[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۲۰۷۵
  • دوره جدید

آب این میوه‌ها پیر شدن را به تأخیر می‌اندازند، روزنامه شیراز نوین

آب‌میوه می‌تواند راهی خوشمزه و با طراوت برای تأمین برخی از مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد که ممکن است به صورت روزانه از طریق غذا دریافت نکنید. آب‌میوه نه تنها طعمی ‌عالی دارد بلکه راهی سریع و آسان برای مصرف این مواد مغذی در طول سفر و یا در روز‌های پرمشغله از نظر کاری می‌باشد. در میان بسیاری از فواید این نوشیدنی انواع خاصی از آب‌میوه‌ها وجود دارند که حتی ممکن است به کُند ساختن روند پیری کمک کنند.
به گزارش بهداشت نیوز، نخست آن که تمایزی مهم بین انواع آب‌میوه وجود دارد. بسیاری از آب میوه‌ها یا نوشیدنی‌های میوه‌ای وجود دارند که در اصل تنها کنسانتره میوه و شکر اضافه شده هستند. از سوی دیگر، برخی از آب‌میوه‌های موجود ۱۰۰ درصد طبیعی وجود دارند که حاوی شکر یا مواد نگهدارنده اضافی نیستند. این آب‌میوه‌های کاملاً طبیعی انواعی هستند که برای پیر شدن سالم باید به دنبال آن باشید، به خصوص بدان خاطر که نوشیدنی‌های شیرین شده با شکر مانند نوشیدنی‌های میوه‌ای که در فروشگاه به عنوان آب‌میوه خریداری می‌شوند با خطر بیش‌تر چاقی، بیماری‌های قلبی، دیابت نوع ۲، بیماری کبدی و بیماری کلیوی مرتبط هستند.
آب‌میوه‌هایی که واقعاً کاملاً طبیعی هستند حاوی ۱۰۰ درصد میوه یا سبزیجات می‌باشند و ترکیب منحصر به‌فردی از فواید سلامتی را ارائه می‌کنند. با این وجود، آن آب‌میوه‌ها دارای آنتی‌اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی نیز می‌باشند که برای سلامت سنی‌مان مفید می‌باشند.
در ادامه به آب‌میوه‌های مفید برای کُندسازی روند پیری اشاره خواهیم کرد:
۱- آب انار
انار سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند پلی فنول‌ها است که می‌تواند به کاهش التهاب، مبارزه با سرطان و کاهش سطح فشار خون کمک کند. علاوه بر این فواید انار به عنوان میوه‌ای با تأثیر منحصر به‌فرد بر سلول‌های پیر بدن انسان شناخته شده است. پس از ۵۰ سالگی سلول‌های شما شروع به مبارزه با بازیافت میتو کندری می‌کنند که به طور مستقیم بر قدرت عضلات‌تان تأثیر می‌گذارد. اگر بدن شما نتواند میتو کندری‌ها را به سرعت بازیافت کند ممکن است خطر تجمع محتویات آن افزایش یافته و خطر ابتلا به بیماری‌های جدید مانند پارکینسون افزایش خواهد یافت.
خبر خوب آن است که انار حاوی مولکولی می‌باشد که میکروبیوم روده شما آن را به چیزی به نام یورولیتین اِی (Urolithin A) تبدیل می‌کند، ترکیبی که می‌تواند به حفظ سلامت فرایند میتوکندری شما کمک کند. با این جود، توجه به این نکته مهم است که برخی از افراد ممکن است فلور روده داشته باشند که قادر به تبدیل این ترکیب نباشد، به این معنی که آب انار تأثیر زیادی بر روی آنان نخواهد داشت.
۲-آب هویج
هویج حاوی آنتی‌اکسیدان‌های متعددی است که می‌تواند سلامت شما را با افزایش سن بهبود بخشد. برای مثال، هویج سرشار از لوتئین است که به بهبود سلامت چشم و مغز کمک می‌کند. این محصول نارنجی رنگ همچنین سرشار از آنتی‌اکسیدان دیگری به نام بتاکاروتن می‌باشد که یک آنتی‌اکسیدان است که بدن شما می‌تواند از آن برای تبدیل به ویتامین A استفاده کند. با این وجود، مزایای بالقوه بتاکاروتن برای سلامتی به همین جا ختم نمی‌شود، زیرا نتیجه مطالعه‌ای منتشر شده در 
Cancer Epidemiology, Biomarkers & Prevention نشان داد که هویج ممکن است این توانایی را داشته باشد که به کاهش خطر سرطان پروستات در مردان جوان کمک کند.
۳-آب چغندر
چه آن را دوست داشته باشید و چه از آن متنفر باشید آب چغندر یک نوشیدنی غیرقابل انکار قوی برای کمک به کُند کردن روند پیری است. نتیجه مطالعه‌ای منتشر شده در Redox Biology نشان داد افرادی که آب چغندر می‌نوشیدند در مقایسه با شرکت کنندگانی در پژوهش که نوشیدنی دارونما مصرف می‌کردند سطوح برجسته‌تری از نوع خاصی از باکتری را داشتند که به سلامت شناختی و عروقی کمک می‌کند. این شرکت کنندگان همچنین پس از نوشیدن آب چغندر شاهد کاهش سطح فشار خون بودند.
نتایج این مطالعه نشان داد که غلظت بالای نیترات موجود در چغندر برای حفظ سلامت رگ‌های خونی مفید است و در عین حال عملکرد شناختی را با افزایش سن بهبود می‌بخشد. این اثرات هم در چغندر پخته شده و هم در آب چغندر خام وجود دارند. با این وجود، بر اساس گزارش منتشر شده در مجله فشار خون انسانی، آب چغندر تأثیر بیش‌تری در مقایسه با چغندر پخته شده دارد.
۴- آب گریپ فروت
کاروتنوئید‌ها ترکیباتی هستند که به میوه‌ها و سبزیجات رنگ طبیعی می‌دهند و همان طور که پیش‌تر ذکر کردیم هویج حاوی نوعی کاروتنوئید است که به کُند شدن روند پیری کمک می‌کند. گریپ فروت‌ها نیز حاوی این ترکیبات است، اما ترکیبی به نام لیکوپن نیز دارد. لیکوپن که در گوجه فرنگی و هندوانه نیز یافت می‌شود دارای خواص بی‌شماری برای سلامتی است و حتی ظاهر پوست شما را بهبود می‌بخشد. نتیجه تحقیقی منتشر شده در 
Food Science & Nutrition نشان داد که لیکوپن اثرات «جوان کنندگی» روی پوست شرکت کنندگان میان‌سال دارد.
نتیجه مطالعه دیگری که در مجله آمریکایی تغذیه منتشر شد نشان می‌داد که لیکوپن می‌تواند هم کلسترول LDL (نوع بد) را کاهش دهد و هم سطح کلسترول HDL (نوع خوب) را که عوامل مهمی ‌در حمایت از سلامت قلب هستند افزایش دهد. مدیریت کلسترول به ویژه با افزایش سن اهمیت بیش‌تری پیدا می‌کند، زیرا بیماری قلبی عامل شماره یک مرگ و میر در آمریکا قلمداد می‌شود. بنابراین، اگر از طرفداران گریپ فروت هستید یک لیوان از این آب‌میوه را امتحان کنید تا پیری را کاهش دهید.
۵- آب سبزه گندم
بیایید صادق باشیم؛ آب سبزه گندم طعم بسیار بدی دارد، اما فواید سلامتی و خواص ضد پیری آن ارزش امتحان کردن را دارد. برای مثال، سبزه گندم حاوی ویتامین ث، ویتامین E و فلاونوئید‌ها است که مواد طبیعی موجود در میوه‌ها و سبزیجات محسوب می‌شوند و ممکن است به کاهش خطر ابتلا به بیماری کمک کنند. همچنین، سبزه گندم سرشار از کلروفیل است، ترکیبی که باعث سبز شدن بسیاری از گیاهان می‌شود. هنگامی‌که سبزه گندم مصرف می‌شود مشخص شده که کلروفیل موجود در آن دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و همچنین ظرفیت مقابله با عوارض منفی ناشی از شیمی‌درمانی است. این به دلیل توانایی آن در کاهش دسترسی زیستی مواد سرطان‌زا یا موادی است که می‌توانند باعث ایجاد سرطان در بدن شما شوند.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی