[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۲۱۷
  • دوره جدید

سرعت اجرای متروی شیراز در کشور بی‌نظیر است، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

اشاره:
رشد در کشاکش بحران‌ها محال نیست. جامعه ایران در مهلکه بیماری کرونا و پیامدهای بی شمار آن گرفتار آمده و تیغ تحریم‌ها هم هر لحظه گلوی جامعه را بیشتر می‌فشارد. در این روزهای سخت و نفس گیر است که سلسله آسیب‌های اجتماعی با شیب تندتری به سوی شرایط بحرانی حرکت کرده و نیاز به اقدامات ضربتی و بلندمدت بیش از همیشه حس می‌شود. در شرایط فعلی جامعه ایران با دو تهدید اساسی روبه‌روست؛ اول آنکه لایه‌های مختلف اقتصادی به سوی خط فقر و شاخص فلاکت با شتاب در حال مهاجرت هستند و دوم آنکه سرانه نشاط و امید در وضعیت مطلوبی نیست. 
شاید این شرایط در طول 4 دهه ای که از پیروزی بزرگ انقلاب اسلامی می‌گذرد، بی همتا باشد. دولت دوازدهم سخت ترین روزهایی که در عمر پاستور بی سابقه است را پشت سر می‌گذارد و در حالی با دیکتاتورهای جهانی و استعمارگران پیر و جوان در حال نبرد است که در جبهه‌های داخلی هم چندان شاهد یک صدایی و همدلی نیستیم. با این همه فرایند خدمتگزاری به مردم نباید به هیچ بهانه ای تعطیل شود و چه بسا در روزهای سخت کرونا و تحریم باید از همه ظرفیت‌ها بهره برد. در نظر داشته باشیم پروژه‌های عمرانی فقط دارای رویکرد فیزیکی نیستند؛ بلکه روحیه افکار عمومی در پرتو سازندگی‌ها تقویت شده و آستانه تاب آوری جامعه برای رویارویی با بحران‌ها تقویت می‌گردد. طبق آمار و ارقام و مستنداتی که وجود دارد، کارنامه استان فارس در عرصه‌های سازندگی، جذب اعتبارات، رونق پروژه‌های عمرانی و بسیاری دیگر از شاخصه‌هایی که بیان گر رشد پایدار و متوازن هستند، نسبت به سایر استان‌ها تا حدودی قابل قبول است و در فواصل زمانی کوتاه مدت شاهد کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های کلان هستیم. در این زمینه گروه گزارش شیرازنوین گفت‌وگویی با مدیر کل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس داشته است. دکتر امیر حسین جمشیدی با نگاهی آسیب شناسانه به راهکارهایی برای رویارویی با چالش‌های فزاینده پرداخته و خدمات نمایندگان دولت در استان فارس را در عرصه‌های عمرانی و سازندگی تشریح می‌کند.
 45هزار مسکن سهم فارس
مدیر کل دفترفنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس می‌گوید: در بیشتر نقاط استان فارس زمین برای احداث طرح جامع اقدام ملی مسکن اختصاص یافته و فرایند تغییر کاربری‌های قانونی آن طی شده است. دکتر امیر حسین جمشیدی با اشاره به 4 شهر شیراز، مرودشت، فسا و جهرم که اقدام برای مشخص کردن زمین در آنها همچنان در دست انجام است، خاطر نشان کرد: برای شهرستان‌های دیگر در استان فارس زمین تهیه شده و عملیات احداث در برخی از آنها در دست انجام است. در کلان شهر شیراز نیز زمینی در مناطق میانرود و صدرا در نظر گرفته شده که در مرحله مطالعه و برنامه ریزی قرار دارند. وی با اشاره به اینکه از ۴۵ هزار مسکن ملی که سهم استان فارس است ۲۵ هزار واحد در صدرا و مابقی در بقیه نقاط استان احداث می‌شود اظهار داشت: خطه مرودشت در زمره حاصلخیزترین نقاط استان فارس است و دولت زمینی در اختیار ندارد که به پروژه اقدام ملی مسکن اختصاص دهد. در شهرستان‌های جهرم و فسا هم بیشتر زمین‌ها کشاورزی است و امیدواریم با برنامه ریزی‌های صورت گرفته به راهکاری برای رفع این مشکل دست یابیم.
 مقابله ریشه‌ای با پدیده حاشیه‌نشینی
مدیر کل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس در بخش دیگری از گفت‌وگو با شیرازنوین به چالش فزاینده حاشیه نشینی در کلان شهر شیراز اشاره کرد و افزود: با گذشت زمان قلمرو شهر توسعه یافته و روستاهای اطراف شیراز در محدوده کلان شهر قرار گرفته اند. در اطراف شهر شیراز 40 روستا وجود دارند که بیشتر حاشیه نشینی‌ها در محدوده روستاهای گردخون، ماه فیروزان، گچی و علی آباد است.
دکتر جمشیدی علت اصلی شکل گیری این بحران را مهاجرت روستاییان به شهرها ارزیابی کرد و افزود: با توجه به خشکسالی چند سال اخیر بسیاری از اهالی شریف قریه‌ها از نقاط مختلف استان به سوی شیراز مهاجرت کردند و به دلیل گرانی مسکن در محدوده کلان شهر به سمت حاشیه نشینی رانده شدند.
این مقام مسئول غالب ساخت و سازهای مناطق حاشیه ای را غیرمجاز توصیف کرد و بیان داشت: کنترل ساخت و ساز در حریم شهر به عهده شهرداری و در روستاها، دهیاری‌ها متولی رسیدگی به تخلفات هستند. بنابراین همه دستگاه‌های متولی باید از قانون شکنی در این زمینه ممانعت به عمل آورند؛ چراکه حاشیه نشینی بی ضابطه مولد بحران‌های متعددی خواهد بود.
نماینده دولت در امور فنی و عمرانی در ادامه افزود: در نظر داشته باشیم که تخریب سازه‌هایی که بدون مجوز احداث می‌شوند دارای تبعات اجتماعی و امنیتی بالایی است و باید قبل از احداث با توسل به رویکردهای قانونی از شکل گیری آنان ممانعت به عمل آورد. در بسیاری مناطق با توجه به حجم انبوه ساخت و سازهای غیرمجاز، عملاً تخریب ممکن نیست و باید به گونه دیگری آنها را سروسامان داد.
 سامان‌دهی روستاها با طرح هادی
دکتر جمشیدی در پاسخ به پرسش خبرنگار شیرازنوین مبنی بر چکونگی اجرای طرح هادی گفت: طرح تجدید نظر هادی برای سامان دهی و ضابطه مندی تخلفات صورت گرفته در حاشیه روستا‌ها در حال تهیه می‌باشد و آنهایی که از لحاظ کالبدی به طرح هادی روستا چسبیده اند، با الحاق به طرح هادی سامان دهی می‌شوند. در نظر داشته باشیم الحاق شدن به طرح هادی مزیت‌هایی دارد که می‌توان به ساخت و سازها و انشعابات قانون مند اشاره کرد. با توسل به طرح هادی روند سامان دهی روستاها با مرور زمان شکل می‌گیرد. این مقام مسئول در ادامه به برخی از اقدامات پیشگیرانه دولت برای جلوگیری از مهاجرت‌های کورکورانه اشاره کرد و افزود: در سال‌های اخیر کارها و اقدامات مؤثری در زمینه توانمندسازی روستاییان در حوزه‌های مختلف شکل گرفته تا از تمایل آنها برای مهاجرت کاسته شود. در وهله اول باید بستری ایجاد شود تا شهروندان و روستاییان در شهر و روستای خود بمانند و این مهم با تهیه نیازهای اولیه و ثانویه آنها امکان پذیر است. بسیاری از مردم اگر از لحاظ مسکن و شغل تأمین باشند دیگر دلیل و بهانه ای برای مهاجرت نخواهند داشت. مدیر کل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس در ادامه تصریح کرد: در روستاها با چالش مسکن روبه‌رو نیستیم. به همین دلیل بنیاد مسکن تسهیلاتی در اختیار افراد می‌گذارد تا با استفاده از آن بر مشکل سرپناه فائق آیند. پس از برطرف شدن معضل مسکن باید چاره اندیشی اساسی برای بیشتر حل مشکلات اقتصادی و معیشتی روستاییان در نظر گرفت.
 پیشگیری از مهاجرت‌های کورکورانه
دکتر جمشیدی در ادامه گفت‌وگو با شیرازنوین به طرح وزارت کشور در زمینه محرومیت زدایی اشاره کرد و افزود: استان‌ها و شهرستان‌های کمتر توسعه یافته در مسیر این طرح شناسایی شده و اقداماتی برای باروری اقتصادی در آنها صورت می‌گیرد. در استان فارس شهرستان خرامه برای اجرای این انتخاب شده است. در این شهرستان اتفاقات خوبی در بحث صندوق توسعه روستایی و صندوق کارآفرینی امید برای مشاغل روستایی و اختصاص وام‌های کم بهره در دستور انجام است. به طور حتم با حل بحران مسکن و گره گشایی از مشکلات معیشتی شاهد مهاجرت‌های کمتری خواهیم بود که به دنبال آن از حجم حاشیه نشینی‌ها نیز کاسته می‌شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: سلسله مراتب برنامه ریزی در کشور مشخص است. در همین زمینه طرح هادی برای روستا و شهرهای کوچک تعریف شده است. برای شهرهایی با جمعیت بیش از ۲۵ هزار نفر طرح جامع تهیه شده و برای شهرهای بزرگ طرح تفصیلی تعریف می‌شود. برای استان هم از طرح مدون آمایش سرزمین استفاده می‌شود. بنابراین چنانچه دهیاری‌ها قصد صدور پروانه را دارند باید بر اساس طرح هادی تصویب شده در این زمینه اقدام کنند. این طرح‌ها می‌توانند از پراکندگی و ناهمگونی جمعیتی جلوگیری کنند. این مقام مسئول با بیان اینکه استان فارس در مرحله برنامه ریزی و تهیه این طرح موفق بوده و برای همه روستاهای بالای 20 خانوار طرح هادی تهیه شده، خاطرنشان کرد: طبق آمار رسمی ۲۰ تا ۳۰ درصد طرح‌های هادی و جامع اجرا شده و همکاری شهروندان و روستاییان شریف در اجرای آنها نقش بسزایی دارد و در نهایت بطن جامعه از ثمرات کوتاه و بلندمدت آن برخوردار خواهد شد.
 الزام رعایت قوانین محیط‌زیستی
مدیرکل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به شائبه‌های محیط زیستی برخی از طرح‌هایی که نقش ارزنده ای در بهبود سرانه اشتغال در استان دارند اشاره کرد و بیان داشت: یکی از الزامات صدور هر موافقت اصولی که صادر می‌شود اخذ مجوزهای محیط زیست است. تمامی کارگاه‌ها، کارخانه‌ها، معادن و هرگونه فعالیت‌های مرتبط نیز استعلام محیط زیست دارند. البته در پروژه‌های کلان، مطالعات زیست محیطی صورت هم می‌گیرد و باید ضمیمه گزارش‌ها شوند. در چند سال اخیر هیچ تغییر کاربری و صدور مجوز معدن بدون اخذ مجوزهای محیط زیستی در استان فارس انجام نشده است. دکتر جمشیدی در ادامه پروژه‌های عمرانی را به دو دسته استانی و ملی تقسیم بندی کرد و افزود: در بحث پروژه‌های استانی، دستگاه استانداری به عنوان هماهنگ کننده اعتبارات پروژه‌های عمرانی عمل کرده و بر اساس شاخصه‌هایی نظیر جمعیت، گسترش زیرساخت‌ها و پتانسیل‌های موجود برای هر شهرستان برنامه ریزی‌های لازم را انجام می‌دهد. پس از آن شورای برنامه ریزی شهرستان تصمیم می‌گیرد که اعتبارات را در چه حوزه‌هایی به کار گیرد.
 توجه ویژه استاندار فارس به اعتبارات عمرانی
وی با بیان اینکه در بحث پروژه‌های عمرانی شهرستانی و استانی مشکلی وجود ندارد اظهار داشت: پروژه‌های عمرانی در عرصه ملی استان با چالش‌های اعتباری روبه‌رو هستند که بسیاری از آنها با پیگیری‌های استاندار در پایتخت رفع شده است. 
خاستگاه دکتر رحیمی عمرانی است و به این مسئله نگاه ویژه ای دارد. البته نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هم می‌توانند نقش برجسته ای در اختصاص اعتبار و و به سرانجام رسیدن طرح‌های کلان داشته باشند. مدیر کل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس در بخش دیگری از این گفت‌وگو به استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی در راستای اجرای طرح‌های مختلف اشاره کرد و افزود: پس از اتفاقات برجام امکان جذب سرمایه گذاری خارجی محدود شد و از پتانسیل‌های داخلی بهره برداری کردیم. برای مثال باغ موزه مشاهیر توسط بخش خصوصی اجرا می‌شود و تفاهم نامه جدیدی برای کمربندی شیراز از جاده خرامه تا پل فسا با کمک شهرداری شیراز اجرایی خواهد شد. 
در این قرارداد ۴۰ درصد سهم پیمانکار از بخش خصوصی، ۳۰ درصد شهرداری شیراز و ۳۰ درصد دیگر راه و شهرسازی به عنوان نماینده دولت بر عهده گیرد. دکتر جمشیدی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: وزارت دفاع هم در پروژه احداث آزادراه مشارکت می‌کند که قرارداد آن مربوط به سنوات گذشته است. طبق این قرارداد وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع به صورت پنجاه پنجاه در این پروژه سرمایه گذاری کردند تا بعد از بهره برداری از این طرح کلان بتوانند عواید خود را با اخذ عوارضی برداشت کنند. اما وزارت دفاع با مشکل مالی مواجه شدو سهم آن به ۴۰ درصد کاهش یافت. به همین دلیل شرکت عمران صدرا به عنوان سرمایه گذار به پروژه ورود کرده و 10 درصد از آورده طرح را برعهده گرفته است.
 فراز و فرودهای مدیریت شهری
این مقام مسئول در پایان درباره نقد عملکرد شهرداری شیراز اظهار داشت: مجموعه مدیریت شهری در دوره جدید در اجرای پروژه کلان کارنامه موفقی دارد؛ چنان‌که سرعت اجرای خط ۲ قطار شهری شیراز در ایران بی نظیر است. حفاری‌های این پروژه از میانرود تا میدان امام حسین(ع) به صورت کامل انجام شده و در آینده نزدیک به بهره برداری خواهد رسید. همچنین بزرگراه شهید سلیمانی به عنوان یکی از پروژه کلان فارس در چند سال اخیر روند پیشرفت مطلوبی داشته است.
مدیر کل دفتر فنی و حمل و نقل و ترافیک استانداری فارس در پایان با ابراز امیدواری نسبت به بهره برداری از پروژه‌های عمرانی در ماه‌های پیش رو گفت: شهرداری شیراز در اجرای پروژه‌های انسان محور تاکنون چندان موفق نبوده و طرح‌هایی در دست اجرا دارد که هنوز به بهره برداری نرسیده است. امیدواریم با حل مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد شاهد برطرف شدن چالش‌ها باشیم.

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی