[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۳۸
  • دوره جدید

خوردن چای با توت و خرما خوب است یا بد؟، روزنامه شیراز نوین

مصرف توت و خرما در کنار چای باعث بالا رفتن قند و در نهایت دیابت می‌شود. متأسفانه برخی از مردم بر این باورند که مصرف توت یا خرما به جای قند می‌تواند از بالا رفتن میزان قند خون جلوگیری کند.
به گزارش بهداشت‌نیوز، چای و قهوه از نوشیدنی‌های محبوب تمام کشورهای دنیا هستد که بسیاری از افراد آنها را با طعمی شیرین می‌پسندند. ما ایرانی‌ها نیز اغلب عادت داریم که چای را با شیرینی بخوریم. اما همان‌طور که می‌دانیم قند و شکر مفید نیست و موجب آلزایمر، پوسیدگی دندان و دیابت و بیماری‌های دیگر می‌شود.
برخی افراد خرما و توت را جایگزین قند و شکر می‌کنند. خرما و توت و انجیر دارای میزان زیادی قند از نوع فروکتوز هستند که مصرف آنها برای افراد دیابتی نیز ضرری ندارد. یعنی به‌راحتی جذب بدن می‌شود اما کالری این مواد مانند قند است؛ یعنی به‌ازای مصرف هر یک گرم از آنها، 4 کیلوکالری انرژی به بدن می‌رسد؛ بنابراین مصرف بیش از اندازه آنها، مانند قند و شکر برای بدن عوارضی در پی دارد.
 هر حبه قند تقریباً 3 گرم وزن دارد. اگر فرض کنیم که هر یک گرم قند 4 کیلوکالری انرژی فراهم می‌کند، انرژی دریافتی بدن با خوردن 3 حبه قند برابر 12 کیلوگالری است. درحالی‌که برخی افراد ترجیح می‌دهند چای خود را با خرما، توت خشک، انجیر و... میل کنند، میزان کالری دریافتی آنها برابر با 50 تا 60 کیلوکالری است.
 برخی کارشناسان عقیده دارند که نباید خرما و توت را به‌همراه چای مصرف نمایند. زیرا قند این مواد هنگام تماس با آب جوش یا چای داغ جذب بدن می‌شود اما انرژی آنها جذب بدن نمی‌شود و مزایای آنها از بین می‌رود.
 البته این نظریه به کارشناسی زیادی نیاز دارد و از نظر علمی ثابت نشده است؛ زیرا قند خرما و توت و انجیر بیشتر از نوع فروکتوز است که قندی طبیعی بوده و در صورت جذب بدن خطری برای آن ندارد. البته در مصرف این مواد خوراکی باید اعتدال را رعایت نمود زیرا کالری بالای آنها موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود.
 از طرفی اگر قند موجود در خرما در تماس با آب جوش و چای جذب بدن شود باید این سؤال را پرسید که چگونه بخش عمده کالری که از مواد قندی است و مبنای انرژی زا بدون آن است جذب بدن می‌شود اما انرژی آن جذب نمی‌شود؟
 این فرضیه را می‌توان به‌سادگی انکار کرد. برای تهیه شیره خرما، شیره انجیر، شیره توت و شیره انگور که دارای تمام ویتامین‌ها و مواد معدنی خود میوه‌ها هستند از روش جوشاندن و تصفیه میوه‌ها استفاده می‌شود. جوشاندن باعث خروج مواد مغذی خرما و دیگر مواد به داخل آب می‌شود که با تغلیظ این آب تبدیل به شیره مقوی می‌شود.
البته کارشناسان اعتقاد دارند بهترین نوع شیره آن است که در دمای 60 تا 70 درجه تهیه شود و به نقطه جوش نرسد؛ چراکه مواد مغذی آن از بین می‌رود. به همین دلیل شیره خرمای صنعتی را توصیه می‌کنند که در دمای 65 درجه تهیه می‌شود.
به‌طور طبیعی افراد بزرگسال در داغ‌ترین حالت چای را با دمای 60 تا 70 درجه می‌نوشند که این دما نمی‌تواند مواد مغذی مهم خرما را از بین برد. البته این موضوع به تحقیق و مطالعه بیشتری نیاز دارد. در حالت عادی و طبیعی افراد بالغ در داغ‌ترین حالت چایی را با دمای حدود 60 درجه تا نهایتاً همان 70 درجه نوش‌جان می‌کنند که این دما نمی‌تواند در زمان مصرف خرما با چایی باعث از بین رفتن مواد مغذی خرما شود. بهترین گزینه به‌جای قند، خرما، توت و... استفاده از میوه‌های خشک است که انرژی لازم را برای بدن فراهم کرده و آسیبی به سلامت بدن وارد نمی‌کند.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی