[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

نگرانی وزیر خارجه آمریکا درباره روابط ایران و روسیه، روزنامه شیراز نوین


وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای بی‌اساس مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ساخت ایران، گفت که روابط تهران و مسکو به یک نگرانی فزاینده تبدیل شده است. به گزارش ایسنا، آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس نسبت به همکاری‌های امنیتی میان تهران و مسکو ابراز نگرانی کرد. بلینکن مدعی شد: ما شاهد این بوده‌ایم که ایران هواپیماهای بدون سرنشینی را ارائه می‌کند که روسیه از آنها در اوکراین برای حمله به زیرساخت‌های غیرنظامی و کشتن غیرنظامیان در اوکراین استفاده می‌کند. این چیزی است که ماه‌ها در جریان است. ما برای افشای آن، اقدام علیه آن و تحریم آن تلاش کرده‌ایم. یک رابطه مضر رو به گسترش بین روسیه و ایران وجود دارد و در واقع یک خیابان دوطرفه است. وی در ادامه اتهام‌پراکنی‌های خود گفت: ایران نه تنها این تجهیزات را در اختیار روسیه قرار می‌دهد، بلکه روسیه نیز تجهیزات نظامی، از جمله هواپیماهای جنگنده پیشرفته را در اختیار ایران قرار می‌دهد. این چیزی است که به نظر می‌رسد ممکن است در حال اتفاق افتادن باشد که در صورت دستیابی ایران به آن فناوری، این کشور را به یک تهدید بزرگ‌تر تبدیل می‌کند. بنابراین ما با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان در مورد آن صحبت کرده‌ایم. این رابطه، یک نگرانی فزاینده است. وزیر امور خارجه آمریکا با تکرار ادعاهای مقامات واشنگتن درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران مدعی شد: آنچه شاهد بوده‌ایم، این است که فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه به فراتر از آن و سایر نقاط جهان، به‌ویژه جنگ روسیه و اوکراین گسترش پیدا کرده است. به گزارش ایسنا، ادعای انتقال پهپادهای ایران به روسیه برای استفاده در جنگ علیه اوکراین در حالی به‌طور مکرر از سوی مقامات غربی و به‌ویژه آمریکایی‌ها تکرار می‌شود که جمهوری اسلامی ایران و روسیه قویاً آن را رد می‌کنند. واسیلی نبنزیا نماینده دائم روسیه در سازمان ملل پیش از این در نشستی در سازمان ملل ارسال سلاح از ایران را اتهامی بی‌اساس خواند و گفت که مجموعه صنعتی و نظامی روسیه می‌تواند بدون کمک گرفتن از دیگران به اهداف خود دست پیدا کند. این در حالی است که صنعت نظامی اوکراین از اساس وجود ندارد و از سوی صنعت غرب تأمین می‌شود.
نبنزیا همچنین اظهار داشت: ما تحت تأثیر سخنان شرکای سابق غربی قرار نمی‌گیریم. آنها سعی می‌کنند توجهات را به سمت اتهامات بی‌اساس درباره انتقال سلاح از ایران به روسیه معطوف کنند. ما بارها این اتهام را رد کرده‌ایم.
حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان نیز در پاسخ به این ادعاهای اثبات نشده مقامات غربی و آمریکایی تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران تنها تعداد معدودی پهپاد ماه‌ها قبل و پیش از جنگ اوکراین در اختیار روسیه قرار داده است. وی علاوه‌براین خاطرنشان کرد: اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین استفاده کرده است، ما نسبت به این مسئله بی‌تفاوت نخواهیم بود.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی