[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۸۰
  • دوره جدید

نقش میوه‌های خشک در سلامتی، روزنامه شیراز نوین

افرادی که میوه خشک مصرف می‌کنند به طور کلی سالم تر از کسانی هستند که این میوه‌ها را نمی‌خورند و در روزهایی که آنها میوه خشک مصرف می‌کنند، مقادیر بیشتری از مواد مغذی اصلی نسبت به روزهایی که مصرف نکرده‌اند، دریافت می‌کنند.
به گزارش بهداشت نیوز، مؤسسه سلامت و بهداشت عمومی کشور، در گزارشی اعلام کرد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد میوه‌های خشک می‌توانند با رعایت برخی از اصول تغذیه ای بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.
بر اساس این گزارش میوه خشک می‌تواند یک گزینه مناسب برای یک میان وعده مغذی باشد، اما باید مصرف کنندگان اطمینان داشته باشند که اقلام بدون شکر اضافه شده را انتخاب کنند.
همچنین اندازه‌های وعده نیز می‌تواند مشکلی باشد که باید در نظر گرفته شود؛ زیرا یک واحد میوه خشک از نظر مقدار، کمتر از واحد همان میوه به صورت  تازه آن بوده و  میوه خشک می‌تواند به افراد کمک کند تا میوه  بیشتری مصرف کنند.
این گزارش را در ذیل آمده است:
رژیم غذایی نامناسب منجر به مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی  می‌شود و کمبود میوه یکی از عوامل اصلی آن است. به گفته محققان، میوه‌ها مقدار زیادی مواد مغذی از جمله فیبر، پتاسیم و چندین ماده مؤثر طبیعی برای  سلامت  قلب را فراهم می‌کنند.
 مزیت دسترسی و نگهداری ساده‌تر میوه‌های خشک 
مطالعات دیگر نشان داده است که افراد ممکن است به دلایلی از جمله محدود بودن دسترسی، هزینه و این واقعیت که می‌توانند به سرعت خراب شوند،  میوه کافی نخورند و میوه خشک می‌تواند جایگزینی سالم برای میوه تازه باشد.
انواع میوه‌های کمی فرآوری شده، از جمله منجمد، کنسرو شده و خشک دارای مزایایی نسبت به میوه‌های تازه هستند. آنها در طول سال در دسترس هستند، از نظر کیفیت نسبتاً سازگار هستند و می‌توان آنها را برای مدت طولانی تر نسبت به میوه‌های تازه نگهداری کرد. همچنین بسیاری از آنها نسبت به نمونه‌های تازه خود در هر وعده هزینه کمتری دارند.
مصرف منابع غذایی ویتامین سی باعث افزایش احساس سرزندگی می‌شود
 مصرف منظم منابع غذایی غنی از ویتامین سی در بزرگسالان، باعث افزایش احساس سرزندگی و بهبود عملکرد مغز می‌شود و کسانی که روزانه دو عدد کیوی مصرف می‌کنند، بعد از دو هفته شاهد تأثیر چشمگیر ویتامین سی بر بهبود خلق و خو و بهبود عملکرد مغز خواهند بود.
ویتامین سی تولید هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله آدرنالین، سروتونین و اکسی‌توسین را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث کاهش خستگی، کاهش سطح استرس و بهبود خلق و خو می‌شود. بیشترین تراکم این ویتامین ضروری در مغز یافت می‌شود؛ به ‌ویژه در غده‌ هیپوفیز.
این ویتامین  به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و از سلول‌های عصبی در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.
از دیگر منابع غذایی خوب برای این ویتامین می‌توان به مرکبات، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و سبزیجات برگ‌دار مانند اسفناج و برگ‌های کولارد اشاره کرد. ویتامین‌های A و E و سی در کنار هم می‌توانند اثر محافظتی قوی ‌تری در برابر زوال عقل داشته باشند.
ویتامین سی در بدن ذخیره نمی‌شود؛ بنابراین باید هر روز مقداری کافی از این ویتامین را دریافت کنید. به گفته‌ محققان کلینیک مایو، هر روز باید حدود ۹۰ میلی‌گرم ویتامین سی جذب بدن شود.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی