[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۴۲
  • دوره جدید

گام بلند شهرداری برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز گفت: برای اولین در کشور، شهرداری شیراز به دنبال خرید اتوبوس‌های برقی و افزودن آن به سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی است.
مهندس مسعود حسن شاهی در گفت‌وگو با شیرازنوین، با بیان اینکه اتوبوس برقی دارای مزیت‌های بسیاری نسبت به نمونه‌های دیزلی هستند، خاطر نشان کرد: قیمت هر دستگاه اتوبوس برقی در حدود 3 برابر نمونه‌های دیزلی با مبلغی در حدود 13 میلیارد تومان است. اما استفاده از آنها در زمان طولانی بسیار مقرون به صرفه تر از نمونه‌های دیزلی می‌باشد. بنا بر شرایط تحریم و سایر محدودیت‌ها اتوبوس‌های دیزلی از موتورهای چینی استفاده می‌کنند که این مسئله انتظارات ما را از نظر کیفی برآورده نخواهد کرد. وی با بیان اینکه با 2 کارخانه ایرانی و یک کارخانه ترکیه ای برای خریداری اتوبوس‌ها در حال مذاکره هستیم، اظهار داشت: استفاده از اتوبوس‌های برقی علاوه بر صرفه جویی اقتصادی در درازمدت، دارای شاخصه‌های مثبتی نظیر کاهش آلایندگی‌های محیط زیستی، صرفه جویی در مصرف سوخت و روغن و قطعات یدکی و... هستند. به همین دلیل اولویت با اتوبوس برقی است و از سال گذشته با شرکت ترکیه ای وارد مذاکره شدیم و به زودی تکلیف خریداری آنها مشخص خواهد شد.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز با اشاره به تلاش مدیریت شهری برای تهیه اعتبار به منظور نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی خاطرنشان کرد: شهرداری شیراز 200 میلیارد تومان در قالب فروش اوراق مشارکت برای خرید اتوبوس‌های جدید جذب کرده است و چنانچه بخواهیم 50 دستگاه اتوبوس برقی خریداری کنیم، به اعتباری بالغ بر 650 میلیارد تومان نیاز داریم. با توجه به شرایط ویژه ای که در آن قرار داریم، گمان می‌رود تعداد 20 دستگاه تا قبل از نوروز تحویل شده و مابقی آنها را در سال جدید تحویل بگیریم.
حسن‌شاهی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شائبه‌هایی مبنی‌بر کوتاهی شهرداری شیراز در خریداری اتوبوس‌ها بیان داشت: چندی پیش در اصفهان شاهد رونمایی از 80 دستگاه اتوبوس بودیم که قرارداد آنها مربوط به سال 97 با شرکت تولیدی عقاب‌افشان بود و در هفته‌های اخیر آنها را تحویل گرفتند. شهرداری شیراز نیز طبق قرارداردی که داشت در پایان سال 98 تعداد 185 دستگاه اتوبوس را از شرکت سازنده تحویل گرفت و هیچ گونه کوتاهی و اهمالی در این زمینه صورت نگرفته است. در شرایط فعلی شرکت تولیدکننده اتوبوس‌ها قادر است ماهیانه یکصد دستگاه تولید کند و اولویت تحویل را به قراردادهای پیشین اختصاص داده است. این مقام مسئول در ادامه گفت‌وگو با شیرازنوین با اشاره به افزایش نجومی بهای خودرو در کشور گفت: مطابق اعلام سازمان صنعت و معدن و تجارت قیمت هر دستگاه اتوبوس با دلار 28هزار تومانی در حدود چهارمیلیارد و دویست میلیون تومان تمام می‌شود که با مالیات ارزش افزوده بهای ان در حدود 5 میلیارد تومان است. با این حال رویکرد شهرداری شیراز با نگاه مثبت مهندس اسکندرپور به دنبال برندسازی و اجرایی سازی طرحی ویژه در این زمینه است.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز با اشاره به اینکه شهرداری شیراز به دنبال خریداری اتوبوس‌های با کیفیتی است که در عمر مفیدی که برای آنها تعریف شده، کارآیی لازم را داشته باشند، اظهار داشت: طبق برنامه زمان بندی شده در سال جاری باید 100 دستگاه اتوبوس از محور شمال غربی شیراز چرخه حمل نقل خارج شوند با این حال تا زمانی که اتوبوس‌های جایگزین به مدار اضافه نشوند این 100 دستگاه کماکان به خدمت رسانی خود ادامه خواهند داد.
حسن شاهی با بیان اینکه شهر شیراز از نظر ناوگان اتوبوس‌رانی نسبت به بسیاری از کلان‌شهرها در وضعیت مطلوب تری قرار دارد، تصریح کرد: مطابق قوانین جاری در حوزه حمل و نقل، عمر حداقلی فعالیت اتوبوس‌ها ده ساله تعریف شده است. البته مطابق بخشنامه وزارت کشور چنانچه ناوگان حمل و نقل عمومی بتوانند جواز معاینه فنی را کسب کنند تا 12 و 15 سال هم مطابق قانون قابل تعمیم است. در بسیاری دیگر از کلان شهرهای ایران اتوبوس‌هایی با عمر 13 تا 14 سال کماکان در مدار مشغول به فعالیت هستند. وی با اشاره به اقدامات جدید شهرداری شیراز در حوزه حمل و نقل اظهار داشت: مقدمات و زیرساخت‌های خط بی آر تی در محور شمال غرب شیراز در حد فاصل پایانه نمازی تا شهرک بزین در حال تکوین است و امیدواریم تا پایان سال بتواینم این خط ویژه را آماده کنیم.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز با بیان اینکه برابر مطالعات تخصصی حوزه حمل و نقل 50 دستگاه اتوبوس برای این محور لازم است، تصریح کرد: برای ایجاد و تقویت زیرساخت خط بی آر تی شهرداری شیراز اعتباری بالغ بر 50میلیارد تومان را اختصاص داده است.
حسن شاهی در بخش دیگری از گفت‌وگوی ویژه با روزنامه شیرازنوین گفت: مطابق آمار در شیراز 12هزار تاکسی وجود دارد. اما به صورت عملی و میدانی در حدود 7 هزار دستگاه مشغول به فعالیت هستند. در شرایط کنونی 54 درصد از این ناوگان باید از رده خارج شده و این امار در سطح کشور رقم 60 درصد را نشان می‌دهد. متأسفانه در چند سال گذشته فرایند تولید خودرو به اندازه کافی انجام نشده و تسهیلات مناسبی نیز در اختیار تاکسی‌رانان زحمتکش برای نوسازی ناوگان قرار نگرفته است. وی در ادامه گفت: با توجه به افزایش بی سابقه بهای هر دستگاه تاکسی، رایزنی‌هایی با بانک‌ها برای اختصاص تسهیلات 75میلیون تومانی انجام گرفته و مبلغ خودرو فرسوده نیز به مبلغ 10میلیون تومان قیمت گذاری شده است و با اتخاذ با این طرح امیدواریم شاهد استقبال رانندگان و نوسازی ناوگان تاکسی‌رانی باشیم. همچنین لایحه ای از سوی شهرداری در حال تدوین برای ارائه به شورای اسلامی شهر شیراز است تا در طی آن 4 درصد از نرخ تسهیلات از رانندگان شریف دریافت شود و مابقی سود تسهیلات را شهرداری پرداخت کند.
رئیس سازمان مدیریت حمل و نقل مسافر درون شهری شهرداری شیراز در ادامه اظهار داشت: اختصاص این مبلغ در شرایط کنونی بار مالی مضاعفی را به مدیریت شهری تحمیل می‌کند. اما اقدام ارزنده ای برای حمایت از تاکسی‌رانان و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری خواهد بود و از آلایندگی‌های محیط زیستی نیز جلوگیری خواهد کرد. 
پیش بینی می‌شود با این راهکار بیش از 1000 دستگاه تاکسی از 5000هزار تاکسی فرسوده شیراز نوسازی شوند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی