سوی دستگاه‌های‌ذیربط اعلام شد. اینک در حالی که جامعه درمان و مدیران متخصص شهرداری از مردم می‌خواهند تا از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده نکنند، باید توسعه این زیرساخت را همچنان در دستور کار قرار داد و به شیوه‌های‌مختلفی به ارتقا وضعیت آن اندیشید. در همین زمینه گروه گزارش روزنامه شیراز نوین گفت‌وگویی با رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز داشته ‌است. بنا بر اعلام مهندس مسعود حسن‌شاهی نظارت‌های‌فیزیکی با نیروهای یدی دیگر در بستر کلانشهرها ممکن نیست و باید به سوی بهره‌برداری دقیق و استفاده بهینه از سیستم‌های‌مکانیزه و هوشمند در بستر فضای سایبری رفت. 
این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 تداوم فعالیت سرویس‌های‌مدارس زیر نظر شهرداری
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز  به خبرنگار روزنامه شیرازنوین گفت: سرویس‌های‌مدارس از 14 سال گذشته تاکنون زیر نظر سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز فعالیت می‌کنند و به طور کلی متولی اصلی انها شهرداری شیراز است.
مهندس مسعود حسن‌شاهی سرویس مدارس و فرایند جابه‌جایی دانش‌آموزان را دارای دو بخش کلی ارزیابی کرد و افزود: بحث مالی آنها توسط آموزش و پرورش تبیین می‌شود و در حیطه ساماندهی حمل و نقلی از سال گذشته سامانه کشوری سپند شروع به کار کرده است. سامانه سپند مورد تأیید چند وزراتخانه کلان کشوری می‌باشد و بخشی از اطلاعات سامانه شیراز است. به منظور آشنایی مردم بر روی سامانه سپند بازگذاری شده است.
وی شرایط امسال را به دلیل شیوع بیماری کرونا بسیار شکننده و پرتلاطم ارزیابی کرد و بیان داشت: با توجه به دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا و رعایت پروتکل‌های‌بهداتشی نوع خدمات‌رسانی سرویس‌های ‌مدارس در مناطق مختلف متغیر است. امسال تا بدین لحظه فعالیتی در زمینه سرویس مدارس در شهر شیراز نداشته‌ایم  و به همین دلیل کار برای حوزه حمل و نقل بسیار سخت و پیچیده شده است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در سنوات گذشته بیش از 12 هزار سرویس مدارس زیر نظر سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز به فعالیت مشغول بودند، اذعان کرد: در این دوره اگر به همین منوال پیش برود، تغییر رویکرد و فعالیت به صورت چند روز در هفته برای راننده‌ها بسیار دشوار خواهد بود و امیدواریم با ریشه کنی ویروس کرونا شاهد بهبود نسبی امور درهمه  زمینه‌های‌دیگر نیز باشیم و جامعه با مشکلات کمتری روبرو شود.
 حمایت مدیریت امور شهری از پرسنل ناوگان حمل و نقل عمومی
مهندس حسن‌شاهی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به خبرنگار روزنامه شیرازنوین گفت: با نگاه مثبت شهردار شیراز ما تنها کلانشهری در ایران بودیم که از ابتدای شیوع کرونا حق حقوق رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی را در دوران تعطیلی به صورت کامل پرداخت کردیم و به موازات آن توزیع بسته‌های‌حمایتی را در دستور کار قرار داشت.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز در ادامه اظهار داشت: بسیاری از مردم فهیم شهر شیراز به دلیل حفظ پروتکل‌ها بهداشتی از تجمع در محافل شلوغ و پُرجمعیت خودداری می‌کنند و این مسئله باعث شده بیش از 60 درصد کسری مسافر در ناوگان حمل و نقل عمومی داشته‌باشیم و به دنبال آن ماهیانه بیش از چهار میلیارد تومان تفاوت کسری درآمد داریم. البته این کسری بودجه جدا از یارانه‌ها و سوبسیدهایی است که شهرداری شیراز خود را مکلف به پوشش آنها می‌داند.
وی با تأکید بر اینکه سهم ناوگان حمل و نقل عمومی در گسترش ویروس کرونا در حدود 27‌درصد است، خاطرنشان کرد: به موازات حمایت از رانندگان اتوبوس، قدم‌هایی برای جبران خسارت‌های‌ناوگان تاکسیرانی هم برداشته شده است و در در ماه‌های‌اخیر با همکاری معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری به تمام رانندگان تاکسی بسته‌های‌معیشتی به ارزش 600 هزار تومان تقدیم شده است.
این مقام مسئول از تداوم حمایت از ناوگان حمل  و نقل عمومی خبر داد و اظهار داشت: تسهیلات وام‌های‌قرض الحسنه و کم بهره 2 و 6 میلیونی با هماهنگی بنیاد مستضعفان ایجاد شده و 1500 نفر از رانندگانی که شرایط دریافت را داشتند از آن برخوردار شدند.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز با انتقاد از افزایش افسار گسیخته قطعات و لوازم یدکی و بهای خودرو که فشار زیادی را به جامعه وارد کرده اظهار داشت: با توجه به شرایط شکننده رانندگان از لحاظ اقتصادی، سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز لاستیک و روغن موتور و باطری را در اختیار تمامی ناوگان اتوبوسرانی قرار می‌دهد تا نیازی به تهیه أن از بازار آزاد با بهای گزاف نداشته باشند.
مهندس حسن‌شاهی با بیان این که شهرداری شیراز ماهیانه بیش از 15 میلیارد تومان یارانه در این زمینه می‌پردازد، تصریح کرد: قیمت تمام شده هر مسافر برای شهرداری شیراز بیش از 2200 تومان است که یک چهارم این مبلغ یعنی 550 تومان دریافت شده و مابقی آن را شهرداری به منظور حمایت از مردم و تشویق آنها به منظور استفاده از ناوگان عمومی در شرایط عادی که با محدودیت کرونا روبرو نیستیم، پرداخت می‌نماید.
این مقام مسئول در ادامه از حمایت ویژه شهرداری شیراز برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی و حمایت از رانندگان زحمتکش این خبر داد و افزود: در برهه کنونی  یک اتوبوس 4 میلیارد تومان قیمت‌گذاری می‌شود و شهرداری شیراز آنها را با قیمت حدودی 150 میلیون تومان در اختیار رانندگان قرار می‌دهد.
 پایش هوشمندانه به جای نظارت‌های ‌سنتی
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز در پاسخ به خبرنگار شیرازنوین گفت: امروزه نمی توان با توسل به راهکارهای سنتی اطلاعات و آمار را جمع آوری کرد و باید با استفاده از سیستم‌های‌مکانیزه، سطح کنترل و پایش‌ها را به صورت هوشمندانه‌ای افزایش دهیم. در سنوات قبل تلاش‌هایی برای پرداخت هزینه بر اساس میزان پیمایش و سفرهای درون شهری انجام شد که چندان موفقیت آمیز نبود. ولی امروز به دنبال احیای طرح تاکسی متر با رویکردی جدید و مؤثر هستیم که بر اساس آن اطلاعات مدونی در اختیار ما برای برنامه‌ریزی و سیاستگذارهای آتی قرار گیرد.
وی از طراحی سامانه سما توسط دولت به منظور رصد مصرف سوخت در ناوگان حمل و نقل عمومی خبر داد و گفت: امروز به دلیل وضعیت کرونا محدودیت‌هایی برای رد و بدل پول نقد  در میان مردم ایجاد کرده و با اعمال کرایه 1200 تومانی با کمبود پول خرد در میان مردم روبرو هستیم. به همین دلیل راهکارهای اندیشیده شده تا مردم به شیوه‌های‌متنوعی بتوانند کرایه‌ها را به صورت الکتورونیکی پرداخت کنند. سامانه‌های‌تومان و آپ در این زمینه به فعالیت مشغول هستند که به دلیل فراگیر نشدن گوشی‌های‌هوشمند در میان مردم و رانندگان هنوز عمومیت چندانی نیافته است.  به همین دلیل سیستم‌هایی طراحی شد که نحوه پرداخت را آسان‌تر کند.
این کارشناس خوزه حمل و نقل در ادامه افزود: سال گذشته قراردادی با سازمان علمی و فناوری کشور در این زمینه منعقد شد. اما به دلیل این که بخشی از زیرساخت‌های‌سخت افزاری باید از خارج از کشور تهیه می‌شد و با محدودیت‌های‌تحریمی و کرونایی مواجه بودیم مجبور به فسخ قرار شدیم و اکنون به دنبال دستگاه‌های‌پوز با کیفیتی هستیم که شرکت‌های‌داخلی بتوانند آنها را تأمین  و پشتیبانی کنند. فراخوان این دستگاه‌های‌پوز در رسانه‌های‌رسمی کشور اعلام شده و تعدادی از بانک‌ها و مؤسسات برای این موضوع اعلام آمادگی کرده‌اند و مناقصه آن به زودی اجرا می‌شود.
مهندس‌حسن‌شاهی خبر از ایجاد پایانه‌های‌متفاوتی برای پرداخت هزینه توسط مسافران داد و اظهار داشت: مردم باید مدل‌های‌مختلفی نظیر کارت‌های‌شتاب و شهروندی و سیستم کیوآر برای پرداخت هزینه در اختیار داشته‌باشند و امیدواریم ظرف مدت سه ماه آینده 7 هزار تاکسی به این دستگاه‌ها مجهز شوند. همچنین دستگاه‌های‌پوز باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد تا در وضعیت خودرو دوام بیاورد.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری با اعلام این که مدل‌هایی از دستگاه‌های‌پوز برای تاکسی‌ها در دست بررسی است، خاطر نشان کرد: حداقل قیمت دستگاه‌هایی که در خودرو قابل استفاده باشند از 4 میلیون تومن شروع می‌شود و دستگاه‌هایی با قیمت کمتر کارایی لازم را ندارند.
وی با بیان این که بسیاری از رانندگان شریف حمل و نقل عمومی از تمکن مالی برای خریداری این دستگاه‌ها برخوردار نیستند، بیان داشت: شهرداری شیراز خدمت‌رسانی به تمامی اقشار جامعه را وظیفه خود می‌داند و به دنبال این هستیم که رانندگان زحمتکش متحمل پرداخت هزینه نشده یا در طی اقساط طولانی  و با وام‌ها و تسهیلات قرض الحسنه نامحسوس این دستگاه‌ها را خریداری کنند.
 همکاری علوم پزشکی با شهرداری شیراز
این مقام مسئول در ادامه به نظرات کاشناسان حوزه درمان مبنی بر تغییر رویکرد ویروس کرونا استناد کرد و بیان داشت: در ماه‌های‌ابتدایی شیوع بیماری می‌توانستیم با تست و تب‌سنجی به نشانه‌های‌کووید 19 پی ببریم و رانندگانی که مبتلا شده بودند را با توسل به این راهکار شناسایی کنیم. اما در شراط فعلی شناسایی بیماران پیچیده تر شده است. به علاوه در دوره اول پیک کرونا همکاری علوم پزشکی  با سازمان حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز به شکل مستمر و همه جانبه‌ای شکل گرفته بود که در کشور بی‌نظیر بود و به نتایج ثمر بخشی در زمینه مهار بیماری دست یافتیم.
مهندس حسن‌شاهی با تقدیر از رانندگان حوزه حمل نقل عمومی که ضوابط بهداشتی را به صورت مستمر رعایت می‌کنند، اظهار داشت: شهرداری شیراز عملیات جداسازی کابین برای رانندگانی که به دلیل کاستی‌های‌مالی توانایی جداسازی کابین را نداشتند به صورت رایگان انجام داده است.
 ایجاد زیرساخت برای نظارت هوشمند در فضای سایبری
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز در ادامه گفت‌وگو با روزنامه شیرازنوین گفت: با سیستم سنتی نمی‌توان نظارت همه جانبه‌ای بر عملکرد ناوگان حمل و نقل عمومی داشت. این سازمان دارای 40 نیروی بازرسی است که فعایلت  ناوگان را رصد می‌کنند. اما با در نظر گرفتن 1000 دستگاه اتوبوس و بیش از 2500 ایستگاه در سطح شهر نمی‌توان از نیروی انسانی توقع داشت که نظارت دقیق و همه جانبه را اعمال دارند. به همین دلیل سازمان حمل و نقل مسافر شهرداری شیراز طرح System Bus Management تحت عنوان اختصاری BMS را طراحی کرده تا به صورت مکانیزه و هوشمند عملکرد ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی را پایش کنند. زیرساخت‌های‌این سیستم فراهم شده و فرایند تکمیلی آن در مرحله اعلام فراخوان می‌باشد. مهندس حسن‌شاهی در ادامه افزود: البته تا راه‌اندازی کامل این سیستم عملیات نظارت بر ناوگان حمل نقل عمومی ادامه دارد و مواردی نظیر سرعت اتوبوس‌ها و محل توقف رصد می‌شود که با راه اندازی BMS به شیوه دقیق‌تری اعمال خواهد شد. این سیستم دارای قابلیت‌هایی نظیر باز شدن درب‌ها در ایستگاه می‌باشد.
 شورا و شهرداری در مسیر نوسازی ناوگان تاکسیرانی
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با ارایه آمار ارقامی در زمینه فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی شیراز گفت: 5000 هزار تاکسی فرسوده داریم که باید از ناوگان خارج شوند  این تعداد 50درصد از ناوگان تاکسیرانی را تشکیل می‌دهند. در سال گذشته با توجه به نرخ تورم و هزینه‌های‌ جاری می‌توانستیم بیش از 1000 دستگاه تاکسی را نوسازی کنیم اما به دلیل بهای بالای هر دستگاه استقبالی از سوی مردم به عمل نیامد.
این کارشناس حوزه حمل و نقل با اشاره به بهای هر دستگاه تاکسی سمند در حدود 180 میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود، اظهار داشت: قیمت هر دستگاه تاکسی‌ها نصف مبلغ آن در بازار قیمت‌گذاری شده است. با این حال رانندگان شریف شهر شیراز به دلیل انبوهی از مشکلاتی که با آن مواجه هستند متأسفانه توانایی پرداخت نیم بها را هم ندارند. به همین منظور اکنون در صدد هسیتم که با هماهنگی شهرداری و شورای اسلامی شهر شیراز تسهیلاتی برای رانندگان با شرایط وام‌های‌قرض الحسنه یا سود بانکی حداقلی ایجاد کنیم. امیدواریم این تسهیلات بتواند نقش مؤثری در اشتغالزایی و نوسازی ناوگان تاکسیرانی داشته باشد.اگر شهرداری مبلغ 50 میلیون تومان را برای رانندگان تاکسی مهیا کند، بازهم پرداخت 30 میلیون تومان باقیمانده برای بسیاری از مردم دشوار و غیرممکن است.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز  شرایط اتوبوس‌های‌شهر شیراز به دلیل سرمایه‌گذاری‌های ‌انجام شده در وضعیت به‌مراتب مطلوب‌تری نسبت به کلانشهرهای ایران ارزیابی کرد و افزود: عمر ناوگان ما در این حوزه 7 سال است و در سال جاری 100 دستگاه به عمر بالای 10 سال می‌رسند.  البته خریداری اتوبوس‌های‌جدید هم در دستور کار است و تا پایان سال امیدواریم ناوگان اتوبوسرانی نوسازی شود.
 حمایت دولت برای خروج از وضعیت رکود
مهندس حسن‌شاهی در ادامه به ارایه آمار و ارقامی در زمینه استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت و گفت: متأسفانه در شرایطی که کرونا هنوز بر جامعه حاکم نشده بود سهم استفاده شهروندان از ناوگان حمل و نقل عمومی در حدود 13 درصد بود و این جای نگرانی دارد. در 6 تا 7 سال گذشته این آمار رقم 27 درصد را نشان می‌داد و بنا بر برنامه دولت ما در سال 1400 باید به سهم 40 درصدی استفاده مردم از ناوگان حمل و نقل عمومی برسیم.
وی بخشی از این رکود را به دلیل سرمایه‌گذاری‌هایی است که در بخش ارتقا فرهنگ عمومی انجام نشده ارزیابی کرد و گفت: دلیل اصلی این ماجرا فقدان سیاست‌گذاری‌های‌اصولی در بحث کنترل و کیفیت بخشی است. ما باید شرایط و زیرساخت‌هایی را در سطح شهر به‌وجود آوریم که عبور و مرور ناوگان حمل و نقل عمومی تسریع شود. اگر دولت به صورت مستمر حمایت خود را از این بخش با ارایه تسهیلاتی ادامه دهد با این وضعیت  رکود روبرو نبودیم.
 تداوم فعالیت با ظرفیت صددرصدی
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز  در پایان خاطر نشان کرد: به دلیل شیوع گسترده بیماری کووید 19 از مردم تقاضا می‌کنیم تا جای ممکن از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده نکنند. هر چند که استفاده از سایر مودهای حمل و نقلی نیز  برای جامعه و شهرداری در بردارنده هزینه‌های‌ سنگینی خواهد بود.
بنا بر تأکید شهردار کلانشهر شیراز ناوگان حمل و نقل عمومی با ظرفیت صددرصدی در مدار به فعالیت مشغول است تا فاصله‌گذاری اجتماعی حفظ شود. به علاوه هر شب ناوگان اتوبوسرانی به صورت پیوسته مورد ضدعفونی و گندزدایی قرار می‌گیرد و قراردادی در این زمینه با یک شرکت تخصصی منعقد شده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی