[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۱۷
  • دوره جدید

راه‌هایی برای مهار استرس، اضطراب و تپش قلب، روزنامه شیراز نوین

به گزارش عصر ایران، گاهی بعضی افراد اسیر استرس و اضطراب می‏شوند و بعضی هم با آن کنار می‏آیند اما به ندرت آن را سرکوب کرده و مهار آن را به دست می‏گیرند. من مدت زیادی با این موارد یعنی استرس و اضطراب زندگی کردم و داروهای زیادی را جهت درمان آن مصرف کردم اما در نتیجه هیچ کدام از آنها به طور دائمی مؤثر واقع نشد و فقط درمان موقت نتیجه مصرف دارو و قرص‌های مختلف بود.
گذشته از دلایل فیزیکی و جسمی به نظر من مواردی بسیار مهم در بروز حالات استرس و اضطراب دست دارند که من با توجه به بررسی‏‌ها و تجربیات خودم به آنها می‏پردازم.
۱. عدم اطلاع از موقعیت زمانی و مکانی که در آن قرار خواهیم گرفت.
۲. ترس از عدم بر آورده شدن خواسته.
۳. نگرانی از وقوع مشکل یا حادثه‏ای حاد.
۴. نگرانی از طرد شدگی و عدم کارآمدی.
۵. وسواس.
۶. از دست دادن موقعیت شغلی، خانوادگی، اجتماعی و…
۷. ترس از بیماری.
۸. ترس از مرگ.
و…
اگر کمی دقت کنیم درمی‏یابیم که در تمام موارد بالا «ترس» وجود دارد. منظور اینکه ترس عامل اصلی تمام استرس‌ها و اضطراب‌هاست. اگر ما بتوانیم ترس را در خود از بین ببریم به راحتی استرس را از بین برده‏ایم. ما در واقع از چیزی می‏ترسیم که یا اصلاً وجود نداشته یا اینکه احتمال به وجود آمدن آن کمتر از ۵۰ درصد است. پس چرا بترسیم؟ در اینجاست که به جمله معروف «تفکر مثبت اساس هر موفقیت است» می‏رسیم. ما با تفکر مثبت خودمان نسبت به هر چیز و هر موقعیتی به راحتی می‏توانیم ترس خود را نسبت به آن موقعیت از بین ببریم.
مثال: اگر ما از وقوع حادثه‏ای می‏ترسیم یا استرس داریم، کافی است که نوع نگاه خود را از آن موقعیتی که شاید حادثه ‏زا باشد عوض کنیم. مثلاً نگران اتومبیل فرزندمان هستیم که تصادف نکند. حال اگر با کمی تفکر با خود بیندیشیم که هم اتومبیل ترمز دارد و هم کمربند ایمنی و هم اینکه خیابان‌ها شلوغ است و رانندگی هم خوب و در آخر اینکه مرگ و زندگی دست خداست و نیز برگ از شاخه نمی‏افتد مگر به اراده او، هرگز دچار استرس و اضطراب نخواهیم شد.
مثال ۲: اگر ما از بیماری می‏ترسیم کافی است با خود تصور کنیم که هزاران نفر مانند ما یا در معرض بیماری هستند یا این بیماری حاضر ما را دارند. پس چرا نگرانی؟ تا جایی که دلمان بخواهد قرص و دارو موجود است و در آخر مثلاً ۵۰ درصد از افرادی که به این بیماری دچار بوده‏ اند جان سالم به در برده‏ اند؛ چرا ما جزء آن ۵۰ درصد سالم نباشیم؟ و در نهایت مگر نمی‏دانیم که زاد و مرگ دست خداست؛ پس نگران نباشیم و تلاش برای بهبودی خود را کنار نگذاریم.
مثال ۳: اگر ما از برآورده نشدن خواسته نگرانیم به این دلیل است که خودمان هم هنوز شک داریم که انتخاب این خواسته درست است یا خیر. اگر هم ایمان داریم نباید نگران برآورده نشدن آن باشیم چون خواسته ما بسیار خوب و معقول بوده و در راستای پیشرفت و تعالی ماست. اما اگر نشد چه می‏شود؟ (این جمله منفی است) پاسخ این است که اگر نشد، نشد. اصلاً مهم نیست. دوباره تلاش می‏کنم.
در کل استرس و اضطراب از ترس ناشی می‏شود که ترس هم از عدم وجود باور قوی به قدرت و توانایی فکر است.
نوع دیگر استرس، ترس مرضی و حملات پنیک
اما نوعی دیگر از استرس وجود دارد که ناگهان فرد دچار استرس و اضطراب می‏شود که این می‏تواند دلایل ژنتیکی داشته یا عوامل جسمی روحی در آن دخیل باشند. تنش‏ها و ناملایمات روزمره تقریباً یکی دیگر از عوامل به وجود آورنده این نوع استرس است.
علائم استرس و اضطراب
۱. تپش قلب.
۲. احساس درد در قفسۀ سینه (گاهی خیلی شدید).
۳. احساس خفگی.
۴. احساس خواب آلودگی.
۵. خستگی چشم.
۶. نیاز به دفع مزاج.
۷. اسهال، تهوع و استفراغ.
۸. حوصله هیچ کس را نداشتن.
۹. سردرد و داغی بدن.
۱۰. فشار خون بالا.
۱۱. مشکل در تنفس.
۱۲. خشک شدن دهان.
۱۳. تعریق زیاد.
۱۴. سرگیجه.
۱۵. سوزش معده.
راه‌های ساده مهار استرس و اضطراب
اکنون که علائم حالت استرس و اضطراب را کاملاً دریافتیم، باید به دنبال راه‌های مهار آن باشیم. ابتدا بدانیم که مغز انسان بهترین داروها را می‏سازد و بهترین درمان‌ها را در خودش گنجانده است. فقط راه استفاده از آنها را باید یافت و آن هم نیاز به کمی تمرین و ممارست دارد. در اینجا به راه‌های مهار استرس بر اساس تجربیات شخصی و پیشنهادات پزشکان متخصص می‏پردازم:
۱. تنفس عمیق به مدت چند دقیقه.
۲. پیاده روی و قدم زدن.
۳. سرگرم شدن به کاری خاص مثلاً نظافت منزل یا رانندگی (پرت کردن حواس خودمان به جایی دیگر).
۴. تماس با چند دوست (حضوری یا تلفنی).
۵. گوش دادن به یک موسیقی بی‏کلام.
۶. ورزش و تحرک (ترجیحاً در جمع).
۷. تفکر و تجسم مثبت از موقعیتی دیگر و مکانی دیگر.
۸. در آغوش کشیدن کسی که دوستش داریم.
۹. عدم توجه به علائم استرس.
۱۰. مدیتیشن و ریلکسیشن.
۱۱. تماشای طبیعت و دریا.
۱۲. توکل به خدا و سپردن همه چیز به دست او.
باید بدانیم که مغز ما مهم‌ترین منبع به وجود آورنده استرس و در مقابل بهترین از بین برنده آن است. نگران نباشیم. همه چیز در جای خود و به بهترین نحو اجرا می‏شود. این خودمان هستیم که شرایط را سخت می‏پنداریم و در نتیجه آنها را جذب می‏نماییم. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی