[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۳۸۹
  • دوره جدید

باخت نفوذ صادراتی ، روزنامه شیراز نوین

به گزارش شیرازنوین، عضو هیئت نمایندگان و رئیس کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس گفت: جای تأسف است که مسئولان ما مفهوم صادرات را نمی‌دانند و مشکلات داخلی ما روز به روز صادرات ما را بیشتر با مشکلات متعدد روبه‌رو می‌کند.
خسرو فروغان در جلسه کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس که با موضوع برنامه ریزی در خصوص برنامه عملیاتی توسعه صادرات تشکل خدمات فنی مهندسی به بازار هدف صادراتی برگزار شد، بیان کرد: میزان صادرات یک کشور به معنای میزان توسعه و پیشرفت آن کشور است و رشد صادراتی هر کشور به میزان نفوذ کالاهای آن کشور در بازارهای جهانی بستگی دارد نه اینکه هزاران قلم کالا صادر شود اما نفوذ پذیری در بازارها مناسب نباشد.
او افزود: رشد صادراتی بعنی برند صادراتی یک کشور و در یک برهه از زمان کشور ما کالاهای شناخته شده‌ای مانند فرش، زعفران و پسته را به عنوان برند ایران در دنیا داشت اما امروز کالاهای ما از این حیطه خارج شده‌اند و تنها دلخوش به صادرات تعداد کالاها و نه حضور ریشه‌ای در بازارهای جهانی هستیم.
فروغان با تأکید بر اینکه سیاست گذاری کشورها باید بر اساس رشد صادرات به معنای نفوذ در بازارها، برندسازی و درآمد ارزی بیش از واردات و هزینه‌های ارزی باشد اظهارداشت: جای تأسف است که مسئولان ما مفهوم صادرات را نمی‌دانند و مشکلات داخلی ما روز به روز صادرات ما را بیشتر با بحران روبه‌رو می‌کند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی فارس اضافه کرد: بسیار ناراحت کننده است که در کشور ما مسئولان بیش از رشد صادراتی به دنبال آمارهای صادراتی هستند و بیشترین ضربه صادرات ما از همین آمارهای صادراتی بوده است.
فروغان با بیان اینکه متأسفانه در کشور ما همه مسائل تحت تأثیر سیاست قرار گرفته در حالی که بخش خصوصی به دنبال فضای برای انجام کار اقتصادی و نه توسعه کشور است، ادامه داد: بر اساس آمار عمده صادرات کشور ما وابسته به نفت، پتروشیمی و منابع الهی بوده است و محصولات غیر نفتی و کالاهای دیگر ما نتوانسته رشد مناسبی در بازارهای جهانی داشته باشد و اگر هم صادراتی انجام شده بیشتر به صورت خام فروشی محصولات بوده است.
او با اشاره به صادرات خدمات فنی مهندسی در کشور عنوان کرد: در سال گذشته اقداماتی در خصوص صادرات خدمات فنی مهندسی انجام شد؛ اما اگر به دنبال بهره گیری از توان صادراتی این بخش در استان هستیم باید فعالیت‌ها بر بخش‌هایی که توان رقابتی داریم متمرکز و با جدیت پیگیری شود.
فروغان گفت: فارس در زمینه خدمات فنی مهندسی توانایی و پتانسیل‌های صادراتی فراوانی دارد اما مشکلاتی مانند نبود حمایت، تحریم‌ها و کرونا تأثیر بسزایی بر استفاده نشدن از این ظرفیت‌ها داشته اما الان زمان برنامه ریزی و تدوین استراتژی برای بخش‌های ارزآور است.
او افزود: بازارهای هدف کشورهایی نظیر عراق، عمان و قطر برای فعالیت تشکل خدمات فنی مهندسی استان مشخص و برنامه ریزی‌هایی در این زمینه انجام شد که پیش بینی می‌شود برنامه‌های راهبردی برای افزایش صادرات در این بازارها راهکار مناسبی خواهد بود.
فروغان بیان کرد: پیشنهاد مشخص ما این است که تشکل خدمات فنی مهندسی استان باید فضاهای قابل رقابت در بازارهای کشورهای همسایه را بررسی و شناسایی کند و توانمندی‌ها را با اولویت مشخص و به صورت متمرکز روی آنها کار کند.
محمد دانش نیا، رئیس اداره خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس نیز گفت: سال گذشته برنامه ریزی‌هایی برای استفاده از توان صادراتی خدمات فنی مهندسی و افزایش آن اتخاذ شد که یکی از این مصوبات استانی تشکیل کمیته برای بررسی بازارهای هدف خدمات فنی مهندسی استان تشکیل شود.
او اضافه کرد: همچنین با توجه به فعالیت میز کشوری قطر و عمان در اتاق بازرگانی فارس پیشنهاد می‌شود تشکل صادراتی خدمات فنی مهندسی استان فعالیت‌های خود را با محوریت بازار این دو کشور تهیه و ارائه کند.
دانش نیا ادامه داد: باید در نظر داشت که می‌توانیم برای حضور موفق تر در بازارهای کشور قطر و عمان از ظرفیت میزهای این دو کشور در اتاق فارس استفاده کنیم؛ لذا تشکل صادراتی خدمات فنی مهندسی استان راهکارهای توسعه صادرات خود را به کمیسیون صادرات، واردات و گمرک اتاق بازرگانی فارس ارائه دهد تا بتوانیم در جهت انتظارات، درخواست‌ها و رفع مشکلات آنها اقدامات مناسبی در استان انجام دهیم.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی