[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۴۱
  • دوره جدید

۹ دلیل برای مصرف کدوحلوایی، روزنامه شیراز نوین

کدوحلوایی جزو آن مواد غذایی سالم و مغذی است که به فصلش باید از مصرف آن غافل نشوید. انواع مختلفی از این نوع کدوها وجود دارد که ما بیشتر با دو نوع گرد و گلابی شکل آن آشنا هستیم. به گزارش تبیان، کدو حلوایی علاوه بر اینکه خوشمزه است و می‌توان از آن در تهیه انواع غذاها و کیک و دسر و... استفاده کرد، فواید زیادی نیز برای بدن دارد. به این ترتیب که از گوشت آن گرفته تا تخمه هایش قابل خوردن و مفید هستند. در ادامه این مطلب شما را با گوشه ای فواید این کدوی نارنجی بیشتر آشنا می‌کنیم.
ارزش غذایی کدوحلوایی
کدوحلوایی یک ماده غذایی بسیار مغذی با میزان کالری اندک است. هر 100 گرم از این ماده غذایی حاوی مواد زیر است:
انرژی 20 کیلوکالری، ویتامین ث 8 درصد نیاز روزانه، پتاسیم 7 درصد نیاز روزانه، مس، منگنز و ریبوفلاوین 5 درصد نیاز روزانه، ویتامین ای 4 درصد نیاز روزانه، آهن 3 درصد نیاز روزانه.
کدوحلوایی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند
در فصل سرما، کدوحلوایی از بدن ما در برابر انواع ویروس‌ها محافظت می‌کند. چون حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است و باعث تقویت دستگاه ایمنی بدن می‌شود. رنگ نارنجی این کدوی خوشمزه سرشار از کاروتنوئیدهاست. در بین این ترکیبات، بتاکاروتن برای سلامتی فوق العاده است چون به بدن کمک می‌کند تا ویتامین A تولید کند. این ویتامین نیز سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و با ابتلا به بیماری‌های فصل سرما مقابله می‌کند. نتایج پژوهش‌های اخیر نشان داده است که این ویتامین برای سلامت روده‌ها بسیار ضروری است؛ چون باعث تقویت پرزهایی که سطح آن را پوشانده می‌شود و به این ترتیب به مقابله با عفونت‌ها کمک زیادی می‌کند. علاوه براین، ویتامین A می‌تواند از پیری زودهنگام قدرت بینایی پیشگیری کرده و باعث تقویت آن شود.
مفید برای سلامت چشم‌ها
دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد کدوحلوایی برای سلامت چشم‌ها مفید است. اول اینکه همان طور که گفته شد سرشار از بتاکاروتن است و به شبکیه چشم کمک می‌کند تا نور بیشتری جذب کند. بنابراین قدرت بینایی را سالم نگه می‌دارد. علاوه بر این ترکیب مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در این ماده غذایی باعث حفاظت چشم‌ها در برابر دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری می‌شود. نتایج پژوهشی که در آمریکا انجام شده نشان می‌دهد افرادی که از دژنراسیون ماکولای چشم رنج می‌برند می‌توانند با مصرف مکمل حاوی ترکیب زینک، ویتامین C، ویتامین E، بتاکاروتن و مس سرعت پیشرفت بیماری را کاهش دهند. خوشبختانه کدوحلوایی نیز این ویتامین‌ها و مواد معدنی را به طور یکجا دارد و مصرف منظم آن می‌تواند به سلامت چشم‌ها کمک زیادی بکند.
مفید برای پوست
آنتی اکسیدان‌های موجود در کدوحلوایی به‌خصوص بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین E موجود در آن برای سلامت پوست مفید هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان داده است که بتاکاروتن برای حافظت پوست در برابر اشعه ماورای بنفش خورشید مؤثر است. یادتان باشد که مصرف مواد غذایی سرشار از بتاکاروتن مانند کدوحلوایی می‌تواند باعث بهبود بافت و ظاهر پوستتان شود.
مفید برای مقابله با سندرم متابولیک
سندرم متابولیک باعث بروز یک سری مشکل در سلامتی می‌شود. اگر نمی‌دانید که این سندرم به چه معنایی است باید بگوییم که بزرگی و چاقی در ناحیه شکم را سندرم متابولیک می‌گویند. متأسفانه این مشکل نیز با بیماری‌های دیگری مانند پرفشاری خون، مشکلات قند خون و میزان تری گلیسیرید خون در ارتباط است. حتماً می‌دانید که عوامل ذکرشده نیز باعث افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شوند. به عقیده متخصصان مصرف مواد غذایی حاوی بتاکاروتن می‌تواند باعث کاهش سندرم متابولیک شود. برای جلوگیری از چاقی شکمی علاوه برای کنترل تغذیه باید تحرک بدنی مناسب نیز داشته باشید.
مفید برای فشارخون
کدو حلوایی حاوی میزان زیادی پتاسیم است. بنابراین تأثیر مثبتی روی سلامت عروق دارد. توصیه می‌کنیم برای کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و کنترل فشار خونتان از خواص کدوحلوایی و تخمه‌های آن غافل نشوید.
التیام‌دهنده سوختگی‌ها
اگر در حین آشپزی یا کارهای خانه دچار سوختگی یا بریدگی و خراش روی پوست شده باشید می‌توانید از کدوحلوایی استفاده کنید. گوشت کدوحلوایی خام می‌تواند جای سوختگی و زخم‌های سطحی را تسکین دهد. برای این کار مقداری کدو را له کرده و روی پوست قرار دهید تا احساس سوزش آن برطرف شود.
مؤثر برای رفع یبوست
افرادی که به طور مرتب دچار یبوست می‌شوند می‌توانند از فواید کدوحلوایی بهره مند شوند. چون این کدوی خوش رنگ سرشار از فیبر است و خاصیت ضدیبوستی دارد. کدوحلوایی برای افرادی که به مشکلات روده دچار هستند نیز توصیه می‌شود. تخمه‌های کدوحلوایی سرشار از آهن است و به این ترتیب برای مقابله با کم خونی و خستگی مفید هستند. اگر مضطرب هستید و استرس زیادی دارید یا از سندرم پیش از قاعدگی رنج می‌برید از خوردن تخمه‌های کدو غافل نشوید.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی