[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۴۰
  • دوره جدید

تراکم ترافیک روی پل کابلی ، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
به همت شهرداری شیراز آیین افتتاح پروژه چپ‌گرد دلگشا برگراز شد. این مراسم صبح دیروز سه شنبه ۲۷ آبان ماه با حضور جمعی از اعضای شورای اسلامی شهر شیراز، معاون عمرانی شهرداری شیراز، شهردار منطقه سه و با همراهی اصحاب رسانه در محل پروژه برگزار شد.
 شیراز، کارگاه بزرگ سازندگی
نواب قائدی رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز در آیین بهره برداری از پل چپ‌گرد دلگشا گفت: در شرایط سخت اقتصادی کلان شهر شیراز کارگاه سازندگی و عمران پروژه‌های شهری است؛ به طوری که در شرق شیراز پروژه بلوار مولوی، در جنوب تقاطع غیر همسطح و در شمال شرق بزرگراه شهید سپهد سلیمانی اجرا شده است. همچنین تکمیل و خطوط 2 و 3 مترو در حال انجام است. وی با اشاره به اینکه احداث تقاطع چپ‌گرد دلگشا از مصوبات شورای چهارم بوده و کلنگ زنی شده است اما به دلیل مشکلاتی از جمله تملک به اتمام نرسید و نیمه کار باقی مانده بود افزود: یکی از سؤال‌های متداول شهروندان درباره زمان بهره برداری از این پروژه بود که در شرایط سخت اقتصادی شهرداری شیراز با تملک‌های مورد مسیر و رفع اشکلات فنی در جهت رضایتمندی شهروندان به بهره برداری رسید. قائدی یادآور شد: در مسیر تکمیل این تقاطع بازدیدهای مختلفی از پروژه برای رفع اشکلات فنی و برخی تغییرات و همراهی پلیس راهور صورت گرفت تا بعد از بهره برداری شاهد روانی ترافیک در این محدوده منطقه 3 باشیم. رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهردار با بیان اینکه اگر معتقد هستیم شیراز پایتخت تمدن و فرهنگ ایران اسلامی و سومین شهر حرم اهل بیت(ع) و شهر گردشگر پذیری است، باید برنامه ریزی و اقدامات بر همین اساس باشد، تصریح کرد: سنگ فرش کردن خیابان ارم در مسیر توسعه گردشگری و تحقق انسان محوری و نورپردازی تقاطع‌ها از جمله اقدامات برای حفظ جایگاه شهر شیراز رضایمندی شهروندان و حفظ مزیت ان نسبت به سایر شهرهاست.
 قائدی با باور به ضرورت سنگ فرش کردن خیابان ارم در مسیر توسعه گردشگری معتقد است باید جهت حفظ و اثربخشی داشته‌های موجود در شهر شیراز برای رضایمندی شهروندان و گردشگران بهره ببریم. عضو شورای شهر شیراز با تأکید بر وظایف شهرداری و اولویت مدیریت شهری در عمران و آبادانی شهر در واکنش به برخی از اظهار نظهر درباره وظیفه شهرداری در تأمین معیشت مردم و اینکه چرا در این شرایط سخت اقتصادی اولویت پروژه‌های شهری است، تصریح کرد: با مراجعه به وظایف شهرداری می‌توان دریافت که اجرایی عملیات در قالب پروژه‌های فرهنگی و عمرانی و... از وظایف ذاتی شهرداری است. قائدی گریزی به اجرای نهضت آسفالت شهرداری در راستای پاسخگویی به یکی از مطالبه اصلی شهروندان گفت: تاکنون 3 میلیون مترمربع آسفالت در سطح معابر شهر انجام شده است که این رقم در آینده بیشتر و سطح بیشتری از معابر آسفالت می‌گردد. وی عنوان کرد: مدیریت شهری و شهرداری برنامه و پروژه‌های مختلفی را در راستای دغدغه‌های شهروند تعریف شده و اجرا شده و می‌شود در راستای رفاه آنهاست. رئیس کمیسیون عمران درباره سرنوشت پروژه تقاطع جام جم گفت: احداث این تقاطع با توجه به رینگ ترافیکی در نظر گرفته شده و اتصال به بزرگراه شهید سلیمانی و تونل کوهسار مهدی ضروری است و با توجه به لحاظ دغدغه شهروندان مشکلات در این خصوص را پیگیری کنند.
 پل کابلی مسبب ترافیک
در ادامه این مراسم سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز با تأکید بر اینکه چپ گرد دلگشا با توان فنی و مهندسی بسیار خوب سازمان عمران شهرداری شیراز احداث شده است و به لحاظ سازه‌ای هیچ‌ مشکلی ندارد، گفت: با تمام این توصیف‌‌ها از نظر ترافیکی و شهرسازی در این زمینه دغدغه ‌مندیم و انتظار داریم این موضوع در سازه‌های بعدی مد نظر قرار گیرد و مشکلات رفع شود. سعید نظری در آیین افتتاح چپ‌گرد دلگشا ضمن قدردانی از سازمان عمران، معاونت فنی و عمرانی و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز و شهرداری منطقه ۳ و پلیس راهور، اظهار کرد: تا پیش از احداث تقاطع دلگشا و پل کابلی در ناحیه ۳ شهرداری شیراز شاهد ترافیک نبودیم؛ اما متأسفانه با احداث پل کابلی، ترافیک معابر مرکزی شهر همچون خیابان لطفعلی خان زند و میدان غدیر به این بولوار منتقل شده است. وی ورود ترافیک به منطقه ۳ را دغدغه جدی مدیریت شهری اظهار کرد و ادامه داد: تا پیش از این، بولوار پیرنیا با وجود چندین نمایندگی خودرو، پمپ بنزین و پمپ گاز ترافیک نداشت؛ در حالی که امروز به‌ ویژه با وجود ترمینال شهید کاراندیش با عنوان یکی از مهم ‌ترین پایانه‌های مسافربری و گردشگرپذیر شیراز با بحران در این بولوار مواجه هستیم. سخنگوی شورای اسلامی شهر شیراز عنوان کرد: دل‌ نگرانی که راجع به سازه دلگشا وجود داشت، برای تقاطع جام جم نیز وجود دارد که در فاصله حدود یک و نیم تا دو کیلومتر امکان عبور و مرور عابر پیاده در عرض بلوار هفت تن وجود ندارد و حتی اگر پل عابر پیاده‌ای نیز احداث شود باز هم منطقه گردشگری دلگشا و فضاهای مسکونی اطراف این پل دچار تنگنا می‌شوند؛ چرا که از اساس نقش عابر پیاده در این پروژه دیده نشده است. عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر شیراز افزود: سازه تقاطع دلگشا یکی از بهترین و بی عیب ترین تأسیسات شهری است که توسط متخصصان شهر و سازمان عمران شهرداری شیراز احداث شده و قابل تقدیر است اما این توان فنی باید با مطالعات شهرسازی و ترافیکی در دیگر سازه‌های آتی همراه شود.وی تأکید کرد: همین دغدغه‌ها در خصوص منظر شهری و توجه به عبور عابر پیاده و مسائل زیست محیطی و گردشگری وجود دارد.نظری همچنین به برخی پرسش‌های شهروندان در فضای مجازی در خصوص عدم اجرای پل‌ها و پروژه‌های بزرگ مقیاس اشاره و تصریح کرد: در پاسخ باید گفت که پروژه‌های بزرگ در این دوره از شورا و شهرداری، کمتر از دوره قبل نیست اما انتظار داریم اطلاع‌رسانی بهتری در این حوزه صورت گیرد تا شهروندان نیز از اجرا و احداث پروژه‌های بزرگ در شهر، مطلع شوند.
 اجرای 27 پروژه بزرگ توسط شهرداری
معاون عمرانی شهرداری شیراز هم در این مراسم گفت: این پروژه با هدف تکمیل رینگ‌های شهر در شورای چهارم اجرا و ظرف مدت ۶ ماه سازه آن تکمیل شده اما در ادامه تملک مسیر آن با مشکلاتی همراه شد که تا امروز به طول انجامید. اسماعیل صالحی افزود: برای اجرا و تملک این پروژه بالغ بر ٣۶میلیارد تومان هزینه شده است. وی افزود: یکی از مواردی که باید به آن توجه کرد آن است که با توجه به گسترش شهرنشینی، حاشیه نشینی و به ویژه افزایش تعداد خودروها مدیریت شهر باید همواره به فکر ایجاد راه‌های جدید باشد و همه پروژه‌ها قبل از اجرا کارشناسی می‌شوند اما بحث سر این است که قبل از اجرا بیشتری کارشناسی شود که این کار را بیشتر انجام می‌دهیم. صالحی در خصوص انتقاد عضو شورای شهر در خصوص ضعف در اطلاع رسانی شهرداری شیراز ادامه داد: ان‌شاءالله در اطلاع رسانی هم تلاش می‌کنیم تا اقدامات بهتری انجام دهیم. امروز شهرداری به رغم وجود کرونا پروژه‌های بزرگی را اجرا می‌کند و در همین راستا به جز پروژه‌های ٢٧گانه بزرگ شهری که توسط معاونت عمرانی در دست اجرا دارد، ١۵٠پروژه دیگر هم توسط مناطق در حال اجراست که برخی تا پایان سال و برخی تا روز شیراز به بهره برداری می‌رسد. وی از پروژه بزرگراه شهید سپهبد سلیمانی، تقاطع شهدای سلامت و تقاطع نیایش به عنوان برخی از پروژه‌های بزرگ در دست اجرای شهرداری شیراز یاد کرد.
 توجه مدیریت شهری به عبور و مرور ایمن
شهردار منطقه سه شیراز نیز با اشاره به اینکه شهروندان به طور مکرر علت تأخیر در افتتاح پروژه را سؤال می‌کردند، اظهار کرد: تملک مسیر در هر پروژه ای معمولاً مرحله ای پیچیده و زمان بر است که موجب طولانی شدن روند اجرا پروژه می‌گردد. در این پروژه نیز در ضلع شمالی آن ۱۲ پلاک را شهرداری تملک کرده بود اما تملک سه پلاک باقیمانده در انتهای مسیر با مشکل روبه‌رو گردید و موضوع از ناحیه مالکین در مراجع قضائی مطرح گردید و تا صدور حکم کار طولانی گردید. مسعود طهماسبی ضمن تشکر از معاون فنی و عمرانی و معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز، گفت: یکی از دغدغه‌های شهروندان ساکن در این منطقه موضوع عبور ایمن عابر پیاده در این محور بود که طراحی عبور ایمن عابرین طراحی گردیده و به‌زودی با انتخاب پیمانکار وارد فاز اجرایی خواهد شد. وی افزود: با افتتاح این پروژه شاهد روانی ترافیک در این محور خواهیم بود.
شایان ذکر است پروژه پل چپ‌گرد دلگشا با اعتباری بالغ بر 365 میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی