[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۴۲
  • دوره جدید

آمار و اطلاعات ، روزنامه شیراز نوین

فرزاد وثوقی - روزنامه نگار

farzad_vossoghi@yahoo.com

دستیابی به قطعیت امور و رسیدن به نتایج مؤثر با مراجعه به آمارها محقق می‌شود. درواقع برای مقدمه انجام هرکاری یا برآورد نتایج آن باید به آمارها مراجعه کرد. اما آمارها چندان موثق نیستند و این روزها آمارسازی چیزی شبیه فاکتورسازی‌های جعلی است که نه اعتباری دارند و نه مورداعتماد هستند.
فیلترینگ اخبار و گزارش‌ها و البته دست‌بردن در آمارهای مورداشاره، باعث سلب اعتماد عمومی شده است. اینکه ملت براساس یک سنت دیرینه، اخبار داخلی را از رسانه‌های خارجی دنبال می‌کنند، واقعیتی است که شاید سابقه آن به دهه ۵۰ بازمی‌گردد...

در آن سال‌ها نیز تمامی اخبار از رادیو‌های خارجی دنبال می‌شد و پخش اطلاعات دقیق و تعجب برانگیز از این مداخله رسانه ای که با سرمایه گذاری هنگفتی انجام می‌شد و می‌شود، هم سؤال برانگیز بود و هم شنیدنی؛ چرا که رسانه‌های خارجی با توسل به منابع مطلع وموثق داخلی، اخبار را با جذابیت بیشتری در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دادند و می‌دهند و در مقابل نه سرمایه‌گذاری در حوزه اطلاع رسانی داخلی انجام شده و نه اطلاعات موثق و دقیقی از سوی رسانه‌های داخلی ارائه می‌شود. اینکه چرا رسانه‌های داخلی تا این حد در حصار و فقر اطلاع رسانی و اطلاعات قرار دارند نیازمند یک آسیب شناسی جدی است. آسیب شناسی که باید در آن ابعاد اعتماد عمومی و بازگشت دوباره آن را موردتوجه قرار دهد.
اخبار بدون تحلیل، فاقد وجاهت در بعد اطلاع رسانی است درواقع اخباری که توانایی و ظرفیت تحلیل و بررسی ندارند، در محک عمومی فاقد پذیرش است.
ما این روزها با اخبار و آماری طرف حساب هستیم که نه تنها قابل تحلیل نیستند، که محتوای آماری آنان نیز با اشکالاتی در بحث تطبیق با واقعیات اجتماعی اقتصادی روبه‌روست. به‌طور مثال، رشد اقتصادی در میزان با بی‌ارزشی پول ملی و تورم شدید و افسارگسیخته، رشد صادرات در میزان با تحریم‌های اقتصادی و فقدان تعامل بانک‌های جهانی با ایران، درآمدهای ارزی در میزان با برخورد با تجار و عدم توان در بازگشت ارز ناشی از صادرات و ماجرای عجیب کارت‌های بانکی و تجاری که به نام کارتن خواب‌ها شناسایی شد. داستان عجیب حساب‌های بانکی بلاصاحب که در غوغاسالاری و موج اخبار و گزارش‌های داخلی و خارجی محو شد. ماجرای اختلاس‌های میلیارد دلاری و بی تفاوتی مدیران کشور و البته خروج آزادانه اختلاس‌ها به سمت بانک‌های خارجی و تجمیع ثروت در آن سوی مرزها، نشان دهنده فساد پذیری ماجرای اطلاع رسانی با گسترش شبکه‌های مجازی است. اخبار باید در جهت تعامل با تولید، چه در حوزه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی همراه باشد. اخباری که از تعاملات بخشی و فاکتور اعتماد مردمی برخوردار نباشد، فاقد وجاهت است.
نقطه سرخط؛ در سال‌های گذشته اخبار و گزارش‌های بی شماری از فقر، حاشیه نشینی، مهاجرت از روستا‌ها، بیکاری و رشد قاچاق و روسپی‌گری، تجمعات کارگری برای احقاق حقوق از دست رفته و البته شعار‌های رنگی نامزدهای انتخابات مجلس و البته نمایندگان حال حاضر یا رؤسای جمهور را شاهد بوده ایم؛ اما کدام‌یک از این سیاسی بازی‌ها مؤثر و درمانگر این بحران‌های اجتماعی اقتصادی بوده اند. 
به‌طور مثال، پدیده در حال اتفاق قبرخوابی یا زندگی در درون یک آبراه در شرایطی تیتر درشت رسانه‌ها می‌شود که به وسیله آن قصد دارند طرف مقابل در جبهه سیاسی را مورد تضعیف مقطعی قرار دهند و قرار نیست این مشکلات حل و فصل شود. پدیده اخبار هدایت شده در دهه‌های اخیر چونان تاریخ نویسی فاتحان است. تاریخ آن‌طور نوشته می‌شود که فاتحان میل دارند یا اخبار آنگونه هدایت و تنطیم می‌شوند که صاحب اطلاعات میل دارند.
در مجموع روند اطلاع رسانی متأثر از روند اقتصادی، چندان مطلوب نیست. رسانه‌های خارجی از همین فرصت استفاده کرده و خلأ موجود را با سرمایه گذاری لازم پر کرده اند. ما نیز در مقابل این تأثیرات بی تفاوت تنها به شعارها بسنده می‌کنیم. شعارهایی که کاربردی نیست و لازمه سیاست‌های روز است.
مع الوصف اگر می‌توانستیم رکن چهارم‌ دمکراسی باشیم و ناظر بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی، می‌شد ناظر بر سالم سازی امور بود؛ اما وقتی ناظری نیست و نظارتی وجود ندارد، باید با همین اوضاع و احوال ساخت و باخت.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی