[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

ماتادورها، پیش به سوی افتخار در جست‌وجوی شکوه از دست رفته، روزنامه شیراز نوین

اسپانیا چقدر برای بازگشت به قلهٔ فوتبال شانس دارد؟ ۱۲ سال بعد از تنها قهرمانی جهان ‌و ۱۰ سال بعد از آخرین قهرمانی قاره‌ای، تب فراگیر فوتبال بازهم جای‌جای شبه‌جزیرۀ ایبری را در‌ برمی‌گیرد تا شاید ۱۴ ایالتی که به زور و زحمت زیر یک پرچم یکپارچه شده‌اند، برای یک ماه دغدغه‌ای مشترک داشته ‌باشند؛ هرچند شاید دغدغه بزرگ‌تر آن‌ها رفتارهای تبعیض‌آمیز قطری‌ها و جان باختن هزاران کارگر مهاجر در راه آماده‌سازی ورزشگاه‌های جام جهانی باشد. این روزها، فارغ از انتقادات شدید رسانه‌های اروپایی و پاسخ‌های تند قطر، همه عازم مرزهای جنوبی خلیج فارس شده‌اند. شاید بزرگ‌ترین فستیوال فوتبال جایگاه مناسبی برای تاج‌گذاری مجدد ماتادورها باشد. مملکتی که سالیان سال زیر سایه حکمرانی اعراب قرار داشت، حالا سربازانش را به سواحل یک کشور کوچک عربی رسانده. اسپانیایی‌ها برای تفریح به جام جهانی نمی‌آیند. 
**ترکیب همیشگی 
لوئیس انریکه هیچ‌وقت سبک بازی و سیستم تاکتیکی خود را عوض نمی‌کند. رفت‌وآمد بازیکنان، مصدومیت‌ها و حتی عملکرد بهتر بازیکنان در پست‌های دیگر تأثیر چندانی در روش کار تیم او ندارد. او حتی اصراری ندارد که بهترین بازیکنان هر پست را در ترکیب اصلی جای دهد؛ بازیکنانی دعوت می‌شوند که با سیستم ۳-۳-۴ بیشتر خو بگیرند و به عملکرد کلی تیم کمک کنند. انریکه گفته: «ما بدون توجه به اینکه در مقابل چه تیمی بازی می‌کنیم از همان دقیقۀ اول به دنبال پیروزی خواهیم بود. ما در عقب زمین بازی نمی‌کنیم. دوست داریم همیشه در زمین حریف باشیم و پرریسک بازی کنیم. وقتی در فاز دفاعی هستیم، دوست داریم هرچه سریع‌تر توپ را پس بگیریم. هنگام انتخاب بازیکنان، سراغ کسانی می‌روم که با تاکتیک‌های ما هماهنگ‌تر باشند». در ترکیب معمول اسپانیا، فران تورس و اولمو پشت‌سر موراتا خط حمله را می‌سازند؛ در حالی که گاوی و پدری در 2 طرف بوسکتس، در خط میانی حضور دارند. کارواخال، لاپورت، مارتینس و آلبا از راست به چپ خط دفاعی را تشکیل خواهند داد. جایگاه اونای سیمون هم درون دروازه قطعی است. 
**یک دهه انحطاط 
اسپانیا بعد از برتری ۴گله مقابل ایتالیا در فینال یورو ۲۰۱۲ که سومین قهرمانی متوالی این تیم در تورنمنت‌های معتبر به شمار می‌رفت، عملکردی پایین‌تر از حد انتظار در تورنمنت‌های گوناگون داشته و بازگشت به قدرت سابق به سادگی ممکن نخواهد بود. جام جهانی قبلی با اخراج پرحاشیه لوپتگی از روی نیمکت تیم به دلیل امضای قرارداد با رئال مادرید آغاز شد؛ پیروزی میلی‌متری و دشوار مقابل ایران با ۲ تساوی مقابل مراکش و پرتغال همراه شد و ماتادورها با شکست مقابل روسیه میزبان در ضربات پنالتی، خیلی زود به خانه برگشتند. خاطرات تلخ‌تر جام جهانی ۲۰۱۴ و حذف از دور گروهی آن مسابقات می‌توانست در جام ۲۰۱۸ هم تکرار شود اما اتفاقات و گل‌های به موقع به داد آن‌ها رسید. شکست مقابل روسیه با ۱۱۱۵ پاس بی‌حاصل، طنز تلخ تاکتیک کم‌ثمر تیم هیرو بود. از ۲۰۰۸ به بعد ۳ تورنمنت متوالی با قهرمانی به پایان رسیده ‌بود اما ۳ تورنمنت بعدی بدون حتی یک پیروزی در دور حذفی به سر رسید؛ یا همه یا هیچ!
**یک سال نسبتاً شیرین 
سال ۲۰۲۱، برای اسپانیا با صعود به فینال لیگ ملت‌ها، نیمه‌نهایی یورو و دور گروهی جام جهانی به پایان رسید. یورو ۲۰۲۰ می‌توانست عرصۀ یک بازگشت رؤیایی باشد. اسپانیا البته با تنها یک پیروزی در طول ۹۰ دقیقه به نیمه‌نهایی رسید. رئیس فدراسیون فوتبال این کشور گفته ‌بود: «بعد از ۹ سال سرگردانی در بیابان، ما برگشته‌ایم». بعد از شکست تلخ مقابل ایتالیا، جوردی آلبا گفت: «ما ناراحتیم اما سرمان را بالا می‌گیریم. پابه‌پای بهترین ایتالیایی که تاکنون دیده‌ایم، پیش آمدیم.» چند ماه بعد، موراتا و اولمو، همان ۲ بازیکنی که در مقابل ایتالیا پنالتی از دست دادند، گل پیروزی‌بخش اسپانیا در مقابل سوئد را رقم زدند تا در آخرین دقایق آخرین مسابقه، صعود اسپانیا به جام جهانی قطعی شود. انتقام شکست مقابل آتزوری چندماه بعد در مرحله نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های اروپا رقم خورد تا رکورد شکست‌ناپذیری شاگردان مانچینی بعد از ۳۷ مسابقه به باد برود. مسابقه فینال مقابل فرانسه هم بازی نسبتاً برابری بود که تکلیفش با یک تصمیم بحث‌برانگیز مشخص شد. لوییس انریکه در توصیف سال میلادی گذشته می‌گفت: «می‌توانستیم افتخاری به دست آوریم، با این حال به جایگاهی که با این تیم کسب کرده‌ایم، افتخار می‌کنیم.» جام ۲۰۲۲ شاید بهترین فرصت برای تعیین عیار این تیم باشد. هم‌گروهی با آلمان، کاستاریکا و ژاپن چالش دشواری پیش ‌روی انریکه می‌گذارد. شگفتی‌ساز و قهرمان جام ۲۰۱۴ در کنار تیمی که چند دقیقه با شکست بلژیک و صعود به یک چهارم نهایی جام قبلی فاصله داشت. فردای شکست مقابل فرانسه یک روزنامه تیتر زده‌ بود: «جامی به دست نیامد اما آینده چرا». اسپانیایی‌ها امیدوارند این آیندۀ روشن در قطر آغاز شود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی