[ فردا را به امروز می آوریم ]
  • آخرین شماره ۱۱۸۴
  • دوره جدید

توسعه فضای سبز سرلوحه پروژه‌های انسان‌محور است ، روزنامه شیراز نوین

 سعیدرضا امیرآبادی- گروه خبر
نشست مطبوعاتی جمعی مدیران شهرداری شیراز با موضوع پروژه شهروندسپاری برگزار شد. این مراسم صبح یکشنبه 7 دی ماه با حضور معاون شهرسازی و معماری، رئیس اداره کنترل و نظارت بر سیستم یکپارچه شهرسازی و سرپرست اداره کل بازرسی شهرداری شیراز برگزار شد.
معاون شهرسازی و معماری شهر داری شیراز در این مراسم گفت: اداره شهر در این برهه زمانی کار بسیار دشواری است که مجموعه مدیریت شهری با افتتاح پروژه‌های کلان عمرانی و کلنگ زنی طرح‌های متعدد از عهده آن به خوبی برآمده است.
جواد بهادری با اشاره به شیوع بیماری کرونا و پیامدهای اقتصادی ناشی از آن در جامعه خاطرنشان کرد: از دهه 70 شهرداری‌ها از لحاظ درآمدی مستقل شدند و با تکیه به درآمدهای خود شهر را اداره می‌کنند. وی از تداوم روند سازندگی در بستر کلان شهر شیراز خبر داد و افزود: مدت دو سال و نیم از وقت شهرداری در دوره کنونی به تکمیل پروژه‌های نیمه کاره قبلی مانند بزرگراه مهندسین که بسیار هزینه بر هم بودند، اختصاص یافت و در کنار آن نقاطع‌های ایمان جنوبی و یغمور و جمعی از پروژه‌های دیگر نیز به بهره برداری رسید.
معاون شهردار شیراز به نگاه نرم مجموعه مدیریت شهری در تعریف پروژه‌ها اشاره کرد و افزود: حضور انسان در شهر سرلوحه اجرای پروژه‌ها شده است و نگاه انسان محوری به مسائل علوم انسانی معطوف می‌شود. همچنین بحث مشارکت پذیری مردم با مجموعه مدیریت شهری باید تقویت شود.
بهادری از شهر شیراز به عنوان محفلی برای علم و تاریخ و تمدن و فرهنگ ایران زمین نام برد و افزود: تمامی تلاش شهرداری شیراز این است که شیراز را به جایگاه اصلی خود نزدیک کنیم و در این راستا پروژه‌هایی نظیر محورهای حافظ و عرفان در دستور کار است که با هدف تقویت گردشگری و زندگی پیاده در شهر شروع شده است. همچنین پروزه بازآفرینی اطراف آرامگاه سعدی در دستور کار است. وی در ادامه به پروژه باغ ایرانیان اشاره کرد و افزود در محدوده محور امیرکبیر باغ 10 هکتاری توسط شعرداری شیراز تملک شد که روند طراحی و مطالعات آن به پایان رسیده و امیدواریم در هفته شیراز به بهره برداری برسد. این مقام مسئول با بیان اینکه نگاه مشارکت پذیری سرلوحه امور انسان محوری است، افزود: نمود عینی این ماجرا در فراخوان پل زندگی مشهود است. 170 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و هیئت داوران که متشکل از نخبگان و جمعی از نمایندگان دستگاه‌های مختلف بودند، برترین آثار را انتخاب کردند.
معاون شهردار شیراز در ادامه با بیان اینکه در هیچ دوره ای از شهرداری شیراز شاهد تملک باغات به اندازه دوره کنونی نبودیم، خاطرنشان کرد: 17 هکتار باغ در چمران جنوبی توسط شهرداری تملک شده و 16 هکتار باغ احیا می‌شود. بهادری تصریح کرد: شهروندسپاری در دهه اخیر در دستور کار شهرداری بوده است و در چند سال اخیر به صورت جدی تر به این مسئله وارد شدیم. این مقام مسئول از بیماری کرونا به عنوان عامل تسریع کننده پروژه شهروندسپاری یاد کرد و افزود: در سال گذشته یکی از فازهای مهم این پروژه تحت عنوان استعلام آپارتمان‌های مسکونی به بهره‌داری رسید که 57 درصد از مراجعات حضوری مردم به شهرداری را کاهش داد. در ادامه بحث کارتابل شهروندی در دست پیگیری است و همکاری سایر دستگاه‌ها را می‌طلبد.
معاون شهردار شیراز در ادامه به فعالیت‌های جدید مدیریت شهری اشاره کرد و افزود: در سال گذشته عملیات عکس برداری هوایی از 105 هکتار از اراضی شیراز برای توسعه برنامه‌های شهری در دستور کار قرار گرفت و این پروژه می‌تواند برای سایر دستگاه‌ها نطیر اداره کل راه و شهرسازی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
در ادامه این نشست مطبوعاتی، رئیس اداره کنترل و نظارت بر سیستم یکپارچه شهرسازی شهرداری با اشاره به تاریخچه ورود شهرداری به بحث ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان و حذف مراجعات فیزیکی آنها به شهرداری گفت: پروژه شهرداری الکترونیک از سال ۱۳۸۴ در چهار فاز تعریف شد که فاز صفر این پروژه در سال ۸۶ به بهره برداری رسید. در فاز ۳ این پروژه در سال ۹۲ کار پیشرفته بیشتری داشت تا امروز که فاز چهارم که شهروندسپاری است. شهرداری به دنبال این است که با ارائه خدمات به صورت الکترونیکی حضور شهروندان را در شهرداری‌ها کاهش دهد.
علاءالدین ضیائی خدمات شهرداری به شهروندان را در ۴ قسمت اصلی عنوان کرد و گفت: صدور پروانه‌های ساختمانی، عدم خلاف سازی و ارائه پروانه پایان کار و استعلام در رده بیشترین درخواست‌ها از شهرداری قرار دارد که پاسخ استعلام ادارات و نقل و انتقال‌ها هم در رده‌های بعدی درخواست‌ها قرار می‌گیرد. وی افزود: اگر این ۴ دسته خدمت را به عنوان خدمات اصلی در شهرداری در نظر بگیریم، ۷۸ درصد درخواست‌ها از شهرداری مربوط به استعلام است.
ضیایی عنوان کرد: این حجم از درخواست‌ها باعث شد که شهرداری در سال 96 ابتدا این دسته از درخواست‌ها را سامان بدهد و مابقی درخواست‌ها که حدود ۱۳ درصد است و شامل صدور پروانه‌های ساخت و ساز، عدم خلاف سازی و پایان کار را در مرحله بعد پیگیری کند.
رئیس اداره کنترل و نظارت بر سیستم یکپارچه شهرسازی شهرداری عنوان کرد: حدود 72 درصد از استعلام‌ها مربوط به استعلام آپارتمان‌های مسکونی است که به صورت غیرحضوری توسط شهروندان و از طریق سایت شهرداری حداکثر ۲ روز پاسخ‌ها به شهروندان ارائه می‌شود. وی با بیان اینکه استعلام‌ها حدود 87 درصد درخواست‌هاست که ۶۳ درصد مربوط به آپارتمان‌های مسکونی است، اظهار داشت: تعیین تکلیف این استعلام‌ها از بهمن ماه سال گذشته شروع شده و ثبت درخواست ۲۴ درصد استعلام‌ها که نیازمند بازدید و بعضاً تشکیل کمیسیون ماده ۵ است، از ۵ فروردین ماه در دستور کار قرار گرفته است.
ضیایی عنوان کرد: شهرداری در بحث پروانه ساختمانی، پایان کار و عدم خلاف سازی مظوف به استعلام از دستگاه خدمات رسان است که ۳۵ سازمان و اداره بستگی به نوع ملک و درخواست باید استعلام شود. وی با بیان اینکه بسیاری از این موارد خارج از اختیار شهرداری است، خاطرنشان کرد: شهرداری در تلاش است تا پایان سال یک کارتابل شهروندی تهیه و درخواست‌ها ثبت و در زمان معین جواب‌ها به شهروندان ارسال شود تا غیر از پاسخ به استعلام آپارتمان‌های مسکونی پروژه شهروندسپاری پیشرفت خوبی داشته باشد.
وی افزود: در صورتی که پاسخ سایر استعلام‌ها در شهرداری شیراز غیر از آپارتمان مسکونی غیرحضوری باشد، حدود ۸۷ درصد درخواست‌ها غیرحضوری و تنها 13 درصد خدمات باقی مانده است.

 

تاکنون نظری برای این خبر ثبت نشده است!
ثبت نظر جدید
نام و نام خانوادگی  

آدرس ایمیل    

متن نظر  

کد امنیتی