[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

خورشت بامیه با گوشت مرغ، روزنامه شیراز نوین

 مواد لازم برای 2 نفر
نمک و فلفل: به مقدار لازم 
بامیه: 15 عدد 
پیاز:1 عدد بزرگ 
غوره: یک سوم پیمانه 
گوجه گیلاسی:8 عدد 
سینه مرغ:1 عدد 
زردچوبه: به مقدار لازم 
کره:30 گرم 
رب گوجه فرنگی:2 قاشق غذاخوری 
آب: به مقدار لازم 
روغن سرخ کردنی:2 قاشق غذاخوری

خورشت بامیه از خوشمزه‌ترین خورشت‌های اصیل ایرانی است که بیشتر در اواخر فصل بهار و در ماه‌های اول تابستان تهیه می‌شود، چرا که زمان برداشت بامیه آن زمان می‌باشد. البته گاهی افراد در زمان فصل بامیه آن را سرخ کرده و در داخل نایلون تمیزی بسته بندی نموده و در فریزر برای مدت طولانی مثلاً 4 الی 5 ماه نگه داری می‌کنند.
از بامیه علاوه بر تهیه خورشت بامیه می‌توانید در کنار مرغ سرخ شده یا قیمه و هم چنین خوراک‌های نونی استفاده کنید که باعث می‌شود غذای شما جذاب و خوشمزه‌تر شود.

 طرز تهیه
  مرحله اول:  
اول پیاز را پوست گرفته و بعد از شستن آن را در داخل قابلمه دلخواه و مناسبی به صورت ریز خرد می‌کنیم. کره را به آن اضافه نموده و قابلمه را روی حرارت اجاق گاز می‌گذاریم، حرارت اجاق گاز بهتر است متوسط پایین باشد. پیاز خرد شده را چهار الی پنج دقیقه تفت می‌دهیم تا این که کم کم از خامی ‌درآمده و طلایی شود.
 مرحله دوم:
حال رب گوجه فرنگی را نیز اضافه کرده و مرتب مواد را هم زده و زیر و رو می‌کنیم تا رب گوجه فرنگی نیز سرخ شده و از خامی ‌درآید. بعد از اضافه کردن نمک و فلفل و زرد چوبه دو دقیقه دیگر مواد را با هم تفت داده و سپس سینه مرغ را در اندازه‌های کوچک‌تری خرد کرده و بعد از شستن آن را نیز به مواد در حال طبخ اضافه می‌کنیم.
 مرحله سوم:
 بعد از این که گوشت مرغ کمی ‌تغییر رنگ داد و سرخ و طلایی شد دو الی سه لیوان آب به همراه لپه به خورش اضافه نموده و درب قابلمه را می‌گذاریم تا گوشت مرغ و لپه تقریباً پخته شوند.
 مرحله چهارم:
در این فاصله بامیه‌ها را بعد از شستن و آب‌کشی در داخل تابه مناسب و نچسبی می‌ریزیم و دو قاشق غذا خوری روغن سرخ کردنی اضافه نموده، و مقداری نمک می‌پاشیم. مرتب بامیه‌ها را زیر و رو کرده و هم می‌زنیم تا در حین تفت دادن کمی ‌نرم و از حالت خامی ‌درآید.
 مرحله پنجم:
حال بعد از 30 الی 40 دقیقه جوشیدن گوشت مرغ و لپه وقتی که تا حدودی پخته شدند، بامیه‌های سرخ شده را به همراه گوجه گیلاسی‌ها و غوره به خورش اضافه می‌کنیم. درب قابلمه را گذاشته و اجازه می‌دهیم خورش بامیه با شعله ملایم 15 دقیقه دیگر قل زده تا همه مواد آن کاملاً پخته و خورش جا بیفتد.
بعد از زمان ذکر شده خورش بامیه با گوشت مرغ آماده شده و خورش کاملاً روغن انداخته و جا می‌افتد. حرارت را خاموش نموده و مقداری از خورش بامیه را در ظرف سرو می‌کشیم و همراه پلو دلخواه و سبزیجات معطر در کنار خانواده میل می‌کنیم. نوش جان...

 نکات کلیدی 
 به جای غوره سبز می‌توانید از دو الی سه قاشق غذا خوری آب لیموی تازه یا یک عدد لیمو امانی استفاده کنید.
 در هنگام استفاده از آب لیمو یا لیمو امانی باید در مراحل پایانی به خورش اضافه کنید.
 گاهی افراد از حالت لیزی و لزجی بامیه‌ها ناراضی هستند که در این صورت اگر بامیه‌ها را بعد از شستن در داخل قابلمه‌ای بریزند و با مقداری نمک و آب بجوشانند و سپس با روغن درون تابه‌ای روی حرارت تفت دهند کاملاً لزجی بامیه از بین می‌رود.
  از پودر و پوره بامیه خشک هم می‌توانید برای لعاب دادن به انواع خورشت‌ها و سوپ‌ها نیز استفاده کنید.
 برای خشک کردن بامیه‌ها، ساقه بامیه‌ها را از قسمت سر آن جدا کرده، و بامیه‌ها با استفاده از سوزنی مناسب از قسمت سر بامیه داخل نخ می‌کنیم.
 باید بامیه‌ها کمی ‌از هم در نخ با فاصله باشند زیرا جریان هوا باعث می‌شود که بامیه‌ها زود خشک شوند.
 نخ بامیه‌ها را بهتر است در سایه و در محیط آشپزخانه به دیوار آویزان کرده تا بعد از مدتی خشک شوند، سعی کنید از نور خورشید برای خشک کردن بامیه‌ها استفاده نکنید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی