[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۷۹
  • دوره جدید

۷ اشتباهی که درباره تأمین آب موردنیاز بدن خود مرتکب می‌شویم، روزنامه شیراز نوین

۶۰ درصد از بدن ما از آب تشکیل شده و نوشیدن به اندازه آب در طول روز برای برخورداری از پوستی درخشان، داشتن وزن متناسب و دفع سموم از بدن ضروری است. به گزارش روزیاتو، این مسئله حتی روی خلق و خو و توانایی یادگیری ما تأثیر می‌گذارد. اما دریافت به اندازه ی آب در نوشیدن ۸ لیوان آب در روز خلاصه نمی‌شود.
در ادامه به اشتباهاتی می‌پردازیم که ممکن است مانع از تأمین مناسب آب مورد نیاز بدنتان شوند.
۱- بعد از ورزش آب می‌نوشید
درست است که نوشیدن آب بعد از ورزش به تأمین آب مورد نیاز بدن کمک می‌کند، اما شما قبل و در حین ورزش هم باید به اندازه کافی آب بنوشید. اگر ورزش کردن را در حالی شروع کنید که بدنتان کم آب باشد، هنگام ورزش آب بیشتری را از دست خواهید داد و این ممکن است برای سلامت ذهنی و جسمی شما خطرناک باشد. اما لازم نیست برای حفظ تعادل مایعات بدن صرفاً آب ساده بنوشید. آب نارگیل، چای سیاه و سبز و حتی شیر کاکائو هم می‌توانند به همان اندازه آب مورد نیاز بدنتان را تأمین کنند.
۲- چای و قهوه را به حساب نمی‌آورید
قهوه و چایی که صبح‌ها می‌نوشید می‌توانند به عنوان یک نوشیدنی نسبتاً آب رسان عمل کنند. گرچه این نوشیدنی‌ها اغلب حاوی کافئین هسند، اما کماکان می‌توانید برای تأمین بخشی از آب مورد نیاز روزانه بدنتان روی آن‌ها حساب باز کنید. طبق تحقیقات، نوشیدن 3 و نیم فنجان قهوه در روز به همان اندازه نوشیدن آب ساده، آب مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.
۳- نمک خیلی کم می‌خورید
گرچه مصرف زیاد نمک می‌تواند باعث کم آب شدن بدن شود، اما سدیم به حفط تعادل مایعات بدن کمک می‌کند. ما به طور طبیعی از طریق عرق کردن، سدیم و عناصر ناچیز دیگری را از دست می‌دهیم، و آب و سدیمی که از این طریق از دست می‌روند باید جبران شوند.
۴- هر روز ۸ لیوان آب می‌نوشید
این توصیه رایج همیشه هم صحیح نیست. مقدار آب مورد نیاز بدن شما به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ مثلاً اینکه چقدر تحرک فیزیکی دارید، چه چیزهایی می‌خورید، کجا زندگی می‌کنید و مواردی دیگر. برای محاسبه مقدار آب مورد نیاز روزانه بدنتان در واحد لیتر، وزن خود به کیلوگرم را ضربدر 033/0 کنید.
۵- اولین چیزی که صبح‌ها می‌خورید یک لیوان آب است
در زمان خواب ما آب بدنمان را از دست می‌دهیم و حتی اگر قبل از خواب به اندازه کافی آب بنوشیم صبح روز بعد احساس تشنگی خواهیم کرد. اما نوشیدن آب ساده با معده خالی روش خوبی برای تأمین آب مورد نیاز بدن نیست. جذب و حفظ آب برای بدن با وجود دیگر مواد مغذی ساده تر است. بنابراین اگر سعی دارید تعادل مایعات بدن خود را حفظ کنید، آب را با یک تنقلات بنوشید یا به جایش یک لیوان آب میوه طبیعی یا شیر بنوشید.
۶- هنگام ورزش‌کردن در نوشیدن آب مضایقه می‌کنید
وقتی ورزش می‌کنیم بدن ما از طریق تعریق و تنفس آب خود را از دست می‌دهد. حفظ آب بدن در هنگام ورزش نقش مهمی در تنظیم دمای بدن و فشار خون دارد. کارشناسان حوزه تناسب اندام توصیه می‌کنند هنگام ورزش هر ۱۰ تا ۲۰ دقیقه ۲۰۰ تا ۳۰۰ گرم آب بنوشید.
۷- مواد مغذی آبدار را از قلم می‌اندازید
بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات هستند که می‌توانند به تأمین آب مورد نیاز بدنتان کمک کنند. برخی از آن‌ها مثل گوجه فرنگی، هندوانه و خیار سرشار از پتاسیم هم هستند که به بدن کمک می‌کند مدت طولانی تری آب داشته باشد.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی