[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۳۸
  • دوره جدید

جان دوباره در کالبد بافت‌های فرسوده، روزنامه شیراز نوین

براساس مصوبه شورای شهر شیراز صدور پروانه ساختمانی در پهنه‌های بافت فرسوده از تخفیف و کاهش عوارض 50 تا 100 درصدی برخوردار هستند؛ خبری که می‌تواند باعث تنفس تازه در کالبد بافت‌های فرسوده شهر شیراز که عمدتاً در محدوده مرکزی شهر واقع شده‌اند، ایجاد نماید. اما این مشوق‌ها در بافت‌های فرسوده ای است که معمولاً کمترین ایمنی را در برابر زلزله دارند و ساکنان آنها از توانایی مالی برای پرداخت هزینه‌های عوارض را ندارند. پس این تخفیف‌ها می‌تواند گام اساسی برای یک اقدام ارزشمند در بافت‌های فرسوده باشد که می‌تواند در مسیر شهرسازی و ارائه خدمات تحول شگرفی را در دل محلات قدیمی شیراز ایجاد نمایند.
از مساحت ۲۲۰۰۰ هکتاری شهر شیراز، ۱۸۰۰ هکتار در بافت فرسوده مصوب واقع شده است که برابر با ۸.۲ درصد از مساحت این شهر میباشد. پهنه‌های واقع در بافت فرسوده مصوب شهر شیراز مجموعاً ۶۴ محله را شامل می‌شود که به ترتیب بیشترین تعداد در محدوده منطقه ۲ شهرداری شیراز با مجموع پانزده محله و در مرتبه بعدی منطقه ۷ شهرداری شیرازبا مجموع ۱۱ محله واقع شده اند.
5 منطقه شهری با بیشترین مساحت بافت‌های فرسوده
به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری شیراز به لحاظ مساحت بیشترین مساحت بافت فرسوده در مناطق هشت، دو، یازده، هفت و سه شهرداری شیراز واقع شده اند.
جواد بهادری معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز درباره ارائه مشوق‌های نوسازی در بافت‌های فرسوده و چگونگی عملکرد آن گفت: براساس قانون، شهرداری‌ها موظف هستند حداقل به میزان ۵۰ درصد تخفیف عوارض نوسازی را لحاظ نمایند که خوشبختانه در شهر شیرازاین میزان بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد در پهنه‌های مختلف وجود دارد.
وی افزود: در سال ۱۳۹۷ پس از گذشت ۷ سال از تجربه مداخله در بافت فرسوده و نوسازی و بهسازی در این پهنه‌ها، مجموعه ضوابط و مقررات تشویقی در این بافت بازنگری شد و با هدف ارائه خدمات هرچه بیشتر به ساکنین و تشویق حداکثری به نوسازی، مصوبه شورای اسلامی شهر شیراز تدوین و ابلاغ شد.
بهادری تصریح کرد: به این ترتیب در حال حاضر برای تشویق به تجمیع و حذف ریزدانگی قطعات مسکونی و همچنین برای تشویق روند نوسازی در محله‌های کمتربرخوردار به لحاظ امکانات شهری، حداقل ۵۰ درصد تخفیف تا حداکثر ۱۰۰درصد تخفیف بر روی آیتم‌های عوارض صدور پروانه ساختمانی اعمال می‌گردد.
وی افزود: به این شکل که عوارض صدور پروانه ساختمانی، عوارض تراکم ساختمانی، عوارض ارزش افزوده ناشی از طرح‌های عمرانی (عوارض حق مشرفیت)، هزینه آسفالت، مجوز حفاری و موافقت اصولی در کاربری مسکونی تا سقف ۷۰، ۸۵ و ۱۰۰ درصد به ترتیب در پهنه‌های A، B و C کاهش می‌یابد.
معاون معماری و شهرسازی شهرداری اظهار کرد: از جمله سایر مشوق‌ها کاهش هزینه قطع اشجار در کل بافت فرسوده به میزان 30 درصد و در بافت تاریخی فرهنگی به میزان 50 درصد است و همچنین امکان تقسیط عوارض بدون پیش پرداخت و به صورت سی ماهه و بدون کارمزد است.
بازویی به نام دفاتر تسهیلگری
به گفته بهادری یکی از تأثیرگذارترین مداخلات در بافت فرسوده طی یک دهه گذشته در کشور، استقرار دفاتر تسهیلگری و خدمات نوسازی در محلات است که رسالت اصلی آنها تشویق ساکنین به نوسازی می‌باشد و این هدف را از طریق اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به ساکنین، پیگیری تأمین خدمات مورد نیاز محلات هدف نظیر احداث پارک، فضای فرهنگی یا ورزشی، کاربری‌های بهداشتی-درمانی، آموزشی، ترمیم شبکه تأسیسات زیربنایی در محله و... به انجام می‌رسانند.
تهیه بانک اطلاعاتی سرمایه‌گذاران بافت فرسوده
معاون معماری و شهرسازی ادامه داد: همچنین با تشکیل بانک اطلاعات از سرمایه‌گذاران راغب به فعالیت در بافت فرسوده و مهندسین مایل به ارائه خدمات مهندسی در این پهنه‌ها، به ساکنین در فرایند نوسازی کمک خواهند کرد.
فعالیت 12 دفتر تسهیلگری
بهادری ابراز داشت: در حال حاضر در شهر شیراز پس از ابلاغ مصوبه شورای در سال ۹۷، فراخوان عمومی برای تأسیس دفاتر تسهیلگری در کلیه محلات بافت فرسوده در روزنامه‌های کثیرالانتشار در دو نوبت ارائه شد و پس از بررسی و امتیازدهی به متقاضیان، در نهایت ۵۷ تیم متقاضی استقرار در محدوده‌های بافت فرسوده احراز صلاحیت شدند و تاکنون ۱۲ دفتر با طی مراحل انعقاد قرارداد، تجهیز و استقرار، فعالیت خود را آغاز نموده اند.
یک عملکرد برای بازدهی 100درصد
به گفته معاون معماری و شهرسازی شهرداری شیراز یکی از مهم ترین تغییرات عملکرد شهرداری در زمینه نوسازی بافت فرسوده طی سال‌های اخیر، پرداخت ۱۰۰ درصد حق الزحمه دفاتر تسهیلگری توسط شهرداری است که با کیفیت خدمات ارائه شده توسط دفاتر مذکور تناسب دارد و به‌عنوان یکی از عوامل مؤثر بر افزایش روند نوسازی عمل می‌کند.
سه رکن اصلی در نوسازی بافت‌های فرسوده
بهادری با بیان اینکه همه آنچه ذکر شد مربوط یک رکن از مثلث نوسازی بافت فرسوده است، بیان کرد: دو رکن دیگر مشوق‌های دولتی و شرایط ا قتصادی ساکنین و بخش خصوصی برای نوسازی است. در واقع سه رأس این فرآیند را دولت، شهرداری و بخش خصوصی و مردم تشکیل می‌دهند.
معاون معماری و شهرسازی عنوان کرد: مشوق‌های موجود که به عهده دولت می‌باشند، ارائه وام‌های نوسازی بافت فرسوده به ازای هر واحد مسکونی است و همچنین اعطای وام‌های ودیعه مسکن که تاکنون در استان فارس به متقاضیان پرداخت شده است. بهادری عنوان کرد: نقشه بافت‌های فرسوده مصوب شهر شیراز در سایت شهرداری شیراز بارگزاری گردیده است و برای استعلام قرارگیری قطعات ملکی در این محدوده و اطلاع از جزئیات تشویق‌های نوسازی و میزان تخفیف عوارض و معرفی به اداره کل راه و شهرسازی استان فارس برای دریافت وام، متقاضیان می‌توانند ازطریق شهرداری‌های مناطق یا اداره بازآفرینی محلات شهری معاونت شهرسازی و در محلاتی که دفاتر تسهیلگری در آن مستقر هستند از طریق این دفاتر، اقدام نمایند.
موانع نوسازی بافت‌های فرسوده
معاون شهردار شیراز درباره استقبال از این تسهیلات در نوسازی بافت‌های فرسوده به چه میزان بوده است و چقدر توانسته در احیا و نوسازی بافت‌های مسکونی فرسوده راهگشا باشد، عنوان کرد: یکی از بزرگ‌ترین موانع نوسازی بافت‌های فرسوده عوامل اقتصادی هستند؛ با افزایش میزان تخفیف، مبلغ وام و ودیعه مسکن متناسب با نرخ تورم، می‌توان انتظار داشت روند نوسازی نیز افزایش یابد. تسهیلات بانکی موجود به واحدهای نوسازی شده در بافت فرسوده شهر شیراز توسط اداره کل راه و شهرسازی معرفی و توسط بانک‌های عامل استان، به متقاضیان متناسب با اعتبارات سالیانه و تخصیص بودجه‌های سالیانه پرداخت شده است .
مشکل مستأجران بافت‌های فرسوده
بهادری ابراز داشت: یکی از مشکلات در نوسازی بافت‌های فرسوده عدم وجود سکونت مالکان در این منازل است که امکان استفاده از تسهیلات را برای مستأجران غیرممکن می‌کند یا بی رغبتی برخی از مالکان به دلیل عدم ارتفاع بنا یا طبقات است در بافت‌های فرسوده که معمولاً هم‌جواری در بافت تاریخی دارند. وی خاطرنشان کرد: در محدوده بافت‌های فرسوده متناسب با سایر محلات، بخشی از ساکنین را مستأجران تشکیل می‌دهند. درواقع تسهیلات نوسازی و بسته‌های تشویقی و تخفیف عوارض موجود، متناسب با شرایط مالکین در نظر گرفته شده است. بهادرزی درباره امتیاز نوسازی و مشوق‌های بافت فرسوده گفت: بایستی توجه کردکه بافت فرسوده با سه شاخصه کمبود دسترسی به معابر، مساحت کم قطعات و ناپایداری ابنیه، شناسایی شده است.
وی تصریح کرد: درخصوص ضوابط و مقررات شهرسازی نظیر تراکم ساختمانی و تعداد طبقات، نیز لازم به ذکر است که نوسازی بافت فرسوده نبایستی منجر به تولید مسکن بی کیفیت گردد. شهرداری شیراز با در نظر گرفتن این اصل اساسی، تأمین فضای باز به ازای هر واحد، تأمین پارکینگ، تأمین معبر متناسب با تراکم ساختمانی در توسعه آتی به شکلی که معابر پاسخگوی حداکثر بارگذاری تراکمی طرح‌های تفصیلی باشند را به عنوان مهم‌ترین نکاتی که در فرایند نوسازی بایستی اجرا شود را همواره مدنظر قرار داده است.
افزایش میزان ۳۰ درصدی متراژ زیربنای نوسازی‌شده
بهادری در پاسخ به این سؤال که از زمان اجرای این مصوبه شورا مبنی بر استفاده از مشوق‌های نوسازی یا همان تخفیف‌ها چندپرونده تشکیل شده است اظهار کرد: با مقایسه آمار نوسازی در بافت فرسوده در سال ۱۳۹۷ که بالاترین رقم نوسازی بافت فرسوده طی ۷ سال گذشته را به خود اختصاص داده بود و همچنین در پایان این سال قوانین محلی برای تشویق به نوسازی تغییرکرد، با ارقام مشابه در سال ۱۳۹۸، به نظر می‌رسد افزایش میزان تخفیف عوارض، به میزان ۳۰ درصد موجب افزایش مجموع متراژ زیربنای نوسازی شده گردیده است.
معاون شهردار شیراز خاطر نشان کرد: این میزان در افزایش تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده برابر با ۲۱ درصد است و در مجموع مساحت عرصه برابر با افزایش ۲۸ درصدی است. پیش بینی می‌شود با توجه به تحلیل اقدامات گذشته، با استقرار دفاتر تسهیلگری و تشویق ساکنین، این رقم افزایش چشمگیری داشته باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی