[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۷۹
  • دوره جدید

فواید خوردن قارچ؛ از تقویت سیستم ایمنی تا کاهش وزن، روزنامه شیراز نوین

مدت‌هاست که ارتباط چاقی با سرطان نشان داده شده اما دانشمندان هنوز تصویر کاملی از این موضوع ندارند. پژوهش جدیدی که در «دانشگاه هاروارد» (Harvard University) انجام شده است، برخی از قطعات گمشده این پازل را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد که سلول‌های سرطانی می‌توانند از چربی در دسترس برای گرسنه نگه داشتن سلول‌های ایمنی استفاده کنند و جلوی آنها را برای هدف قرار دادن تومور بگیرند.
به گزارش کارگر آنلاین، این موضوع مشخص شده است که رژیم‌های غذایی پرچرب، خطر ابتلا به انواع گوناگون سرطان را افزایش می‌دهند و به کاهش نتایج درمان و میزان بقا منجر می‌شوند. برای نمونه، پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که چاقی به متاستاز سرطان‌های خوش‌خیم می‌انجامد. بافت‌های چربی می‌توانند سلول‌های بنیادی سرطان را مخفی کنند و امکان رشد دوباره پس از شیمی‌درمانی را به آنها بدهند. در هر حال، نتایج همیشه هم به این شکل نیست و گاهی چاقی می‌تواند نتایج برخی از انواع سرطان را بهبود ببخشد.
پژوهشگران دانشگاه هاروارد در این پروژه دریافتند که به نظر می‌رسد رژیم‌های غذایی پرچرب، میزان سلول‌های «CD۸ T» را کاهش می‌دهند و همچنین، به کاهش توانایی آنها در مقابله با سرطان منجر می‌شوند. هنگامی که چربی به سادگی در دسترس باشد، تومورها متابولیسم خود را دوباره تنظیم می‌کنند. انرژی زیاد می‌تواند به رشد تومور سرعت ببخشد و در عین حال، سلول‌های تی را از سوختی که برای مقابله با سرطان به آن نیاز دارند، محروم کند.
«آرلین شارپ»، از پژوهشگران این پروژه گفت: ما اکنون می‌دانیم که یک جنگ متابولیک میان سلول‌های تی و سلول‌های تومور وجود دارد. پژوهش ما، نقشه‌ای را برای بررسی این کنش متقابل فراهم می‌کند و به ما امکان می‌دهد تا در مورد ایمنی‌درمانی سرطان و درمان‌های ترکیبی آن فکر کنیم.
پژوهشگران این ارتباط پیچیده را در موش‌های مبتلا به انواع گوناگون سرطان مورد بررسی قرار دادند. آنها برخی از موش‌ها را با رژیم غذایی پرچرب و برخی را با رژیم غذایی معمولی تغذیه کردند. پژوهشگران دریافتند که تومورها در موش‌های چاق، سریع‌تر رشد می‌کنند.
همچنین پژوهشگران دریافتند که ریز محیط تومور در موش‌های چاق، دارای اسیدهای چرب آزاد کمتری است. آنها نتیجه گرفتند که سلول‌های سرطانی، مصرف چربی خود را افزایش می‌دهند و چیزی برای سلول‌های CD۸ T باقی نمی‌گذارند. پژوهشگران باور دارند که یافته‌های آنها می‌توانند به بهبود ایمنی‌درمانی سرطان کمک کنند. این پژوهش، در مجله «Cell» به چاپ رسید.
قارچ در بین مواد غذایی کمیاب است که منبع غذایی خوبی برای ویتامین D محسوب می‌شود. این یک سبزی کم کالری است که می‌توانید به عنوان بخشی از رژیم لاغری نیز از آن استفاده کنید. ماهیت قارچ همه کاره است یعنی می‌توان از آن در سالاد و سوپ استفاده کرد و حتی می‌توان آن را به عنوان یک میان وعده در نظر گرفت. در این مقاله در مورد دلایل اینکه شما چرا باید به صورت مرتب قارچ بخورید صحبت خواهیم کرد. حتی اگر طعم خوشمزه این سبزیجات برای خوردن منظم به اندازه کافی برای شما قانع کننده نیست، در اینجا چند دلیل دیگر وجود دارد که باعث می‌شود عاشق آن شوید.
ویتامین D در قارچ
ویتامین D را می‌توانید از قارچ نیز دریافت کنید. طبق اعلام وب ام دی، قارچ‌ها در معرض نور خورشید ویتامین D می‌سازند. یک قارچ پرتابلا هنگامی که با نور خورشید پرورش می‌یابد می‌تواند ویتامین D کافی را برای یک روز تأمین کند. قارچ‌های دکمه‌ای، انواع قارچ کرمینی قهوه‌ای و پرتابلا می‌توانند ویتامین D مورد نیاز بدن را فراهم کنند.
سلنیوم در قارچ
سلنیوم مانند آنتی اکسیدان در بدن کار می‌کند؛ یعنی محافظت در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد را فراهم می‌کند. همچنین قارچ ضمن تقویت سیستم ایمنی بدن منبع بسیار خوبی برای سلنیوم به شمار می‌آید.
نقش قارچ در کاهش وزن
قارچ‌ها کم کالری هستند و به عنوان نمونه پنج عدد قارچ دکمه‌ای یا یک قارچ کامل پرتابلا فقط ۲۰ کالری دارد. همچنین قارچ می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد.
ماهیت قارچ‌ها همه‌کاره است
«روژوتا دیوکار»، متخصص تغذیه، اظهار کرد: شما باید غذاهایی بخورید که ماهیت همه کاره‌ای دارند. غذاهای ورسای به غذاهایی گفته می‌شود که به راحتی در دسترس هستند و پخته می‌شوند. به علاوه می‌توان آنها را به روش‌های مختلفی مانند سالاد، سبزی یا سوپ استفاده کرد. روش‌های زیادی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای خوردن قارچ استفاده کنید و لذت ببرید.
خاصیت ضدویروسی نوشیدنی چای سبز
تحقیقات آزمایشگاهی دانشگاه ایالتی کارولیای شمالی نشان می‌دهد که ترکیبات شیمیایی از قبیل فلاونوئیدها که در چای سبز و برخی دیگر از گیاهان و میوه‌ها وجود دارد، خاصیت ضد ویروسی داشته و از تکثیر ویروس کرونا در بدن جلوگیری می‌کند. ترکیبات شیمیایی مانند فلاونوئیدها قادر به اتصال به آنزیم‌های موجود در ویروس کرونای سارس دو که به رشد ویروس‌ها کمک می‌کنند، هستند تا از تکثیر آنها جلوگیری کند. فلاونوئیدها که مشخص شده دارای خاصیت ضد ویروسی هستند، در طیف وسیعی از گیاهان و میوه‌ها وجود دارد.
پروفسور دی یو ژی (De-Yu Xie)، استاد زیست گیاهی شناسی و زیست میکروب شناسی دانشگاه ایالتی کارولیای شمالی، سال‌ها در مورد خاصیت ضد ویروسی فلاونوئیدها تحقیق کرده است. وی پس از شروع همه گیری کرونا در ایالات متحده آمریکا به طور جدی روی اثرات این ماده بر ویروس کرونا تحقیق کرد.
پروفسور ژی تحقیقات خود را با استفاده از شبیه سازی رایانه‌ای و تست‌های آزمایشگاهی انجام داد. آزمایش‌های مذکور روی چای سبز، دو نوع انگور موسکادین، پودر کاکائو و شکلات تلخ انجام شد که در مهار آنزیم اصلی پروتئاز در جلوگیری از عملکرد ویروس مؤثر بودند. در شبیه سازی‌های رایانه‌ای و همچنین تست‌های آزمایشگاهی مشخص شد ترکیبات فلاونوئیدی قادر به پر کردن بخشی از پروتئاز اصلی ویروس هستند. زمانی که این محفظه‌ها پر شدند، پروتئاز عملکرد مهم خود را از دست داد.
قابل توجه است که در این بررسی‌ها مشخص شد اثر ترکیبات فلاونوئیدی چای سبز و انگورهای موسکادین بسیار بیشتر از ترکیبات موجود در پودر کاکائو و شکلات تلخ است. چای سبز دارای پنج ترکیب شیمیایی آزمایش شده است که به محل‌های مختلف در پروتئاز اصلی متصل می‌شوند و اساساً برای جلوگیری از عملکرد آن بسیار مؤثر هستند.
به گفته پروفسور ژی، گیاهان از این ترکیبات برای محافظت از خود استفاده می‌کنند؛ بنابراین جای تعجب نیست که برگ‌ها و پوست این گیاهان حاوی این ترکیبات مفید باشد. وی در انتهای توضیحات خود تأکید کرد که استفاده از گیاهان دارای این ترکیبات شیمیایی جایگزین واکسن‌ها و سایر داروها برای مقابله با کرونا نیستند و مصرف چای سبز یا گیاهان و میوه‌هایی که حاوی ترکیبات فلاونوئیدی هستند تنها می‌تواند به کاهش خطر ابتلا و در نتیجه کاهش گسترش همه گیری کرونا کمک کند.
گوشت و تخم‌مرغ را کاملاً پخته مصرف کنید
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی و شیوع همزمان پاندمی کرونا نباید ازآنفولانزای پرندگان غافل شویم، اظهار کرد: شنا کردن در آب‌هایی که پرندگان از آنان استفاده می‌کنند، خطرناک است و برای نوشیدن و هرگونه استفاده دیگری از این آب‌ها حتماً در دمای بالایی جوشانده و سپس مصرف شوند.
افشین دلشاد، افزود: پوشاندن دست و بدن در هنگام کار با پرندگان و تمیز کردن کفش و پاها، قبل از ورود به خانه و اجتناب از زندگی در نزدیکی مزارع نگهداری پرندگان و آوردن آنان به خانه در کاهش ابتلا به این بیماری مفید است. همچنین از بازی و ارتباط مستقیم کودکان با پرندگان و تخم آن‌ها و همچنین تماس زنان باردار با پرندگان جلوگیری شود.
وی درباره نحوه پخت و پز فرآورده‌های پرندگان از قبیل گوشت و تخم مرغ، بیان کرد: گوشت خام پرندگان را از دیگر غذاها دور نگه دارید و پس از برش گوشت خام، شست‌وشو و نظافت دست و سطوح برش و سایر ابزارآلات را رعایت کرده و در صورت امکان از ضد عفونی کننده‌های قوی استفاده کنید.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با بیان اینکه یخ زدن یا سرد نگه داشتن گوشت پرندگان، ویروس بیماری آنفولانزای پرندگان را از بین نخواهد برد، اضافه کرد: تنها پختن کامل آنان ویروس را خواهد کشت؛ بنابراین حتماً گوشت پرندگان قبل از مصرف کاملاً پخته شود و در هنگام خوردن تخم پرندگان نیز قسمت زرده و سفیده تخم مرغ کاملاً پخته و جامد شده باشند. وی در خصوص محافظت از مزارع در برابر این بیماری، توصیه کرد: هنگام خرید جوجه‌ها آن‌ها را از سایر پرندگانی که دارید به مدت حداقل دو هفته دور نگه داشته و ظرف آبی که پرندگان از آن مصرف می‌کنند را بپوشانید؛ به طوری که توسط پرندگان وحشی مصرف نشوند و به محض اینکه یک پرنده بیمار به نظر رسید، او را از محل زندگی سایر پرندگان دور کنید. همچنین از امانت گرفتن تجهیزات مزارع دیگر و امانت دادن تجهیزات خود به دیگران خودداری کنید. نظافت و ضد عفونی ظرف و بسته‌های حمل این پرندگان از دیگر اقدامات محافظتی در برابر این بیماری است.
برای سلامت کبد آدامس و پاستیل نجوید
سلامت کبد بسیار مهم است؛ چراکه کبد ماده‌ای به نام صفرا تولید می‌کند که به گوارش چربی‌ها و جذب ویتامین‌های موجود در غذاهای مصرفی شما کمک می‌کند. همچنین کبد می‌تواند گلوکز اضافه را به شکل گلیکوژن ذخیره کند که در زمان نیاز به انرژی اضافه دوباره به گلوکز تبدیل می‌شود. برخی مواد و شرایط می‌توانند به کبد آسیب رسانده و به طور بالقوه موجب زخم شدن آن شوند. بافت زخمی می‌تواند جایگزین بافت سالم کبد شود. این به معنای آن است که کبد برای انجام وظایف خود باید سخت‌تر کار کند.
دشمنان کبد خود را بشناسید!
جویدن آدامس و پاستیل.
خوردن تخمه و سس مایونز.
مصرف یخ و ادویه‌جات.
خوردن غذای چرب و غذاهای شب مانده.
خوردن بادمجان و میوه سبز و نارس مثل گوجه نارس.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی