[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۷۹
  • دوره جدید

لشکر قربانیان، روزنامه شیراز نوین

سعید رضا امیرآبادی- روزنامه نگار:

هر 30 دقیقه یک‌ نفر در تصادفات رانندگی ایران کشته می‌شود. شاید مردم و مسئولان با مطالعه آمار و ارقام اندکی متوجه وخامت ماجرا شوند و اقدامات اساسی و تأثیرگذاری را در دستور کار قرار دهند. میزان قربانیان تصادفات جاده‌‌ای در ایران به‌ مراتب از تلفات جنگ‌ها، حوادث طبیعی، مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلی، سوانح هوایی و موارد مشابه بیشتر است و آمار و ارقام تکان‌‌دهنده‌‌ای در این زمینه به گوش می‌رسد. شاید ایرانیان دیگر به حوادث و تلفات بی‌‌شمار رانندگی عادت کرده باشند و دیگر سونامی کشتارهای ناشی از تصادفات باعث حیرت کسی نشود...

با نگاهی منصفانه به این نکته پی می‌بریم که سلسله عواملی دست به دست یکدیگر داده تا کشور ما در زمینه قربانیان حوادث رانندگی در دنیا پیشتاز باشد و هیچ خانواده ‌ای از مهلکه این مصیبت، جان به سلامت نبرده باشد. البته سهم هر یک از مؤلفه‌هایی که ایرانیان را در جاده‌ها به کام مرگ می‌فرستد، به یک اندازه نیست. در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای پیشگیری از این حوادث به‌عمل آمده است؛ با این حال هنوز تا مرزهای ایدئال و کاستن از شمار قربانیان، فرسنگ‌‌ها فاصله داریم و تا سال‌های نزدیک هم به‌ نظر نمی‌رسد افق‌‌های روشنی در انتظارمان باشد.
هر 30 دقیقه یک نفر در تصادفات رانندگی ایران کشته می‌شود و خودروهای فرسوده و غیراستاندارد به‌عنوان یکی از عوامل اصلی تصادفات و کشته شدن سرنشینان به حساب می‌‌آیند. سطح استاندارد و جایگاه کیفی خانواده دوست نداشتنی پرایدها که در کمال ناباوری مرز یکصد میلیون تومانی را پشت سرگذاشتند، متعلق به هزاره پیشین است. گروهی از کارشناسان پلیس بر این باورند که اتومبیل‌های پراید فقط برای حمل و نقل‌‌های درون شهری مناسب هستند و عبور و مرور آنها در شاه‌راه‌های جاده‌ ای آبستن حوادث بسیاری خواهد بود. اما متأسفانه تا زمانی ‌که این خودرو غیرایمن به‌عنوان گزینه اصلی اقشار میانی و فرودست جامعه ایران به ‌حساب می‌آید، نمی‌‌توان به عملی شدن این پیشنهاد عاقلانه و راه گشا امید بست. این اتومبیل‌‌ها آن ‌چنان در حوادث جاده‌ ای دچار فروپاشی می‌‌شوند که هیچ ‌کس نمی‌تواند نوع اتومبیل را در نگاه اول حدس بزند.
هر 30 دقیقه یک نفر در تصادفات رانندگی ایران کشته می‌‌شود و جاده‌‌های غیراستاندارد به ‌عنوان یکی دیگر از مسببان مرگ و میر ایرانیان برشمرده می‌‌شوند. با وجود اقدامات اساسی و تأثیرگزاری که در سال‌‌های اخیر در راستای استانداردسازی مسیرهای حمل و نقل انجام شده، هنوز هم کشور ایران دارای صدها کیلومتر مسیر غیرایمن و پرخطر است و هر لحظه بیم آن می‌رود که اتومبیل‌‌ها و اتوبوس‌ها به اعماق دره‌ها فروافتند. از یاد نبرده‌ ایم در ‌دی ماه ۹۷، چگونه اتوبوس دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران دچار حادثه شد و بسیاری از خانواده‌ها را برای همیشه داغدار کرد. حادثه‌های دلخراشی نظیر اتوبوس‌های راهیان نور و سرویس‌‌های دانش ‌آموزی را به این موارد اضافه کنید. جاده‌‌هایی نظیر این‌‌ها در مسیرهای اصلی و کوره راه‌‌ها انگشت‌شمار نیستند و هر لحظه بیم آن می‌رود مردم که به سوگ عزیزان‌شان بنشینند.
هر 30 دقیقه یک نفر در تصادفات رانندگی ایران کشته می‌‌شود و با وجود همه اتومبیل‌‌ها و جاده‌‌های غیراستاندارد، به‌ نظر می‌رسد فرهنگ رانندگی و احترام به قوانین در میان شماری از هموطنان آن‌ چنان که شایسته است، رعایت نمی‌شود. سبقت‌های غیرمجاز، انحراف به چپ، تخطی از سرعت مطمئنه، نبستن کمربند ایمنی و بسیاری از این‌ گونه موارد نقش بسزایی در آمار تصادفات و ازدیاد تلفات رانندگی دارند. در سال‌های اخیر پلیس به انحاء مختلف کوشیده است تا فرهنگ رانندگی و احترام به قوانین را در میان ایرانیان ارتقا بخشد. فرایند احترام به قانون گاهی با افزایش قبوض جریمه صورت گرفته است و گاهی با فعالیت‌های فرهنگی. با این ‌حال به‌ نظر می‌‌رسد در مبحث آموزش و نهادینه کردن فرهنگ رانندگی هنوز هزار راه نرفته پیش رو داریم و باید سرمایه ‌گذاری‌ها و اقدامات زیادی در دستور کار قرار گیرد. متأسفانه هنوز شمار اندکی از هموطنان به مواردی نظیر بستن کمربند ایمنی، استفاده از زنجیر چرخ، حرکت بین خطوط و عدم استفاده از تلفن همراه به چشم قوانینی دست و پاگیر و فانتزی نگریسته و از هر فرصتی برای گریز از قانون بهره می‌‌برند. نتیجه کار چنان می‌‌شود که آمار تصادفات در ایران بسیار بالاتر از استانداردهای جهانی است و جامعه تاوان مادی و معنوی فراوانی را در این زمینه متحمل می‌‌شود.
هر 30 دقیقه یک نفر در تصادفات رانندگی ایران کشته می‌شود و در کنار همه این‌ها از یاد نبریم که هنوز گروهی از شهروندان ترجیح می‌‌دهند به ‌جای استفاده از پل‌های عابرپیاده و مسیرهای خط کشی شده از مسیرهای غیرایمن برای پیمودن عرض خیابان استفاده کنند و هنوز بسیاری از موتورسواران به کلاه ایمنی به عنوان وسیله‌ ای فانتزی و غیرضروری می‌نگرند. شیوه رانندگی، استاندارد کیفی اتومبیل‌ها، بهسازی مسیرها، احترام به قوانین و فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه در ایران نیازمند یک تغییر اساسی و دگردیسی بنیادین است و تا روزی که همه ما متوجه وخامت ماجرا نشویم، هر ‌لحظه بر شمار قربانیان افزوده می‌شود؛ قربانیانی که از عزیزان ما هستند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی