[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۸۱
  • دوره جدید

روغنی که خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد، روزنامه شیراز نوین

روغن نارگیل اغلب به عنوان جایگزینی سالم برای کره یا روغن‌های دیگر مورد استفاده در پخت و پز تصور می‌شود. با این حال، متخصصان تغذیه می‌گویند بهتر است مصرف روغن نارگیل محدود شود.
به گزارش بهداشت نیوز، روغن نارگیل حاوی حدود ۹۰ درصد چربی اشباع است که بسیار بیشتر از ۶۴ درصد چربی اشباع موجود در کره است.
خوردن بیش از حد چربی اشباع می‌تواند سطح کلسترول را افزایش دهد، که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را افزایش می‌دهد. همچنین شناخته شده است که روغن نارگیل بیش از سایر روغن‌های گیاهی مانند روغن زیتون یا کنجد باعث افزایش سطح کلسترول می‌شود.
چربی‌های اشباع در دمای اتاق جامد هستند و با ذوب شدن مایع می‌شوند. روغن نارگیل نیز غذایی پر کالری است؛ به این معنی که اگر آن را به میزان متوسط مصرف نکنید می‌تواند باعث افزایش وزن شود. چربی‌ها حاوی ۹ کالری در گرم هستند که بسیار بالاتر از نسبت موجود در کربوهیدرات‌ها یا پروتئین است که هر دو حاوی چهار کالری در هر گرم هستند.
علی رغم محتوای بالای چربی اشباع، چند دلیل وجود دارد که مردم فکر می‌کنند روغن نارگیل یک چربی سالم است.
دلیل اصلی آن روغن نارگیل حاوی تری گلیسیرید با زنجیره متوسط (MCTs) است، نوعی چربی موجود در روغن نارگیل. MCT‌ها دارای ترکیب شیمیایی متفاوتی نسبت به سایر چربی‌ها هستند؛ به این معنی که بدن شما آنها را به روش دیگری پردازش می‌کند. MCT‌ها شش تا ۱۲ اتم کربن دارند که کمتر از ۱۲ تا ۱۸ اتم کربن تری گلیسیرید با زنجیره بلند (LCT) است.
MCT‌ها نسبت به چربی‌های دیگر قادر به هضم و جذب سریع تری هستند و بنابراین می‌توانند به عنوان یک منبع فوری انرژی مورد استفاده قرار گیرند.
از آنجا که به دلیل چگونگی هضم و جذب آنها کمتر در چربی ذخیره می‌شوند، MCT‌ها کمتر روی سطح LDL [کلسترول بد] خون تأثیر می‌گذارند.
با وجود مزایای آن، روغن نارگیل خریداری شده در فروشگاه فقط حدود ۵۴ درصد MCT دارد. علاوه بر این، ترکیب شیمیایی MCT‌ها که در تحقیقات استفاده می‌شود متفاوت از ترکیبات موجود در روغن نارگیل است.
بسیاری از روغن‌های MCT که در مطالعات بالینی مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای هشت یا ۱۰ زنجیره کربن هستند، در حالی که روغن‌های موجود در روغن نارگیل به طور معمول دارای ۱۲ ماده هستند. این ترکیب باعث می‌شود روغن نارگیل که ما در پخت و پز استفاده می‌کنیم با آنچه در روغن MCT استفاده می‌شود کاملاً متفاوت باشد.
گرچه روغن نارگیل دارای برخی MCT‌هاست، اما به اندازه کافی برای استفاده از فواید سلامتی آنها و غلبه بر عواقب منفی مرتبط با محتوای بالای چربی اشباع شده کافی نیست.
روغن نارگیل به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.
اگرچه روغن نارگیل ممکن است آن طور که اکثر مردم فکر می‌کنند برای یک ماده غذایی سالم نباشد، اما برخی از مزایای سلامتی را هم دارد؛ یعنی توانایی در سیر نگه داشتن شخص برای مدت طولانی، که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.
چربی‌ها بیشتر از اکثر غذاها دارای کالری هستند ، بنابراین خوردن آنها در طول وعده‌ها در مقایسه با خوردن یک وعده غذایی سنگین با کربوهیدرات می‌تواند به شما کمک کند که سیر بمانید. افزایش مصرف MCT ممکن است به شما در کاهش گرسنگی کمک کند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی