[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۷۹
  • دوره جدید

آسیب‌شناسی مشکلات دانشجویان، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه گزارش
amirabadi_shznvn@yahoo.com

اشاره:
کرونا بر تمامی لایه‌های زندگی ما سایه افکنده است. مشاغل و فعالان بخش خصوصی با رکود بی سابقه ای رو به رو شدند و آتش فقر و تنگدستی بیشتر گریبان فرودستان اقتصادی را گرفته است. طبقه میانی جامعه هم با شیب تندتری به سوی شاخص فلاکت رهسپار شده و چه بسا تبعات سنگین ویروس چینی تا ماه‌ها و سال‌های آینده همچنان تداوم یابد. 
دولت که در مهلکه تحریم‌ها گرفتار آمده با بحران طاقت فرسای کووید 19 هم رو به رو شده و سایه سنگین رکود به شکل بی سابقه ای بر تمامی جوانب زندگی ما مستولی گردیده است. پاشنه‌های آشیل زیرساخت‌های درمانی نقاط ضعف خود را نمایان ساخته و سرمایه گذاری‌هایی که پیش از این از بخش بهداشت و درمان دریغ شده بودند به شکل نمایان تری آشکار می‌شوند. آسیب‌های پیدا و پنهان روانی در روزهای سخت قرنطینه رشد انفجاری پیدا کردند و در حالی موج سوم را پشت سر می‌گذاریم که هراس چهارمین سونامی ویرانگر دور از انتظار نیست. 
متاسفانه نظام آموزشی ایران هم از مهلکه کرونا جان سالم به در نبرده و به صورت ناگهانی در معرض تبعات شوم آن قرار گرفته است. جهانیان هیچ آشنایی با این ویروس مرگبار نداشتند و فرصت چندانی هم برای تقویت زیرساخت‌های آموزشی در فضای مجازی و آسیب شناسی بحران‌ها نبود. فرآیندهای آموزشی به یکباره به فضای مجازی کوچ کردند و در این عرصه بسیاری از دانش آموزان کم بضاعت از قافله آموزشی جا ماندند. البته به نظر می‌رسد سایه سنگین بیماری کووید 19 تنها گریبانگیر مقاطع ابتدایی و متوسطه نشده و عواقب شیوع این بیماری به مراکز آموزش عالی هم تعمیم یافته است.
گروه گزارش شیرازنوین در گفت‌وگویی با نماینده کمپین دانشجویان پیام نور استان فارس و هرمزگان به آسیب شناسی زوایایی از این بحران پرداخته و پاسخ‌های ریاست دانشگاه پیام نور استان فارس را در راستای تنویر افکار عمومی منتشر می‌کند. شاید ارتباط صمیمانه تر دانشجویان با مدیران آموزش عالی بتواند شاه کلید حل بسیاری از این مشکلات باشد. همان قدر که دانشجویان باید پیامدهای ناگهانی کرونا و مشکلات ناشی از آن را در کالبد نظام آموزشی بپذیرند، مسئولان آموزشی کشور هم باید با نگاهی منعطف و آسیب شناسانه مشکلات ناشی از آموزش و برگزاری امتحانات مجازی را برطرف سازند. در حقیقت رمز پیروزی بر ویروس کرونا همانا همدلی تمامی اقشار جامعه با یکدیگر است.

 دغدغه‌های دانشجویان
 نماینده کمپین هزاروپانصد نفری دانشجویان پیام نور استان فارس و هرمزگان می‌گوید: در پی شیوع ویروس کرونا و برگزاری آموزش‌های مجازی، دانشجویان دانشگاه‌های پیام نور استان‌های فارس و هرمزگان با مشکلات متعددی رو به رو شده اند.
محمد سهرابی با تشریح برخی از این چالش‌ها می‌گوید:با وجودی که فرآیندهای آموزشی به فضای مجازی منتقل شده و از امکانات مراکز آموزشی به صورت فیزیکی استفاده ای نمی‌شود، اما شاهد افزایش نرخ شهریه هستیم. در نظر داشته باشیم هر افزایش شهریه ای باید در پی افزایش سطح رفاه دانشجویان باشد. 
دانشگاه‌ها باید در این زمینه شفاف عمل کرده و برای دانشجویان مشخص کنند که شهریه‌ها صرف چه اموری می‌شود. این حق مسلم دانشجو است که بداند هزینه ای که می‌کند کجاها خرج می‌شود و در قبال این هزینه‌ها چه خدماتی را خواهد گرفت. وی در ادامه به کم بودن زمان آزمون‌ها و مشکلات به وجود آمده برای دانشجویان در این زمینه اشاره کرده و می‌گوید: در شرایط کرونایی با مشکلاتی نظیر ضعیف بودن سرعت اینترنت در مناطق مختلف، کند بودن سامانه امتحانات، مفهومی بودن سوالات در دروس اختصاصی و استرس و فشار ناشی از امتحانات که باعث فراموشی کوتاه مدت دانشجو می‌شود رو به رو هستیم و از اساتید و مسئولین محترم تقاضا داریم نسبت به افزایش مدت زمان اقداماتی را بیندیشند. این فعال دانشجویی در بخش دیگری از سخنان خود، به حجم سؤالات زیاد و عدم فرصت برای اصلاح پاسخ‌ها اشاره کرده و می‌گوید: در دروس اختصاصی و عمومی انتظار می‌رود قابلیت برگشت به سؤال قبل برای امتحانات پایان ترم فعال شده و فرصت مجدد چک کردن سؤالات برای دانشجو فراهم شود؛ چرا که در هر آزمونی سؤالات سطحی در ابتدا پاسخ داده می‌شود و سؤالات عمقی و مفهومی به زمان‌های پایانی آزمون موکول خواهد شد.
نماینده کمپین هزاروپانصد نفری دانشجویان پیام نور استان فارس و هرمزگان در ادامه به برخی مشکلات سامانه امتحانات اشاره کرده و در ادامه می‌گوید: بعد از گذشت نزدیک به یک سال از همه گیری ویروس کرونا و روی آوردن به آموزش مجازی به نظر می‌رسد هنوز سیستم یکپارچه و منظم و هماهنگی با ساز و کاری دقیق برای دانشجویان تعریف نشده است. در بسیاری موارد شاهد مشکلاتی نظیر ورود دانشجویان به سامانه، کند شدن سامانه در زمان آزمون، عدم اجازه به کاربر در ادامه آزمون و در نهایت اشتباه محاسبه نمرات از طرف سامانه هستیم.
سهرابی در ادامه به محدود بودن ارزشیابی صرفاً به امتحان میان ترم اشاره کرده و خواستار اصلاح این رویه است. وی در این باره می‌افزاید: چرا باید اساتید در ارزشیابی‌های دروس، صرفاً خود رامحدود به آزمون میان ترم کرده و از راه‌های دیگر همچون ارائه تحقیق، حل تمرین، انجام پروژه و برگزاری کنفرانس و... استفاده نکنند. البته که مواردی همچون تحقیق و تمرین و... توسط برخی اساتید در کنار آزمون میان ترم و حتی به جای آزمون میان ترم صورت می‌گیرد، اما انتظار داریم این موضوع توسط همه اساتید مورد توجه قرار گیرد. این فعال دانشجویی خواستار پیگیری و پاسخگویی اساتید از طریق پیام رسان‌های فضای مجازی شده و می‌گوید: شرایط حال جامعه ایجاب می‌کند تا اساتید صرفاً محدود به کلاس‌های مجازی نباشند و در مواقع امتحانات یا اطلاع رسانی‌ها از طریق گروه‌های مجازی به دانشجویان اطلاع رسانی شود. برخی اساتید حاضر به تشکیل گروه‌هایی در فضای مجازی نمی‌باشند. اساتید باید در وهله اول خود ادمین گروه‌ها باشند و اطلاع رسانی‌ها را انجام دهند ولی در صورت ارایه دلایل کافی برای عدم حضور خود، حداقل از طرف دانشجویان نمایندگانی را مشخص کرده تا اطلاع رسانی‌ها صورت گیرد. وی در ادامه به سختی بیش از حد سؤالات امتحانی اشاره کرده و می‌گوید: هر آزمون و امتحانی باید به نحوی برنامه ریزی شود تا یک ارزشیابی دقیقی بر دانسته‌ها و تلاش‌های دانشجویان باشد. اینکه آزمون‌ها سختی بیش از اندازه ای دارند و سیستمی هم بر سنجش سختی آزمون‌ها وجود ندارد در شأن دانشجویان و اساتید نیست. بنابراین تقاضامندیم یک سیستم یا پارامتر‌هایی برای آزمون‌ها که از طرف اساتید طرح می‌شود، هرچه سریع تر با اولویت قرار دادن تمامی دانشجویان در هر سطحی ایجاد شود.
 پاسخگویی مدیران آموزشی
در ادامه، گروه گزارش روزنامه شیرازنوین موارد مطرح شده را به مسئولان ارشد دانشگاه پیام نور استان فارس انتقال داده و پاسخ آنها را برای رفع دغدغه‌های دانشجویان که بزرگ ترین و مهم ترین آینده سازان ایران اسلامی هستند منتشر می‌کند. رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس در این زمینه می‌گوید: برگزاری آزمون الکترونیکی برای بیش از 230 هزار نفر از دانشجویان مطمئناً کار بسیار دشواری است.
دکتر محمدحسن صیف بسیاری از موارد مطرح شده توسط دانشجویان را مربوط به آزمون‌های میان ترم دانسته و می‌افزاید: با شناسایی مشکلات به وجود آمده برای دانشجویان، این موارد در دست بررسی قرار گرفته و بسیاری از آنها رفع شده است. وی می‌افزاید: برگزاری مطلوب امتحانات در فضای آرام و توام با آرامش برای دانشجویان سرلوحه برنامه ریزی‌های مجموعه مدیریتی استان است. این مقام ارشد آموزش عالی در مورد گلایه دانشجویان در مورد شیوه نمره دهی می‌گوید: نمره میان ترم از اختیارات استاد است و اساتید می‌توانند براساس صلاحدید ملاک‌هایی را برای اعطای 8 نمره میان ترم به دانشجو از جمله تکلیف درسی یا امتحان میان ترم، تعیین نمایند. دکتر صیف در ادامه می‌فزاید: امتحانات پایان نیمسال براساس آیین نامه‌های آموزشی دانشگاه با رعایت زمان مناسب آزمون، شیوه ارزشیابی براساس سرفصل مصوب و همچنین امکان حرکت بین سئوالات انجام خواهد گرفت. همچنین کلاس‌های آموزشی دروس تئوری ونظری به صورت اختیاری است و درصورت شرکت نکردن دانشجو درکلاس‌ها و نداشتن نمره میان ترم، آزمون پایان ترم از 20 نمره محاسبه شده و حقی از دانشجو ضایع نخواهد شد. رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس در بخش دیگری از گفت‌وگو با شیرازنوین به رفع مشکلات آزمون‌های میان ترم اشاره کرده و در ادامه می‌گوید: در آزمون‌های پایان ترم هیچ کدام از موارد ذکر شده وجود ندارد و همه براساس استانداردهای آزمون انجام می‌شود. مواردی نظیر زمان کافی برای ورود دانشجو به جلسه، فرصت مناسب برای پاسخگویی به هر سؤال، امکان بازگشت به سؤالات و مرور سؤالات قبلی و دیگر مشکلاتی که وجود داشته برطرف شده است. همچنین درآزمون‌های پایان ترم علاوه بر زمان استاندارد برای هر سؤال، مدت زمان 15 دقیقه نیز به منظور پیش بینی مشکلات احتمالی برای ورود دانشجو به آزمون، در نظر گرفته شده است. وی درمورد گلایه نماینده دانشجویان در زمینه شهریه خاطرنشان کرد: میزان شهریه دانشگاه پیام نور نسبت به سایر دانشگاه‌هایی که از دانشجویان شهریه اخذ می‌کنند در زمره پایین ترین آنها قرار می‌گیرد. افزایش میزان شهریه هر سال به میزان مصوب هیئت امنای دانشگاه و کمتر از میزان تورم و عددی بین 10 تا 15 درصد افزایش می‌یابد که پس از تأیید وزارت علوم، در کل کشور اجرا می‌شود و استان نقشی دراین خصوص ندارد. ضمن اینکه امکان اعطای کل شهریه به صورت وام قرض الحسنه از سوی بانک مهر ایران و همچنین صندوق رفاه وزارت علوم هم برای دانشجو فراهم است. این مقام عالی آوزش عالی در استان فارس در پاسخ به گلایه‌های دانشجویان گفت: شرکت دانشجو در کلاس‌های دروس نظری (تئوری)، اختیاری است، اما حضور در کلاس‌های عملی (که فعلاً به خاطر کرونا به صورت حضوری برگزار نمی‌شود) الزامی است. توضیح اینکه شرکت در کلاس‌ها علاوه بر استفاده از مزیت تدریس با امکان چت آنلاین می‌تواند باعث رفع اشکالات درسی شود. دکتر صیف در بخش دیگری از سخنانش پیرامون نمره میان ترم دانشجویان گفت: یکی از مزایای حضور در کلاس‌ها، برخورداری از نمره میان ترم است که 8 نمره بوده و در اختیار اساتید گرامی است. اگر دانشجو در کلاس‌های تئوری (چه آنلاین یا بعد از کرونا به صورت حضوری) شرکت کند، تکالیف و فعالیت‌های آموزشی را انجام دهد و در آزمون میان ترم نیز شرکت نماید، از نمره میان ترم (از 1 تا 8 نمره) برخوردار می‌شود و در صورت عدم شرکت در آزمون میان ترم، نمره نهایی دانشجو بر اساس نمره کسب شده در آزمون پایانی و از ۲۰ محاسبه می‌شود. امتحان پایان نیمسال از کل کتاب می‌باشد و 12 نمره ای است که نمره پایان ترم دانشجو با نمره میان ترم دانشجو (در صورت داشتن نمره میان ترم) جمع شده و نمره نهایی به دست می‌آید. 
رئیس دانشگاه پیام نور استان فارس در پاسخ به این پرسش که اگر دانشجو در کلاس شرکت نکرده باشد ملاک ارزیابی چیست، گفت: اگر در دانشجو در کلاس‌های نظری شرکت نکند و نمره میان ترم نیز نداشته باشد و صرفاً فقط در آزمون پایانی هر درس (در برگ انتخاب واحد مشخص است) حضور یابد، حق وی ضایع نشده و نمره کسب شده در فرمول سیستم قرار گرفته و نمره نهایی وی از 20 نمره محاسبه می‌شود (هر نمره ای که در پایان ترم از 12 نمره کسب کند در10 ضرب شده و تقسیم بر 6 می‌شود که نمره نهایی از 20 نمره به دست می‌آید). وی در پایان افزود: درخصوص نمره پایان ترم دانشجویانی که نمره میان ترم دارند، سیستم گلستان به صورت هوشمند عمل می‌کند و نمره ای برای دانشجو لحاظ می‌کند که بالاتر است. برای مثال اگر نمره میان ترم دانشجو 5 شده باشد ولی درآزمون پایان ترم دانشجو از 12 نمره 12 را کسب کرده باشد، سیستم 12 را با 5 جمع نمی‌کند بلکه 12 را در 10 ضرب و تقسیم بر6 نموده که نمره نهایی یعنی 20 برای دانشجو ثبت می‌شود. نمره میان ترم در مواردی که نمره پایانی دانشجو مناسب نباشد کمک زیادی به دانشجو خواهد کرد. 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی