تبدیل بحران کرونا به فرصت خدمترسانی، روزنامه شیراز نوین
سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com
اشاره:
کادر درمان در روزهای سخت و نفس گیر کرونا در جبهه خدمت رسانی به مردم تنها نیست. بسیاری از اقشار خدمتگزار جامعه بی آنکه در کانون توجه قرارگیرند، به شکل شبانه روزی سرگرم ارائه خدمات به جامعه هستند تا به واسطه فعالیتهای آنان مشکلات ناشی از بیماری کووید19 در جامعه اندکی کاهش یابد. به واسطه فعالیت شبانه روزی آنهاست که امکان کاهش ترددها فراهم میشود و میتوان با ماندن در خانه نیازهای روزمره را برآورده ساخت. اداره کل پست استان فارس یکی از دستگاههای خدمات رسانی است که با گذر زمان با نیازهای روز جامعه همراه شده و در بحبوحه کرونا نیز با وجود مشکلات فراوان، از امکانات محدودی که در اختیار دارد به نحو بهینه ای استفاده میکند. مدیرکل پست استان فارس در گفتوگو با شیرازنوین به بیان مشکلاتی میپردازد که اقشار مختلف جامعه اطلاع چندانی از آن ندارند. به باور مهدی آزادی فضای عملیاتی موجود این مجموعه هیچ تناسبی با افزایش حجم مرسولات ندارد و این معضل اساسی فقط با مدیریت دقیق امکانات و منابع و نیروی انسانی تا حدودی برطرف شده است. مشروح این گفتوگو را در ادامه میخوانید.
گسترش بیماری کرونا در مقیاس وسیعی باعث حکمفرمایی رکود اقتصادی در جامعه شد. اما بعضی از کسب و کارهایی که در فضای سایبری به فعالیت میپرداختند، با رونق ناگهانی روبهرو شدند. آیا اداره کل استان پست استان فارس توانسته است با ظرفیتهای محدود و معینی که در اختیار دارد با کسب و کارهای الکترونیکی برای خدمت رسانی بیشتر به مردم همراه شود؟
بیماری کرونا برای سلامتی مردم و بسیاری از مشاغل مشکلات جدی را به وجود آورد. اما برای بازارهای آینده و خدماتی که در بستر فضای مجازی ارائه میشوند مسیرهمواری را فراهم ساخت. بسیاری از مردم فهیم فارس با پروتکلهای بهداشتی همراه شدند و در زمان اعمال محدودیتهایی که به حوزه تردد و عبور و مرور هم تعمیم یافته بود، نیازهای خود را از بستر فضای مجازی به واسطه خریدهای آنلاین و اینترنتی برطرف میکردند. در این میان شرکت پست بستر فیزیکی برای حمل و نقل و تحویل کالا را تقویت کرد. در نظر داشته باشیم که پیشنیه فعالیت پست در ایران سابقه 2500 ساله دارد و در چند قرن اخیر همواره پاسخگوی نیازهای مردم در زمینههای مختلف بوده است. در دهههای اخیر هم بسترسازیهای مؤثری برای ارائه خدمات نوین شکل گرفته است تا شاهد پاسخگویی بهتر و مؤثرتر به نیازهای مردم باشیم. البته در قبل از ایام کرونا نیز در پورتال رسمی اداره پست سامانه ای تحت عنوان E-Bazar تعریف شده بود و در قالب آن زیرساختهای خدمات در فضای مجازی را فراهم کرده بودیم. کرونا باعث شد این برنامه ریزیهای ما دچار شتاب چند ده برابری شود و همسو با نیازهای جامعه به خدمت رسانی مشغول باشیم. در بعضی ایام سال طبق شواهد وجود در حدود 67 درصد رشد بستههای تجارت الکترونیک داشتیم و در دوران شیوع کرونا تبادلات حجمی اداره پست هم افزایش 8 برابری ناشی از خریدهای اینترنتی مردم داشته است.
آیا کرونا سبب شده است نوع استفاده مردم از خدمات پستی هم تغییر کند؟
مدتهای طولانی است که مکاتبات شخصی دیگر سهم چندانی در تبادلات پستی ندارند. در سالهای اخیر هم قوه مجریه به سمت و سوی دولت الکترونیک و خدمات مجازی پیش رفته و پست نامهها جای خود را به خرید و فروشهای اینترنتی و تجارتهای آنلاین داده اند. در همین راستا شرکت پست هم تلاش کرد از ظرفیتهای موجود بهره برداری بهینه ای انجام دهد و در شبکه پستی کشور هم شاهد این رشد مضاعف بودیم.
در یک بازه زمانی کوتاه، سفارشات پستی مردم به شکل انفجاری رشد کرد. شرکت پست چگونه کمبود نیروی انسانی را در این زمینه جبران کرد؟
افزایش نیازهای مردم به خدمات پستی به صورت ناگهانی اتفاق افتاد. فرایند جذب و آموزش زمان بر هستند و این مسئله سبب شد در مقطعی شبکه پستی کشور با مشکلاتی روبهرو شود که در مدت کوتاهی با کسب مجوزهای لازم مشکل نیروی انسانی با بهره گیری ازظرفیتهای بخش خصوصی تا حدودی مرتفع شد. قسمت دیگری از کمبودها با مدیریت نیروی انسانی که در اختیار داشتیم مرتفع گردید. در حال حاضر نظم و انضباط نسبتاً خوبی در زمینه ارائه خدمات حاکم است.
در دیداری که با ریاست سازمان برنامه و بودجه استان فارس داشتید به کمبود فضای فیزیکی برای سامان دهی و مدیریت مرسولههای پستی اشاره کردید و این در حالی است که در دوره مدیریت پیشین پست سوله انبار مرکزی پست به بخش خصوصی اجاره داده شده است. به نظر میرسد که تضادی در این زمینه وجود داشته باشد؟
زمانی که سکان هدایت اداره کل پست استان فارس به ما واگذار شد فضای عملیاتی هیچ تناسبی با افزایش حجم مرسولات نداشت و همچنان نیز ندارد. برای جبران این کمبود فضا مسیرهای مختلفی را رفتیم تا ان را با اجاره مکانهای دیگر جبران کنیم و فرایند خدمت رسانی به مردم مختل نشود. اما متأسفانه شرایط به گونه ای پیش نرفت که در حوالی اداره مرکزی پست مکان مناسبی را بیابیم. به همین دلیل تلاش شد تا با راهکارهایی نظیر بازبینی شرایط و امکانات موجود، انجام مطالعات دقیق، عملیاتهای آزمون و خطا و در نهایت محاسبات دقیق از همین فضای حداقلی که در اختیار داریم برای سامان دهی مرسولات پستی استفاده کنیم و به بیشترین بهره وری لازم دست یابیم. همچنین با اجرایی سازی شیفت شب توسط کارکنان خدوم و دلسوز پست فارس قسمتی از کمبود فضا مدیریت شد. در نظر داشته باشیم که فعالیت شبانه روزی شرکت پست در استان فارس هزینههای دوچندانی را به مجموعه تحمیل کرده و باعث زحمت دوچندان نیروهای کارآمد این مجموعه میگردد. اما با در نظر گرفتن شرایط گزینه بهتری پیش رو نداریم.
در توزیع مرسولات پستی استان چند درصد خطا وجود دارد؟
در شرایط فعلی با توجه به نیاز مردم به خدمات شرکت پست هیچ یک از نیروهای ما نتوانستند به مرخصی بروند و مجموعه با تمام توان به خدمت رسانی به جامعه مشغول بود. بدین معنا که در اداره پست همانند دیگر دستگاهها دورکاری اتفاق نیفتاد و با تمامی ظرفیت به فعالیت همت گماشتیم. در بسیاری مواقع همکاران ما ساعات بسیاری را به خدمت رسانی مشغول شدند و این امر به طور طبیعی میتواند باعث بروز اشتباهات انگشت شماری شود که در همه سیستمها نیز وجود دارد. اما به منظور کاهش همین خطاهای ناچیز، یک سیستم ارزیابی و سامانههای نظارتی به صورت پیوسته فعالیت کارکنان خدوم پست را رصد میکنند. در استان فارس به طور متوسط 35هزار مرسوله پستی در 36 نقطه مبادلاتی توزیع میشود و در زمره استانهای پهناور کشور از لحاظ پراکندگی خدمات پستی قرار میگیرد.
در چندماهه اخیر جامعه ما دچار یک شیب تورمی شدید در زمینه بهای کالا و خدمات شد. آیا این افزایش هزینهها به خدمات شرکت پست هم تسری یافته است؟
سیاست شرکت پست و وزیر ارتباطات بر این مبناست که فشار اقتصادی مضاعفی به مردم با افزایش نرخ هزینههای پستی وارد نشود و نرخ خدمات ما هیچگونه ای افزایشی طی ماههای اخیر نداشته است.
آیا در واگذاری غرفهها و امکانات اداره پست روندهای معمول قانونی طی میشود و شهروندان چگونه میتوانند در این زمینه به اطلاعات لازم دست یابند؟
کلیه واگذاریهای اداره کل پست استان فارس در چارچوب آیین نامه معاملات دولتی انجام میشود و تمامی قراردادها فرآیند برگزاری مناقصه را به صورت کاملاً شفاف بدون هیچ ابهامی در سامانه ستاد طی کرده و سلامت مناقصات تضمین شده است.
آمار ابتلا به کرونا در میان کارکنان پست چگونه است؟
متأسفانه در شبکه پستی کشور تعدادی به دلیل ابتلا به بیماری کووید19 فوت کردند. در استان فارس 42 نفر از همکاران ما به این بیماری مهلک دچار شدند ولی خوشبختانه فوتی نداشتیم. با این حال غیبت و قرنطینه این تعداد از نیروهای انسانی به واسطه تلاشهای سایرین جبران شد و آنها به تدریج به عرصه خدمت رسانی به مردم بازمیگردند.
و سخن پایانی؟
امیدواریم اصحاب رسانه با نگاهی منصفانه بخشهای مثبت و منفی دستگاههای خدمات رسان مانند پست را برای مردم نمایان تر کنند.
همکاران ما در اداره پست توقع دارند زحمات شبانه روزی آنها از سوی رسانهها بیشتر دیده شود. همانطور که کادر درمان ایثارگرانه به خدمت رسانی به جامعه مشغول هستند، کارکنان خدوم پست هم با فعالیت شبانه روزی شرایط قرنطینه و حضور کمتر مردم در جامعه را فراهم میسازند. ما با جابهجایی بیش از 30هزار مرسوله پستی از همین تعداد سفر رفت و برگشت شهروندان پیشگیری میکنیم که این نقش ارزنده ای در کاهش شیوع کرونا خواهد داشت. امیدواریم رسانهها برای دلگرمی خادمان پست به بیان عیبها و نقاط مثبت فعالیتهای ما به صورت منصفانه بپردازند.
تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
خبرهای تصادفی روزنامه شیراز نوین