[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۸۳
  • دوره جدید

خوراک ماهی، روزنامه شیراز نوین

مواد لازم برای 6 نفر
فیله ماهی سفید: 1 کیلوگرم
پیاز بزرگ: 2 عدد
هویج: 3 تا 4 عدد
فلفل دلمه ای درشت: 1 عدد
گوجه فرنگی: 4 عدد
روغن: 3 تا 4 قاشق غذاخوری
سیر: 3 تا 5 حبه
جعفری خرد شده: 1 قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
سس مایونز: 1 تا 2 قاشق غذاخوری (اختیاری)

خوراک ماهی یکی از آبدارترین و خوشمزه ترین غذاهایی است که می‌توانید با ماهی درست کنید. قطعاً این غذا بسیار بهتر از انواع سرخ کرده یا کبابی ماهی است که اکثر مواقع سفت و خشک هستند. تکه‌های ماهی سفید که در لایه‌های پیاز، هویج، کرفس، سیر تازه و... قرار گرفته و مزه آنها را جذب کرده‌اند، خیلی اشتهاآور و بی نظیر است. ما این دستور را با استفاده از ماهی سفید عنوان می‌کنیم اما شما از هر نوع ماهی مثل تیلاپیا، هامور، سنگسر، شیر، قدر و… می‌توانید استفاده کنید. 
با درست کردن این غذا شما ترکیبی از مزه‌های بی نظیر را در یک ظرف دارید. یک ماهی نرم و آبدار که قطعاً باب میل همه است؛ مخصوصاً اگر ماهی نرم دوست دارید. شما می‌توانید تمام تدارکات این غذا را از قبل انجام بدهید و فقط نزدیک شام آن را بپزید. از این لحاظ می‌شود گفت این خوراک برای روزهای شلوغ کاملاً مناسب است؛ البته به شرط آنکه هویج و سیر رنده شده، کرفس و جعفری خرد شده و… را آماده داشته باشید. ضمناً می‌توانید در این خوراک ماهی از ادویه غذاهای دریایی استفاده کنید و به معنای واقعی طعمش را بی نظیر کنید. 

طرز تهیه 
مرحله اول: ماهی را تفت دهید. 
فیله ماهی را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و با استفاده از حوله کاغذی رطوبت اضافی آن را بگیرید. مقدار نمک، فلفل سیاه و هر نوع ادویه ای که دوست دارید روی آن بپاشید. در یک تابه نچسب حدود 1 قاشق روغن بریزید و وقتی گرم شد ماهی‌ها را داخل آن قرار دهید. هر طرف ماهی را حدود 2 تا 3 دقیقه سرخ کنید، در واقع مرکز ماهی باید خام باقی بماند. وقتی تمام ماهی‌ها را سرخ کردید آنها را به ظرفی دیگر منتقل کرده و کنار بگذارید. 
مرحله دوم: سبزیجات را آماده کنید. 
هنگامی که ماهی‌ها در حال سرخ شدن هستند هویج‌ها را رنده کنید. هسته‌های گوجه را دربیاورید و نگینی خرد کنید (گوجه را رنده یا میکس نیز می‌توانید بکنید). فلفل دلمه ای را نیز به شکل نوارهای باریک برش بزنید. پیازها را خلالی و سیرها را له کنید. کرفس‌ها را نیز خیلی نازک برش بزنید. اگر گوجه فرنگی تازه در اختیار ندارید می‌توانید از سس گوجه یا پوره‌های آماده استفاده کنید. 
مرحله سوم: سبزیجات را تفت دهید. 
فر را روشن کنید و روی درجه حرارت 350 فارنهایت (175 سانتی گراد) قرار دهید. یک قاشق دیگر روغن را روی حرارت متوسط گرم کنید و هویج، پیاز و کرفس را به آن بیفزایید. نمک و فلفل را نیز بریزید تا سبزیجات مزه دار شوند. 5 تا 7 دقیقه آنها را بپزید تا سبزیجات نرم شوند. در ادامه فلفل دلمه ای، سیر و گوجه را نیز به محتویات ماهی تابه اضافه کنید. در این مرحله می‌توانید از هر نوع چاشنی دلخواه مانند ادویه غذاهای دریایی، سبزیجات خشک و… برای سس خوراک ماهی استفاده کنید. حتی می‌توانید مقدار بیشتری فلفل بزنید. این مواد را 8 تا 10 دقیقه دیگر بپزید. وقتی شعله را خاموش کردید جعفری تازه را نیز به سس اضافه کنید. 
مرحله چهارم: خوراک ماهی را برای پخت آماده کنید. 
در یک ظرف مناسب نیمی از سبزیجات را بریزید، سپس قطعات ماهی را روی آن بچینید. با استفاده از سبزیجات باقی مانده روی ماهی را کاملاً بپوشانید. در پایان یک لایه سس مایونز نیز روی آنها بکشید (استفاده از مایونز اختیاری است اما لطافت خوبی به غذا می‌دهد). روی ظرف را با فویل بپوشانید و به مدت 30 تا 40 دقیقه در فر قرار دهید. از آنجا که ماهی و سبزیجات از قبل پخته شده اند آماده شدن این غذا چندان طول نمی‌کشد. 

نکات کلیدی 
- به جای سس مایونز از خامه ترش یا ماست چکیده نیز می‌توانید استفاده کنید. 
- روغن‌هایی مانند روغن هسته انگور، آووکادو، آفتابگردان، زیتون و روغن کنجد برای این خوراک قابل استفاده هستند. 
- از شوید یا ریحان می‌توانید در کنار جعفری یا به عنوان جایگزین آن در خوراک ماهی استفاده کنید. 
- می‌توانید تمام کارهای آماده سازی را از قبل انجام داده و ماهی و سبزیجات را در ظرف پخت در یخچال نگهداری کنید. در این حالت ماهی باید مقدار بیشتری در فر بماند. حدود 40 تا 50 دقیقه کافی است. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی