[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۸۰
  • دوره جدید

عبور نهضت آسفالت از شاه‌راه رضایتمندی شهروندان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

  اشاره:
مدیریت افکار عمومی همیشه برای جامعه مسئولان پراهمیت بوده است. ده سال که از روزهای مبادای امروزی گذشت، هیچ کس به یاد نمی‌آورد که روزی روزگاری نهضت آسفالت در این شهر برپا شده بود و در روزهای تورم و کسری بودجه عملیات ترمیم معابر شهری به سوی 4 میلیون متر مربع به پیش می‌رود. اما در سوی مقابل عده ای به یاد می‌آورند که پل‌ها و تقاطع‌های چندسطحی را چه کسی ساخت؛ چراکه مردم شیراز همیشه تشنه عمران و سازندگی شهر بوده اند و نهضت‌های عمرانی برای سال‌های متمادی از آنها دریغ شده بود. به همین دلیل، مردم از سر محرومیت و فقر اطلاع رسانی به هر گروهی که آستین همت برای سازندگی کلان شهر بالا بزند روی خوش نشان می‌دهند. هرچند که در برابر برخی از پروژه‌های عمرانی یک علامت سؤال بزرگ باشد.
اما به راستی برای ارزیابی عملکرد مدیران باید درنگ بیشتری کرد. باید دید کدام پروژه در اولویت بیشتری قرار داشته و کدام طرح برای آن احداث شده که کارنامه ای را درخشان تر و پروپیمان تر نشان دهد. شاید مردم در دهه‌های آتی چیزی از نهضت آسفالت به یاد نیاورند و ساختارهای سخت بتنی -که مشکل چندانی هم از گره‌های ترافیکی حل نکردند- همچنان خودنمایی کنند. اما امروزه بسیاری از معابر فرعی و دورافتاده در پستوی کلان شهر در مسیر نهضت آسفالت قرار گرفته و شماری از آنها پس از چهار دهه مرمت می‌شوند.
باید در نظر داشت که عملیات‌های عمرانی فقط در کالبد فیزیکی زندگی شهروندان اثرگذار نیست. بلکه فعالیت مدیریت شهری نقش مؤثری در افزایش رضایتمندی و ارتقای آستانه تاب آوری جامعه خواهد داشت. به همین دلیل است که امروزه نقش مجموعه شهرداری‌ها را در کیفیت زندگی شهروندان پررنگ ارزیابی می‌کنند. کم کاری‌های آنان بر گسترش نارضایتی از شرایط دامن زده و فعالیت ثمربخش آنها می‌تواند به جوشش انرژی مثبت در جامعه بینجامد. شاید افزایش سرانه رضایتمندی مهم‌ترین مؤلفه ای باشد که در روزهای سخت و دشوار کنونی به آن نیازمند باشیم. در ده سال آینده شاید هیچ کس آغاز نهضت آسفالت امروز را به یاد نیاورد، اما در شرایط کنونی می‌توان با توسل به آن اندکی از حجم نارضایتی‌های اقتصادی که بر سر ملت مظلوم ایران سایه افکنده، کاست. به همین بهانه مروری گذرا به فعالیت شهرداری شیراز در زمینه نهضت آسفالت داریم.
 پاسخگویی به مطالبات شهروندان
شهردار شیراز نهضت آسفالت را یکی از مطالبه‌های اصلی شهروندان ارزیابی کرد و گفت: طبق نظرسنجی انجام شده خواسته اصلی شهروندان در9 منطقه از مجموع ۱۱ منطقه شیراز، بهبود وضعیت آسفالت معابر است و براساس خواسته مردم عزم جدی شهرداری برای نهضت آسفالت معابر سطح شهر استوار شده است. حیدر اسکندرپور حفاری‌های سازمان‌های خدمات رسان و توسعه‌ی ناهمگون شهرک‌ها و مناطق را از جمله دلایل مشکل آسفالت معابر سطح شهر دانست و اضافه کرد: ضروری است علاوه بر آسفالت معابر سطح شهر، کارشناسان کنترل کیفی نیز بر کیفیت و نحوه آسفالت ریزی نظارت کنند تا شاهد ارائه خدمتی با کیفیت به شهروندان باشیم. وی با اشاره به تأثیر مستقیم خواسته‌ مردم مناطق در آغاز اجرای نهضت آسفالت، گفت: امروزه در شهرهای مدرن انجام پروژه‌های مختلف بر اساس خواست و نظر مردم صورت می‌گیرد و با افتخار می‌گویم که برای اولین بار این پروژه‌ بزرگ شهری بر اساس نظرسنجی مستقیم از شهروندان، برنامه‌ریزی و اجرا شد. شهردار شیراز خاطرنشان کرد: خوشحالم که به عنوان مدیری که به رضایت‌مندی مردم و تأمین نظرات شهروندان باور دارم، بر اساس خواسته شهروندان عمل کرده‌ام.مهندس اسکندرپور از شهرداران مناطق خواست تا در نیمه‌های شب و همزمان با فعالیت کارگران خدمات شهری و پاکبانان در خیابان‌ها تردد کنند تا معابر مشکل دار از نظر آسفالت را شناسایی کرده و متوجه شوند خواسته‌ شهروندان مبنی بر بهبود وضعیت آسفالت معابر به حق است.
 نهضت آسفالت برای تأمین آرامش مردم
رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر شیراز در این زمینه می‌گوید: در طرح «نهضت آسفالت معابر»، تأمین آرامش و آسایش شهروندان و ارتقای کیفی معابر مد نظر قرار دارد و در حال حاضر، شهرداری شیراز با تیم‌های مختلف پخش آسفالت بر اساس اولویت بندی در سطح معابر در حال انجام عملیات روکش آسفالت است. نواب قائدی با اشاره به اجرای نهضت آسفالت در معابر شهر گفت: در سطح معابر شهر تابه‌حال بیش از ۳ میلیون متر مربع عملیات آسفالت انجام شده است و این قول را به شهروندان می‌دهیم که تمامی معابری که دارای مشکل است آسفالت خواهد شد؛ چراکه اجرای عملیات آسفالت حداقل دغدغه شهروندان شیراز است.
 بهبود وضعیت عبور و مرور
قائم مقام شهرداری شیراز در این زمینه گفت: در راستای اجرای این طرح که از آبان ماه پارسال و با اعتباری بیش از ۱۸۰ میلیارد تومان شروع شده تا کنون بیش از ۳ میلیون متر مربع از معابر شهری شیراز روکش آسفالت شده است. فرج زاده افزود: این طرح پس از گذشت حدود ۱۱ ماه از اجرا با همکاری ۱۶گروه مرحله به مرحله در خیابان‌ها و معابر شهر با اولویت معابر اصلی در حال اجراست. وی گفت: در راستای کیفیت بخشی به طرح نهضت آسفالت، ناظران با استفاده از ظرفیت ۴ آزمایشگاه کنترل کیفیت نظارت بر اجرای طرح را به صورت شبانه روزی در دستور کار دارند. قائم مقام شهردار شیراز گفت: عملیات اصلاحی معابر شهر شیراز در مناطق مختلف شهر بسته به نوع نیاز از جمله تراش، ترمیم و لکه گیری آسفالت با همکاری مناطق ۱۱ گانه شهرداری انجام می‌شود. فرج زاده افزود: مرحله سوم اجرای طرح نهضت آسفالت قرار است از بهمن ماه امسال با اعتباری بیش از ۶۰ میلیارد تومان و با هدف اصلاح باقی مانده معابر اصلی و خیابان‌های فرعی شروع شود. اجرای این طرح علاوه بر بهبود وضعیت عبور و مرور در خیابان‌های شهر افزایش رضایت شهروندان را هم به دنبال داشته است.
 استفاده از آخرین تکنولوژی روز
معاون فنی و عمرانی شهرداری شیراز در این رابطه می‌گوید: بر طبق برآوردهای اولیه قرار بود نسبت به اجرای ٢میلیون متر مربع آسفالت در شهر اجرا کنیم اما با اهتمام صورت گرفته این رقم به ٣میلیون متر مربع افزایش یافت. اسماعیل صالحی تصریح کرد: در همین راستا فاز اول نهضت آسفالت در شیراز از ابتدای خرداد ماه آغاز و مقرر شد تا ظرف ١٢٠ روز یعنی تا آخر شهریور ٣میلیون متر مربع آسفالت در شهر اجرا شود که این امر محقق شد و تا امروز ٣میلیون و یکصد هزار متر مربع آسفالت در شهر اجرا شده است. وی ادامه داد: اما در ادامه مسیر در فاز دوم نیز نهضت آسفالت که تا پایان سال ادامه دارد قصد داریم این رقم را تا پایان سال به بیش از ۴ میلیون متر مربع افزایش دهیم که در نوع خود یک رکورد در اجرای آسفالت شهرداری شیراز است. وی افزود: در فاز اول قرار بود که معابر اصلی، میادین و شریان‌های مهم شهر آسفالت شود که این کار انجام شد و حال در فاز دوم تا پایان سال معابر و کوچه پس کوچه‌های فرعی شهر تا پایان سال پوست اندازی می‌کنند. وی با اشاره به همکاری شهرداری مناطق و سازمان عمران و بازآفرینی شهرداری در اجرای آسفالت گفت: در حال حاضر هزینه هر متر مربع آسفالت با ضخامت ۵ سانتیمتر در شهر بیش از ۶٠هزار تومان است و در فاز اول نهضت آسفالت در شیراز تاکنون قریب به ٢٠٠میلیارد تومان هزینه شده است. وی افزود: البته در خصوص گلایه برخی شهروندان مبنی بر اینکه در بعضی نقاط آسفالت انجام نشده به آن دلیل بوده که در برخی نقاط به خاطر فعالیت و حفاری دستگاه‌های خدمات رسان امکان اجرای آسفالت وجود نداشته است. صالحی با اشاره به خودکفایی شهرداری شیراز در تولید آسفالت مورد نیاز شهر گفت: شهرداری هم اکنون دو کارخانه بزرگ تولید آسفالت در شرق و غرب شهر دارد که کارخانه تولید آسفالت دوکوهک دارای آخرین تکنولوژی است و حتی قابلیت بازیافت آسفالت‌های تخریب شده و تولید آسفالت رنگی را نیز دارد که البته هنوز در خصوص تولید آسفالت رنگی به دلیل برخی کمبودها اقدام نشده است. معاون عمرانی شهرداری شیراز گفت: اما در بخش بازیافت هم اکنون در حال دپو آسفالت‌هایی که در سطح شهر تراش داده شده هستیم تا در آینده با راه اندازی بخش بازیافت بتوانیم از این ضایعات برای تولید آسفالت جدید استفاده کنیم که بسیار مقرون به صرفه است. وی اظهار داشت: با توجه به اینکه ٢٠ تا ٣٠ درصد از آسفالت به صورت تراش آسفالت انجام می‌‌شود در واقع با راه ‌اندازی بخش بازیافت کارخانه تولید آسفالت شهرداری می‌توان این میزان از آسفالت‌هایی را که تراش داده شده به چرخه تولید آسفالت بازگرداند؛ این به آن معناست که ٢٠ تا ٣٠ درصد ضایعات حاصل از تخریب بازسازی آسفالت شهر به خود شهر بازمی‌گردد.
 سازندگی کلان‌شهر با نگاهی عدالت‌محور
رئیس سازمان عمران و بازافرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز با اعلام خبر تداوم نهضت آسفالت در خیابان‌های شهر گفت: توسط این سازمان بیش از ۱۷۸ هزار تن آسفالت در سطح معابر شیراز طی شش ماه نخست سال اجرا شد. محسن نعمت اللهی افزود: آسفالت مورد نیاز در کارخانه‌های سازمان به صورت شبانه روزی تأمین می‌شود تا همشهریان بتوانند به راحتی عبور و مرور داشته باشند. وی با بیان اینکه عمده عملیات اجرای آسفالت توسط سازمان عمران اجرا می‌شود، افزود: این عملیات با تلاش 5 اکیپ پخش و تراش و ترمیم سازمان در سطح مناطق اجراشد. نعمت اللهی مساحت آسفالت اجرا شده طی شش ماه گذشته توسط سازمان عمران را بیش از یک میلیون و چهار صد هزار متر مربع عنوان کرد. رئیس سازمان عمران و بازافرینی فضاهای شهری شهرداری شیراز بلوار احمد بن موسی(ع)، بهشتی، خلیج فارس، نصر غربی، بعثت، سرباز، آفرینش، دولت، خرمشهر، نواب صفوی، خیابان ساحلی، فردوسی، زینبیه، نصر شرقی، روزبهان، گلچین غربی و فرعی‌ها، میدان الله، دروازه کازرون، قدوسی شرقی، میرزای شیرازی، کندرو مدرس، حسینی الهاشمی، المان ورودی و پروژه‌های شهیدان یغمور، هفت تن، دلگشا و علی بن حمزه(ع) را از جمله معابر مهمی برشمرد که طی شش ماه گذشته توسط نیروهای تلاشگر سازمان عمران روکش و تراش و ترمیم شدند.
 تحقق عدالت‌محوری در مدیریت کلان‌شهر
در پایان می‌توان به این نکته اشاره کرد که اجرای پروژه‌های عمرانی و سازندگی شیراز باید نگاهی عدالت محور صورت گیرد. اما تحقق شعار عدالت محوری به معنای اجرای یکسان پروژه‌ها در گستره کلان‌شهر نیست. در سال‌ها و دهه‌های پیشین، محورهایی از جغرافیای مرغوب شهر به دلیل آنکه بیشتر به چشم می‌آمدند بارها و بارها مرمت و آسفالت شدند و این در حالی بود که کوچه پس کوچه‌های محله سعدی و سنگ سیاه و سردزک در زمان بارندگی شکل و شمایل باتلاقی به خود می‌گرفتند. به همین دلیل جنس اجرای پروژه‌ها در شمال و مرکز و جنوب کلان‌شهر باید به فراخور نیازها و ظرفیت‌های آنها تعریف شود. این امر می‌تواند تحقق شعار عدالت محوری در مدیریت کلان‌شهر باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی