[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۸۳
  • دوره جدید

برای بیمار نشدن در این فصل چه‌کار کنیم ؟، روزنامه شیراز نوین

انتخاب یک سبک زندگی سالم و رعایت برخی نکات به ظاهر ساده بهداشتی در زندگی روزمره تأثیر بسیاری در جلوگیری از بیمار شدن دارد، همچنین رازهای ساده ای برای پیشگیری از بیمار شدن وجود دارد.
چطور از بیمارشدن جلوگیری کنیم؟
به گزارش نمناک، احتمالاً این جمله را بارها و بارها از زبان پزشکان شنیده اید که پیشگیری بهتر از درمان است. درمان با مشکلات فراوانی همراه است و هزینه زیادی را می‌طلبد پس بهتر است با رعایت برخی نکات از ابتلا به بیماری و گسترش آن جلوگیری کنیم. برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف، باید سبک زندگی سالمی را انتخاب کرده و در زندگی روزمره بهداشت را رعایت کنیم. استفاده از برخی مواد غذایی نیز تأثیر مطلوبی در تقویت سیستم ایمنی و جلوگیری از بیمار شدن دارد. این روزها که بیماری‌ها شیوع بیشتری دارند، با انجام کارهای ساده ای که در این بخش آورده ایم، از بیمار شدن خود و عزیزانتان جلوگیری نمایید. رازهای ساده ولی مؤثر برای پیشگیری از بیمار شدن عبارت‌اند از:
خواب کافی داشته باشید
کمبود خواب همیشه یا در چند شب متوالی، باعث می‌شود توانایی سیستم ایمنی بدن در مبارزه با عفونت، آسیب جدی ببیند؛ بنابراین باید در طول شبانه روز حداقل 7 ساعت بخوابید.
غذای مغذی مصرف کنید 
مصرف صبحانه را حتماً جدی بگیرید و هر روز سه وعده غذایی جامد و حاوی کربوهیدرات، پروتئین و میوه یا سبزی داشته باشید. بهتر است وعده‌های غذایی سنگین را در ساعات اولیه روز مصرف کنید و زمان طولانی گرسنه نمانید (تا حدی که احساس ضعف یا لرزش کنید). زیرا بدن آن را مثل یک استرس در نظر می‌گیرد. از غذاها و نوشیدنی‌های شیرین پرهیز کنید؛ چراکه مصرف قند، سلول‌های ایمنی بدن را ضعیف می‌کند.
به‌طور منظم ورزش کنید
ورزش و حتی پیاده روی، گردش خون را در سراسر بدن پمپاژ کرده و ایمنی بدن را تقویت می‌کند، اما اگر تا به حال ورزش نکرده اید خیلی خود را تحت فشار قرار ندهید؛ زیرا بدن تحمل فشار زیادی که باعث ضعف سیستم ایمنی بدن شود را ندارد.
دستان خود را بشویید
یکی از راه‌های جلوگیری از بیماری در فصل زمستان شست و شوی دست‌ها قبل از مصرف غذا و خودداری از لمس دهان، بینی یا چشم‌ها در طول روز است تا مانع ورود باکتری ویروس‌ها شوید.
استرس را کاهش دهید
هنگام استرس، بدن با ترشح هورمون استرس، توانایی سیستم ایمنی بدن برای مقابله با مهاجمان را ضعیف می‌کند. اگر احساس می‌کنید سطح استرس خود را کنترل نکرده اید، اقداماتی را در این زمینه انجام دهید.
لذت ببرید
داشتن تعاملات اجتماعی مثبت و خندیدن، هر دو برای سیستم ایمنی بدن اهمیت زیادی دارد پس با افرادی که دوستشان دارید و افرادی که باعث شادی شما می‌شود وقت بیشتری را سپری کنید.
خود را گرم نگه دارید 
تحقیقات نشان داده است که دمای بالای بدن می‌تواند از شیوع ویروس سرماخوردگی جلوگیری کند، بنابراین حتماً در روزهای سرد زمستان لباس گرم بپوشید تا در این فصل کمتر بیمار شوید.
مدیتیشن انجام دهید
بسیاری از مطالعات نشان می‌دهد افرادی که به طور منظم مدیتیشن انجام می‌دهند در مقایسه با افراد دیگر که آن را انجام نمی‌دهند 76 درصد کمتر به بیماری مبتلا می‌شوند. در حقیقت مدیتیشن می‌تواند به تمرکز، آرامش و کاهش استرس افراد کمک کند و آسیب پذیری در برابر عفونت را کاهش دهد.
چای سبز بنوشید 
چگونه می‌توان از ابتلا به بیماری در محل کار و خانواده جلوگیری کرد؟ چای سبز به دلیل داشتن مواد طبیعی به نام اپی گالوکاتچین گالات می‌تواند ذرات ویروس آنفولانزا را از بین ببرد و با جلوگیری از ورود آنها به سیستم بدن، موجب حفاظت بدن در برابر بیماری‌ها شود؛ بنابراین بهتر است چای سبز بنوشید.
اسپری استفاده کنید 
اگر مجاری بینی به طور مرتب خشک شود، ممکن است خاصیت ضدمیکروبی آن آسیب ببیند. بنابراین بهتر است سطح رطوبت داخل خانه را حدود 30-50 درصد نگه دارید. هنگام کار، تقریباً 3 - 4 بار در روز می‌توانید با استفاده از اسپری یا ژل نمکی بینی خود را مرطوب کنید.
ماهی بیشتری مصرف کنید 
تحقیقات نشان می‌دهد که افزایش مصرف اسیدهای چرب امگا 3 بعد از ورزش می‌تواند باعث تولید سلول‌های ضد عفونت شود که از بدن در برابر برخی از عفونت‌ها محافظت می‌کند.
وسایل شخصی را به اشتراک نگذارید
مسواک، حوله، تیغ، حوله‌های دستی و ناخن گیر، منابع خطرناکی از عوامل بیماری زا مانند عوامل باکتریایی، ویروسی و قارچی هستند. برای جلوگیری از انتشار عفونت، باید وسایل شخصی خودتان را جدا کنید.
هنگام سرفه یا عطسه دهان خود را بپوشانید
پوشاندن دهان هنگام سرفه یا عطسه فوق العاده مهم است. در اکثر عفونت‌ها مدت‌ها قبل از شروع علائم، باکتری رشد کرده و به طور عادی تقسیم می‌شود؛ بنابراین سرفه یا عطسه می‌تواند میکروب‌ها را از طریق بزاق در هوا پخش کند. برای جلوگیری از شیوع بیماری، از بازو یا آستین برای پوشاندن دهان به جای دست‌ها استفاده کنید.
پخت‌وپز سالم داشته باشید
عفونت‌های منتشر شده از طریق غذا عمدتاً به دلیل نپختن غذاست. سرما رشد بسیاری از میکروارگانیسم‌ها را کند یا متوقف می‌کند. بنابراین، این غذاها باید حداکثر تا دو ساعت بعد خارج شدن از یخچال پخته شوند. از تخته‌های جداگانه برای برش گوشت خام و سبزیجات استفاده کنید. میز غذا همیشه باید تمیز باشد و سبزیجات و میوه‌ها باید قبل از خوردن شسته و ضدعفونی شوند.
هوشمندانه سفر کنید
بیماری‌های عفونی می‌توانند هنگام سفر به کشورهای توسعه نیافته، به راحتی در بدن نفوذ کنند. در صورت سفر به یکی از مکان‌های آلوده، بهتر است از بطری آب برای نوشیدن یا مسواک زدن استفاده کرده و از مصرف غذاها، میوه و سبزیجات خام خودداری کنید.
دمنوش زنجبیل بنوشید
برای جلوگیری از بیماری، دمنوش زنجبیل بنوشید؛ زیرا زنجبیل تازه مانع چسبندگی ویروس سین سیشال تنفسی به سلول‌های انسان می‌شود و حتی ممکن است توانایی تکثیر آن را کاهش دهد. می‌توانید مقداری زنجبیل را در یک لیوان آب داغ رنده کنید و سپس بنوشید.
راحت نفس بکشید 
مطالعات نشان می‌دهد وقتی افراد دود کمی تنفس می‌کنند، ممکن است مژک بینی آنها در مقایسه با افرادی که در معرض دود سیگار قرار نگرفته اند، به زمان بیشتری برای از بین بردن ذرات نیاز داشته باشد که آسیب پذیری در برابر عفونت‌های تنفسی را افزایش می‌دهد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی