[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۳۵
  • دوره جدید

سخنگوی گمرک ایران: ایران و عراق توافق کردند، تانکر‌های سوخت حرکت کردند ، روزنامه شیراز نوین

بعد از رایزنی‌های صورت‌گرفته در رابطه با حل‌وفصل مشکل پیش‌آمده در مرز ایران با اقلیم کردستان و توقف تانکرهای سوخت ایرانی، دو طرف به توافق رسیدند و تردد نزدیک به ۲۷۰۰ تانکر متوقف‌شده آغاز شده است.
به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر به دلیل اختلاف‌نظرهایی که در رابطه با تردد تانکرهای ایرانی حاوی سوخت از مرز اقلیم کردستان وجود داشت، حدود ۱۷۰۰ تانکر در مرز باشماق و ۱۰۰۰ تانکر در مرز پرویزخان متوقف شدند و بر این اساس رایزنی‌ها از سوی سرکنسول جمهوری اسلامی ایران آغاز شد و در این فاصله گمرک نیز اعلام کرد که تا زمان تعیین تکلیف امکان پذیرش و تردد در این مرزها وجود ندارد. اما تازه‌ترین اعلام لطیفی، سخنگوی گمرک ایران به ایسنا از انجام توافق بین طرفین و حل موضوع حکایت دارد. طبق توضیح وی، قرار بر این شده که در مرحله اول ۱۷۰۰ تانکر حاوی سوخت که متوقف شده‌اند، در مرز باشماق و ۱۰۰۰ تانکر در مرز پرویزخان تردد کنند که ۵۰ درصد آن به‌صورت حمل یکسره وارد عراق شده و ۵۰ درصد دیگر ترانشیپمنت خواهد بود؛ به‌طوری که سوخت را در مخزن‌های تعبیه‌شده در مرز تخلیه و از آنجا کامیون‌های عراقی کالا را حمل خواهند کرد.
سخنگوی گمرک ایران ادامه داد: اما بعد از اتمام کامیون‌های متوقف‌شده شرایط به‌گونه‌ای خواهد بود که تمامی تانکرها به‌صورت حمل یکسره وارد عراق می‌شوند؛ با این تفاوت که کامیون‌های عراقی هم می‌توانند سوخت را از مبدأ به مقصد منتقل کنند. بر این اساس دیگر انتقال به‌صورت ترانشیپمنت نخواهد بود.
ماجرای توقف تانکرهای حاوی سوخت ایرانی در مرز اقلیم کردستان به این برمی‌گردد که در گذشته و تا حدودی قبل از کرونا جابه‌جایی سوخت به‌صورت حمل یکسره انجام می‌شد، اما همزمان با کرونا و به دلیل مسائل مربوط به پروتکل‌های بهداشتی عراق تصمیم گرفت تا ورود سوخت به‌صورت ترانشیپمنت انجام شود؛ به‌طوری که کامیون‌های ایرانی باید در مرز سوخت را در مخازن تعبیه‌شده تخلیه و کامیون‌های عراقی آن را بارگیری کنند و انتقال دهند که این موضوع با توجه به طولانی‌شدن فرایند، امکان تخلیه سریع و جابه‌جایی را تا حدودی تحت‌تأثیر قرار داد. اما در ادامه تصمیم بر این شد تا انتقال سوخت به‌طور همزمان به‌صورت ترانشیپمنت و یکسره انجام شود؛ ولی چون در مرز پرویزخان امکان ترانشیپمنت بیشتر فراهم بود، کامیون‌های عراقی نیز بابت انتقال کالا از مرز تا مقصد کرایه مناسبی دریافت می‌کردند و از سویی به نوعی رقابت با کامیون‌های ایرانی به‌شمار می‌آمد. اما با توجه به اینکه حمل یکسره کامیون‌های ایرانی نیز به آن اضافه شد، تا حدودی موجب اعتراض برخی عراقی‌ها به این موضوع شد که مشکلاتی برای کامیونداران ایرانی در مسیر باشماق ایجاد شد و رانندگان نگران تردد بودند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی