[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۴۲
  • دوره جدید

نجات گردشگری ، روزنامه شیراز نوین

فرزاد وثوقی - روزنامه نگار

farzad_vossoghi@yahoo.com

سال‌هاست که سازمان جهانی گردشگری روز بیست‌وهفتم سپتامبر را با عنوان روز جهانی گردشگری نام‌گذاری کرده و کشورها را بر آن داشته تا برنامه‌هایی را در این روز اجرا کنند و با ارائه دغدغه‌ها و پیشنهادات کاربردی، پیشرفتی روزافزون را برای این صنعت به ارمغان بیاورند. باید نگاهی به تاریخچه روز جهانی گردشگری از دیروز تا امروز داشته باشیم، شعارهای این روز را مرور کنیم و شعار روز جهانی گردشگری سال 2020 را مورد بررسی قرار دهیم. 
آیا در زمینه توسعه گردشگری و ایجاد زیرساخت‌های مرتبط با آن موفق بوده‌ایم و همسو با جهان در مسیر تعالی این صنعت ارزآور گام برداشته‌ایم؟

هرچند به نظر می‌رسد در این راستا کاهلی داشته‌ایم و امروز کرونا مزید بر علت شده است.
این کاهلی را در دو بخش سیاسی و اقتصادی باید مورد واکاوی قرار داد؛ هرچند اهرم سیاست بیشترین تأثیر را بر روند گردشگری داشته است. 
بد نیست بدانید که از دیرباز و پیش از آنکه روزی از سال به عنوان روز جهانی گردشگری در نظر گرفته شود، نشست‌هایی توسط سازمان جهانی گردشگری در کشورهای مختلف برگزار می‌شد تا اینکه در 27 سپتامبر سال 1979 در نشستی در کشور اسپانیا این روز را به عنوان روز جهانی گردشگری برگزیدند.
بر اساس تصمیم سازمان جهانی گردشگریِ سازمان ملل متحد از سال 1980، روز 27 سپتامبرِ هر سال به عنوان روز جهانی گردشگری در سراسر دنیا مورد توجه قرار می‌گیرد. انتخاب و تصویب این روز، اتفاق مهمی در صنعت گردشگری به حساب می‌آید و نقطه‌عطفی را در گردشگری جهانی به وجود آورده است. انجام برنامه‌های مختلف در این روز با اهداف خاصی مطابقت داده می‌شود؛ از جمله بالا بردن سطح آگاهی در مورد نقش گردشگری در جامعه جهانی و نشان دادن نحوه تأثیرات گردشگری بر ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی در اقصی‌نقاط جهان.
نفت این روزها مسائل و مصائب بزرگی را در اقتصاد کشور‌های در حال توسعه به همراه داشته است. نفتی که محل بزرگ‌ترین مناقشات جهانی منطقه ای است. گاهی و شاید بیشترین میزان درآمدهای نفتی صرف خرید تسلیحات نظامی می‌شود؛ چراکه ابرقدرت‌ها با فروش همین تسلیحات و ایجاد جو روانی موفق به کسب درآمدهای سرشار می‌شوند. اما گردشگری می‌تواند به‌عنوان صنعت پاک و جایگزین نفت باشد که البته پیام آور صلح و دوستی بین ملت‌های جهان است. اقدامات و زیرساخت‌های مثبت گردشگری در جهان توسل به داشته‌های هر منطقه است. بومگردی نقطه اوج این صنعت بزرگ است؛ چراکه گردشگران برای بازدید از داشته‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی ملت‌ها با هم در ارتباط فرهنگی و صلح‌جویانه قرار می‌گیرند. 
گردشگری ارزآورترین صنعت جهانی است. میزان اشتغال در این صنعت قابل مقایسه با سایر صنایع نیست و البته برای توفیق در این درآمدزایی و اشتغال باید با تمام توان به رقابت با همسایگان پرداخت. 
حالا باید در این اندیشه بود تا از نقطه نظرات کارشناسان اهل فن استفاده کرد و نهایت بهره را از این صنعت دریافت کرد. هرچند بحران عالم گیر کرونا در ماه‌های اخیر ضربات شدیدی بر اقتصاد گردشگری وارد کرده است اما باید از همین بحران و فرصت‌های پیش آمده استفاده نمود و با برگزاری تورهای مجازی و دعوت از جهانیان برای مشارکت در این تورها و نیز ظرفیت موزه‌ها کمال استفاده را برد. امید است دولت در فرصت باقی مانده میراثی گران بها از خود دراین بخش به یادگار بگذارد؛ چرا که با تدابیر ویژه می‌توان بسیاری مشکلات و بحران‌های اقتصادی را پشت سر گذاشت؛ خصوصاً آنکه ما از ظرفیت بومگردی در پس رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توانیم بیشترین استفاده را ببریم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی